لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

«مردم ایران از حمله آمریکا می ترسند»


آمريکا اخيرا دومين ناو هواپيمابر خود را در خليج فارس مستقر کرد.
آمريکا اخيرا دومين ناو هواپيمابر خود را در خليج فارس مستقر کرد.

خبرگزاری آسوشيتد پرس روز جمعه، ۲۰ بهمن ماه در گزارشی می نويسد:«تعداد زيادی از مردم ايران می گويند از حمله آمريکا می ترسند و روزنامه ها و وب سايت های ايرانی تقريبا هر روز يادداشت ها و تحليل هايی درباره حمله احتمالی آمريکا به ايران منتشر می کنند.»


به گزارش آسوشيتدپرس، «در برخی از این نوشته ها محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری تندرو ایران برای تیره تر کردن روابط تیره ایران و آمریکا هدف انتقاد قرار می گیرد.»


در اين گزارش گفته شده:«سخنان آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی اطمینان خاطری برای مردم ایران به نظر می رسید که نگران حمله نظامی آمریکا به کشور خود هستند.»


آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته در دیدار با فرماندهان و اعضای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی گفت اگر آمریکا به ایران حمله کند، تهران عکس العمل همه جانبه ای را نسبت به منافع این کشور در تمام جهان نشان خواهد داد.


در پی اين اظهارات، تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده نيز در جمع خبرنگاران گفت آمریکا قصد دارد از راه دیپلماسی به نتیجه برسد و در پی جنگ با ايران نيست.

آسوشيتدپرس در ادامه گزارش خود می نويسد:«با آنکه ایالات متحده اعلام کرده قصد حمله به ایران را ندارد، دومین ناو هواپیما بر خود را به خلیج فارس فرستاده و اعلام کرده اين ناو تا مدت ها در این منطقه باقی خواهد ماند.»


اختلاف ایران و ایالات متحده هم اکنون بر سر برنامه هسته ای تهران و نقش جمهوری اسلامی در عراق، بالا گرفته است.


چند روز پیش یک دیپلمات ایرانی در عراق دستگیر شد و ایران معتقد است آمریکا در این کار نقش داشته است. با وجود این، ایالات متحده هر گونه نقشی در دستگیری این دیپلمات ایرانی را رد می کند.

آسوشيتدپرس در ادامه گزارش خود می افزايد ایران بارها اعلام کرده به دنبال راه حلی دیپلماتیک برای حل بحران هسته ای خود با غرب است. با این حال متوقف کردن غنی سازی اورانیوم را نمی پذیرد.

جواد ظریف، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل در یادداشتی که روز پنجشنبه در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، نوشت که ایالات متحده تلاش می کند ایران را به دلیل آنچه شکست آمریکا در خاورمیانه و به ویژه عراق می خواند، قربانی کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین به آمریکا هشدار داد تلاش برای منزوی کردن ایران نتایج بدی برای آمریکا به همراه خواهد داشت و درگیری های قومی و مذهبی در عراق را افزایش خواهد داد.

جواد ظریف همچنین به صراحت در این یادداشت اعلام کرد ایران می خواهد بخشی از راه حلی بین المللی و منطقه ای برای آرام کردن عراق باشد.

جواد ظریف پیش از اینکه سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل شود، معاون وزیر امور خارجه در امور بین المللی و حقوقی و نزدیک به محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران بوده است.


خبرگزاری آسوشیتدپرس می نویسد:«یادداشت سفیر ایران در سازمان ملل به نوعی متعادل کننده نظرات و گفته های رهبر جمهوری اسلامی و به نوعی منعکس کننده نگرانی مردم ایران از حمله احتمالی آمریکا به این کشور بود.»

آسوشیتد پرس در ادامه می افزاید:« بسیاری از مردم ایران می گویند تحت فشار و ترس از حمله آمریکا قرار دارند و امیدوارند ایران و آمریکا به راه حلی صلح آمیز دست پیدا کنند.»

شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواست غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، اما چون ایران به این امر تن نداد، این شورا تحریم هایی عليه ايران اعمال کرده است.

آمریکا با اینکه بارها اعلام کرده قصد حمله نظامی به ایران را ندارد، ایران را متهم می کند که در پی دستيابی به سلاح هسته ای است. ایران این اتهام را رد می کند و می گوید هدفش از غنی سازی اورانیوم، دستیابی به انرژی صلح آمیز است.


XS
SM
MD
LG