لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران





«سوابق همه را منتشر کنيد»


جدال اصلاح طلبان و جناح حاکم بر سر رد صلاحيت های گسترده همچنان ادامه دارد. در جديدترين مورد روزنامه آفتاب يزد از قول مهدی کروبی پيشنهاد کرده تا«هم سوابق رد صلا حيت شدگان را منتشر کنيد، هم پيشينه رد صلا حيت کنندگان را . »



به نوشته اين روزنامه، آقای کروبی با نام بردن از تعدادی از افراد رد صلاحيت شده و سوابق آنها در چها ر دهه گذشته، تاکيد کرده که تعداد زيادی از« چهره های باسابقه و متدين رد صلاحيت شده اند . »



وی از وزارت کشور خواسته تا«افراد حاضر در هي ئ تهای اجرايی را معرفی کنند تا معلوم شود چه کسانی با چه سوابقی در رد صلاحيت دست داشته اند. »



وی همچنين دخالت نهادهای نظامی در انتخابات گذشته مجلس را يادآوری کرده و گفته« در انتخابات مجلس هفتم، نيروهای غيبی و فرشته های آسمانی گروه گروه آمدند و به عده ای رای دادند .»



تهديد به افشاگری عليه رد صلاحيت شدگان


روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت ضمن دفاع از رد صلاحيت گسترده کانديداهای اصلاح طلب در يادداشتی اصلاح طلبان را به افشاگری تهديد کرده است.



اين روزنامه ضمن تهديد رد صلاحيت شدگان معترض، نوشته«رد صلاحيت شدگانی که سکوت کرده اند عاقل ترند . »



ارگان رسمی دولت برای اولين بار اتهامات اخلاقی را بدون ذکر نام، زمان و مکان آن به نزديک به ۳ هزار رد صلاحيت شده نسبت داده و برخی از کانديداها را به «شرکت در پارتی شبانه»،«اعتياد» و « زمين خواری» متهم کرده است.



روزنامه دولتی ايران از سوی ديگر با ادعای موجود بودن مکالمات تلفنی اين افراد در نهادها و دستگاه های مربوطه و مکالمه تلفی با دشمنان، نامزدهای رد صلاحيت شده را ت ه ديد کرده که در صورت تداوم اعتراض افشاگری می کند .



ماهواره اختصاصی برای صدا و سيما


روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که مجلس شورای اسلامی روز گذشته ۲۵۰ ميليون دلار برای خريد ماهواره اختصاصی به صدا و سيما اختصاص داده است.



به نوشته اين روزنامه، اين مصوبه درقالب طرح يک فوريتی به تصويب نهايی مجلس رسيده و قرار است که مبلغ ۲۵۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزی برای خريد تجهيزات فنی، ساخت سامانه مربوط به پرتاب وقرار دادن ماهواره راديو و تلويزيونی در اختيار صدا و سيما قرار گيرد .



بحرانی بودن دشت های کشور


روزنامه خراسان در گزارشی با انتقاد از عملکرد مسئولان کشور در مورد منابع آب کشور نوشته« مسئولان اجرايی هنوز اهميت آبخيزداری را درک نکرده اند .»



به نوشته اين روزنامه، درحالی که بيش از ۳۰۰ دشت کشور از نظر منابع آبی در شرايط بحرانی قرار دارد و جزو مناطق ممنوعه به شمار می رود، در بودجه سال جاری فقط۲۰ ميليارد تومان برای فعاليت های آبخيزداری اختصاص يافت اين درحالی بود که اين حوزه به ۱۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز داشت.



خراسان با اشاره به اينکه «بحرانی بودن دشت های کشور مسئله ای است که بايد به آن به طور اضطراری پرداخته شود» به نقل از عباس رجايی ، عضو کميسيون کشاورزی، آب و منابع طبيعی نوشته « ۳۰۰ دشت بحرانی کشور که نيمی از ۶۵۰ دشت کشور را تشکيل می دهند و در وضعيت بحرانی از نظر منابع آب قرار دارند، هنوز منتظر لايحه يک ميليارد دلاری آبخيزداری دولت است که قرار بود از سوی دولت به مجلس ارائه شود .»



مشکلات صنفی دانشجويان


روزنامه اعتماد، بيانيه دانشجويی درباره مشکلات صنفی اميرکبير را مورد توجه قرار داده است.



به نوشته اين روزنامه، واحد صنفی انجمن اسلامی منتخب دانشجويان دانشگاه صنعتی اميرکبير با صدور بيانيه ای نسبت به مشکلات صنفی متعدد اين دانشگاه اعتراض کرده و با برشمردن نمونه هايی از معضلات صنفی دانشجويان، خواستار رسيدگی مس ئ ولان دانشگاه پلی تکنيک به مشکلات صنفی دانشجويان شده است.



از «اعمال فشار بر شوراهای صنفی و ايجاد اخلال در فعاليت های آنها»،«احضار جمعی از فعالان شوراها به کميته انضباطی»،«تخليه خوابگاه ها از دانشجويان قديمی در جهت کنترل فضای فرهنگی خوابگاه ها»، «مشکلات تاسيساتی و بهداشتی دامنه دار خوابگاه های دانشجويان،و قطع آب و برق آن در ايام امتحانات» به عنوان برخی از اين مشکلات نام برده شده است.



اعتماد همچنين نوشته که طی هفته های اخير احضار ۶۳ دانشجو به کميته های انضباطی و محروميت ۴۶ نفر از فعالان دانشجويی از تحصيل ، اعتراضات صنفی دانشجويان را گسترده تر کرده است .


XS
SM
MD
LG