لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

نشست اتحاد جمهوريخواهان ايران؛ در جست و جوی راه های تازه


کنفرانس سه روزه اتحاد جمهوريخواهان ايران، روز جمعه، چهارم خرداد در شهر برلين آلمان، آغاز به کار می کند.


مهدی فتاپور، عضو هيئت سياسی اجرايی اتحاد جمهوريخواهان ايران، درباره محورهای اين کنفرانس به راديو فردا گفت:« مهم ترين موضوعی که در کنفرانس برلين مورد بررسی قرار خواهد گرفت، تحليل اوضاع سياسی جامعه ايران و مسايلی که ايران با آنها مواجه است، خواهد بود.»


او وضعيت ايجاد شده به خاطر بحران اتمی و خطراتی، که ايران را تهديد می کند، به همراه مواضعی که نيروهای دموکرات و جمهوريخواه بايد در قبال آنها اتخاذ کنند، از جمله پراهميت ترين اين مسايل دانست و در عين حال افزود:«رشد جنبش های اجتماعی در يک سال اخير، مانند کمپين يک ميليون امضايی زنان، اعتراض معلمان و کارگران( از جمله، سنديکای کارگران شرکت واحد) و جنبش دانشجويی و همچنين حرکت هايی که در جهت برابری حقوقی اقوام در ايران انجام گرفته است، از ديگر موضوعات مهم مورد بررسی کنفرانس برلين خواهند بود.»


آقای فتاپور اضافه کرد:« ما بايد اين جنبش ها را تحليل کنيم و درقبال مسايل ايران مواضع لازم و ضروری را اتخاذ کنيم. دراين ميان، با توجه به برخوردهای خشن تری، که رژيم در مقابل جنبش های موجود در پيش گرفته است، بايد ديد که چه واکنشی می توان نشان داد و چگونه از اين جنبش ها حمايت کرد.»



مهدی فتاپور، عضو هيئت سياسی اجرايی اتحاد جمهوريخواهان ايران.

اين عضو هيئت سياسی اجرايی اتحاد جمهوريخواهان ايران، دومين موضوع مورد بررسی در کنفرانس برلين را کنکاش در خصوص استرتژی سياسی اتحاد جمهوريخواهان ايران و انتخاب سمت گيری آينده اين تشکل سياسی و چگونگی تحقق يک جامعه دموکرات در ايران عنوان کرد و افزود:« سومين موضوع مورد بررسی نيز برنامه اتحاد جمهوريخواهان ايران درباره اقوام در ايران و راه حل اين موضوع از سوی ما خواهد بود. در ضمن، ما بحثی هم درمورد ديدگاه خود درباره اقتصاد ايران خواهيم داشت.»


به گفته اين فعال سياسی، برگزاری يک سمينار بين المللی، از ديگر برنامه های اتحاد جمهوريخواهان ايران در روز نخست کنفرانس برلين است.


وی گفت:« دراين نشست، تعدادی از نمايندگان جريان های خارج از ايران و اتحاد جمهوريخواهان ايران درمورد مسايل منطقه خاورميانه و سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران، گفت و گو و تبادل نظر خواهند کرد.»


مهدی فتاپور در پاسخ به اين پرسش که درحال حاضر، جمع بندی اتحاد جمهوريخواهان ايران از اوضاع ايران چيست، گفت:« اتحاد جمهوريخواهان ايران، جريانی است که طيف های گوناگونی را با نقطه نظرات متفاوت در خود جای می دهد.»


وی افزود:« به همين دليل، طبيعی است که ما هميشه مباحث سياسی را در بين خود داشته باشيم. البته در مورد مسايل کلی، اين طيف ها و نيروها نقطه نظرات مشترک و عمومی دارند. يعنی همه کسانی که در درون اتحاد جمهوريخواهان ايران هستند، از يکسو معتقد به يک جمهوری سکولار و دموکرات هستند و برای دموکراسی در ايران مبارزه می کنند و از طرف ديگر، معتقدند هر اصلاحی که در جامعه ايران، در جهت بهبود وضعيت مردم يا در جهت گشايش فضای دموکراسی انجام شود، بايد مورد حمايت قرار گيرد و بايد برای گسترش آن تلاش کرد و مشارکت داشت.»


او اضافه کرد:« موضوع مورد بحث، درباره نقش نيروهای مختلف، از جمله اين است که اصلاح طلبان مذهبی تا چه اندازه می توانند در جامعه ايران و درتقويت چنين اصلاحاتی نقش داشته باشند و همچنين چه رابطه ای می توان با آنها داشت و اينکه اين اصلاحات تا چه اندازه می تواند تداوم داشته باشد. در اين زمينه، برخوردها و تحليل ها متفاوت است و به طور حتم، در هنگام تهيه سند چشم انداز سياسی اتحاد جمهوريخواهان ايران، مباحثی در اين خصوص طرح خواهد شد.»


اين عضو هيئت سياسی اجرايی اتحاد جمهوريخواهان ايران در پاسخ به اين پرسش که آيا اين تشکل سياسی در رسيدن به اهداف خود در قبال مسايل ايران موفق بوده است يا خير، گفت:« متشکل شدن نيروهای اجتماعی معتقد به دموکراسی، جمهوری و جدايی دين از سياست و همچنين ايجاد مناسبات نوين در ميان نيروهای سياسی در اين ارتباط تحولات مثبتی هستند که شاهد آنها بوده ايم. درعين حال، اتحاد جمهوريخواهان ايران توانسته است تا حد زيادی در خارج از ايران، و تا اندازه ای در داخل ايران، خود را به عنوان يک جريان جمهوريخواه مطرح کند. البته، مشکلاتی وجود داشته است که مهم ترين آن، موانع موجود بر سر راه فعاليت نيروهای دموکرات و جمهوريخواه سکولار در داخل ايران است. در همين ارتباط، اتحاد جمهوريخواهان ايران به دنبال برطرف کردن اين موانع و نيز گسترش فعاليت خود برخواهد آمد.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG