لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

عراق؛ جنگ داخلی يا درگيری قومی؟


با شدت گرفتن آتش مخاصمات در عراق، برخی از رسانه های بزرگ عمده جهان اوضاع جاری در اين کشور را «جنگ داخلی» توصيف می کنند.


شب گذشته ، يکی از نشريات عمده چاپ آمريکا به نام اديتور و پابليشر Editor & Publisher در سايت خبری خود نوشت:«ظاهرا هرج و مرج مطلق و زد و خوردهای هفته گذشته برخی را متقاعد کرده که اوضاع کنونی عراق بدون ترديد يک جنگ داخلی است.»


شبکه خبری ان بی سی هم به اين گروه پيوسته و می گويد برخوردهای خشونت بار ميان شيعيان و سنی ها، همراه با ناتوانی دولت در خاموش ساختن آتش مخاصمات را تنها می توان يک جنگ داخلی توصيف کرد. نظريه ای که نشريه نيوزويک اينترنشنال هم با آن موافق است.


اما سردبير نيويورک تايمز گفته است که از اصطلاح «جنگ داخلی» با دقت و بندرت استفاده خواهد شد تا عبارات ديگری که برای تشريح اوضاع عراق استفاده می شود، حذف نگردد.


در ميان سياستمداران هم در مورد توصيف اوضاع عراق اختلاف نظر وجود دارد.


دستگاه رهبری جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا مصر است که آنچه در عراق می گذرد در سطح برخوردهای قومی است.


شون مک کورمک، سخنگوی کاخ سفيد می گويد:«ما، و مهم تر از ما، آقای مالکی نخست وزير عراق با نظريه جنگ داخلی موافق نيستيم. آقای مالکی بيشتر از ما که در نيويورک يا واشينگتن نشسته ايم توانايی قضاوت دارد.»


اما کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل، در پاسخ به سوال خبرنگاران که «آيا عراق درگير يک جنگ داخلی است؟» گفت:« با توجه به آنچه در عراق می گذرد، اگر سريعا اقدامی برای کنترل اوضاع رو به زوال کشور صورت نگيرد، می توان گفت عراق در شرايط جنگ داخلی قرار می گيرد و در واقع چنين هم شده است.»


نشريه لس آنجلس تايمز می نويسد در ايالات متحده بحث در اين مورد داغ شده، زيرا به گفته اين نشريه بسياری از سياستمداران، بويژه آنها که از جنگ عراق حمايت می کنند ، معتقدند که اعلام به اصطلاح جنگ داخلی در اين کشور پيامد های سياسی داخلی در بر خواهد داشت.


استيون هدلی، مشاور دولت آمريکا در امور امنيتی، روز سه شنبه ۲۸ نوامبر در کنفرانس ناتو در ريگا گفت که بدون شک عراق وارد يک مرحله جديد شده که در جريان آن آتش مخاصمات قومی بالا گرفته است.


وی افزود روشن است که آمريکا بايد خود را با اين مرحله جديد وفق دهد.


«جنگ داخلی يا برخوردهای قومی؟»، پاسخ چنين پرسشی شايد در مذاکرات روز چهارشنبه و پنج شنبه جورج بوش و نوری المالکی روشن شود.


XS
SM
MD
LG