لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

لایحه جرایم رایانه‌ای در ایران؛ گام اول


دو هفته پیش محمود سالارکیا، معاون دادستانی تهران، از تشکیل
«دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای و اینترنتی در دادستانی تهران» خبر داده بود. (عکس تزئینی: AFP)
دو هفته پیش محمود سالارکیا، معاون دادستانی تهران، از تشکیل «دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای و اینترنتی در دادستانی تهران» خبر داده بود. (عکس تزئینی: AFP)

کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است مواد کامل «لایحه جرایم رایانه‌ای» را پس از چند جلسه بررسی به تصويب رسانده است.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران امین حسن رحیمی، مخبر کمیسیون قضایی مجلس هشتم، یکی از مهم‌ترین بخش‌های این لایحه را تصویب ساختار جديدی برای «کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ سایت‌های اطلاع‌رسانی» ذکر کرده است.


در حالی که تاکنون کمیته‌ای که در ایران مسئولیت فیلترینگ وب‌سایت‌های اینترنتی را برعهده دارد تحت نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با سرپرستی وزارت اطلاعات فعالیت می‌کرد، مخبر کمیسیون قضایی مجلس به خبرگزاری ایسنا گفت که «كميته تعيين مصاديق زير نظر قوه قضاييه در محل دادستانی كل كشور به رياست دادستان كل كشور» تشکيل خواهد شد.


آقای رحیمی همچنین گفت که بر پایه لایحه جرایم رایانه‌ای، اعضای کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ سایت‌های اطلاع‌رسانی از این پس عبارتند از: وزير يا نماينده وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری، اطلاعات، دادگستری، علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی و رييس سازمان تبليغات اسلامی، رييس سازمان صدا و سيما، فرمانده نيروی انتظامی و يک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب كميسيون صنايع و معادن مجلس، و يک نفر نماينده مجلس به انتخاب كميسيون قضایی و حقوقی مجلس.


همزمان، معاون پارلمانی وزير دادگستری نیز اعلام کرده است که این لایحه بزودی برای تصویب نهایی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.


عبدالعلی میرکوهی، معاون پارلمانی وزير دادگستری، به خبرگزاری مهر گفت: «قوانین مورد نیاز برای برخورد با جرایم رایانه‌ای هنوز در دسترس مجریان قانون نیست.»


با وجود این فقدان قوانین، دو هفته پیش محمود سالارکیا، معاون دادستانی تهران، از تشکیل «دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای و اینترنتی در دادستانی تهران» خبر داد.


دادستان تهران نیز روز دوشنبه «تعیین دو شعبه ویژه جرایم اینترنتی و فناوری ارتباطات» را تایید کرد.


سعید مرتضوی به خبرگزاری فارس گفت که دادسرای ويژه جرايم اینترنتی تا هفته آینده به عنوان دادسرای ناحیه ۳۱ در تهران افتتاح خواهد شد.


وی همچنین گفت که دادسرای ویژه جرایم اینترنتی و فناوری اطلاعات غیر از رسيدگی به اتهامات اینترنتی و رایانه‌ای، به آن چه وی «ارسال پیامک‌های تخریب‌آمیز» خواند نیز رسیدگی خواهد کرد.


دادستان تهران همچنین تاکید کرد که برخورد با «تخریب افراد و متخلفان انتخاباتی از طریق پیام کوتاه» از دیگر بخش‌های «دادسرای ناحیه ۳۱، ويژه جرایم اینترنتی و فناوری اطلاعات» خواهد بود.


روز سه‌شنبه رسانه‌های غیررسمی در ایران خبر دادند که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران یک وبلاگ‌نویس را به علت توهین به مسئولان و تبلیغ علیه نظام به دو سال و نیم زندان محکوم کرده است.


بنابر گزارش خبرنامه دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، این وبلاگ‌نویس امیدرضا میرصیافی نام دارد و در سوم اردیبهشت امسال به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق وبلاگ‌نویسی» بازداشت شده بود.


XS
SM
MD
LG