لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

روسيه:موشک های ضدهوايی را به ايران تحويل نداده ايم


روسيه می گويد موشک متحرک ضد دفاعی تور ام يک، کاربردی صرفا دفاعی دارد.
روسيه می گويد موشک متحرک ضد دفاعی تور ام يک، کاربردی صرفا دفاعی دارد.

مدير شرکت «روس آبارون اکسپورت» امروز شنبه اعلام کرد خبر آغاز تحويل سيستم موشک ضد هوايی «تور-ام يک Tor-M۱ » به ايران، واقعيت ندارد.


وی به خبرگزاری روسی «ريا نووستی» گفت: صادرات اين موشک ها به ايران هنوز آغاز نشده است.
پيش از اين، خبرگزاری ها به نقل از يک مقام وزارت دفاع روسيه گزارش داده بودند که تحويل سيستم موشک ضدهوايی تور- ام يک به ايران آغاز شده است.


به گزارش آسوشيتدپرس، يکی از مقام های وزارت دفاع روسيه که اين خبر را داده بود، حاضر نشد بگويد که تحويل اين موشک ها دقيقا از چه زمانی آغاز و يا چند موشک تا کنون تحويل داده شده اند.


پيشتر گزارش شده بود که اين موشک ها در طول دو سال، از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ ميلادی به ايران تحويل داده خواهند شد.


قرارداد فروش سيستم موشک های دفاع هوايی، نوامبر سال ۲۰۰۵ ميلادی به امضا رسيد و از آن هنگام تا کنون، به رغم انتقادهای آمريکا و اسراييل، روسيه بر تعهد خود به فروش موشک هايی که آنها را صرفا دفاعی خوانده، تاکيد کرده است.


وزارت دفاع روسيه پيشتر اعلام کرده بود که بيست و نه موشک پيشرفته را به ارزش هفتصد ميليون دلار به ايران می فروشد.


مقامات روسی در عين حال تاکيد کرده اند که اين موشک ها تنها کاربرد دفاعی دارند و گفته می شود هدف ايران از خريد اين موشک ها، محافظت از تاسيسات اتمی اين کشور در برابر حملات هوايی يا موشکی احتمالی به اين تاسيسات است.


روسيه در عين حال، در ساخت نيروگاه اتمی بوشهر با ايران همکاری می کند و بارها اعلام کرده که مخالف اعمال تحريم عليه جمهوری اسلامی و يا منزوی ساختن اين کشور است.


فروش سيستم موشک های دفاع هوايی به جمهوری اسلامی ايران در شرايطی صورت می گيرد که اين کشور به دليل برنامه های اتمی خود، تحت فشارهای بين المللی قرار دارد.


آمريکا و اتحاديه اروپا، جمهوری اسلامی ايران را به تلاش برای دستيابی به سلاح اتمی متهم کرده اند، اما اين کشور همواره اين ادعا را رد و تاکيد کرده است که برنامه های هسته ای ايران، مقاصدی صرفا صلح آميز دارند.


XS
SM
MD
LG