لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

جلوگيری از حضور خبرنگار راديو فردا در نشست فائو


احمد رافت خبرنگار راديو فردا در رم
احمد رافت خبرنگار راديو فردا در رم

در آغازنشست فائو در رم، از ورود خبرنگار راديو فردا به اين اجلاس جلوگيری شد. اين اقدام با اعتراض خبرنگاران و چند نماينده مجلس ايتاليا روبه رو شده است.


عصر روز سه شنبه، هنگام ورود احمد رافت خبرنگار راديو فردا در شهر رم، کارت دعوت وی باز پس گرفته شد و به او اجازه ورود به محل اجلاس داده نشد.

بنا بر اين گزارش تاکنون چندين نماينده مجلس ايتاليا، اتحاديه خبرنگاری و گروهی از خبرنگارانی که در اين نشست حضور دارند، نسبت به اين اقدام فائو اعتراض کرده اند.


آقای رافت در روزهای گذشته خبرهايی مبنی بر مخالف های جهانی و محلی با حضور محمود احمدی نژاد در اين اجلاس را گزارش کرده بود.


احمد رافت به راديو فردا می گويد:« برای ورود به نشست فائو از دو کنترل بايد گذشت. کنترل اول توسط نيروهای انتظامی ايتاليا انجام می گيرد. يکی از مسئولين اين کنترل، بعد از اين که من از دستگاه کنترل فلزات عبور کردم و کامپيوتر و ساير وسايل من را بازديد کردند به من گفت: شما حق ورود نداريد چون فائو اينطور خواسته است.»


سازمان جهانی خواروبار، چون ديگر سفارتخانه ها و بنيادهای بين المللی محوطه ای خارج از حيطه حقوقی ايتاليا به حساب می آيد و تحت کنترل پليس ايتاليا قرار ندارد.

آقای رافت می افزايد:«در پی اصرار من، يکی از مامورين حراست فائو سيم کارتی را که روز جمعه برای ورود به من داده شده بود، پس گرفت و گفت که شما «ميهمان ناخواسته» هستيد و حق ورود نداريد. او غير مستقيم به من گفت که اين تصميم بر اثر فشارهای يک هيئت نمايندگی خارجی گرفته شده است.»


به گفته احمد رافت، فياما نيوشتاين، يکی از نمايندگان مجلس ايتاليا اعلام کرده که روز چهارشنبه، با طرح پرسشی دوفوريتی از دولت خواهان اعلام دلايل جلوگيری از ورود اين خبرنگار به اجلاس خواهد شد.


احمد رافت در گزارش های اخير خود در راديو فردا، در رابطه با مخالفت نيروهای سياسی با سفر آقای احمدی نژاد به ايتاليا و اين مسئله که هيچ نيرويی حاضر نيست با وی ملاقات کند، خبرهايی منتشر کرده بود.


نشست فائو روز سه شنبه در رم، مقر سازمان جهانی غذا و خواربار کار خود را آغاز کرد. اين نشست تا روز پنج شنبه ادامه خواهد داشت.


حضور محمود احمدی نژاد در اين نشست که نخستين سفر او به اروپای غربی در مقام رييس جمهوری اسلامی ايران است، با واکنش های منفی بسيار رو به رو شده است.


هفته گذشته و پس از آنکه دولت ايران اعلام کرد آقای احمدی نژاد برای حضور در نشست اضطراری سازمان جهانی غذا شرکت خواهد کرد، برخی از رسانه های ايتاليايی، نخست وزير اين کشور را ترغيب کردند که از ديدار رو در رو و گفت و گوی دو جانبه با رييس جمهوری ايران خودداری کند.


اين رسانه ها روز دوشنبه خبر دادند که نام محمود احمدی نژاد در در فهرست ميهمانی تشريفاتی که سيلويو برلوسکونی، نخست وزير ايتاليا و بن کی مون، دبير کل سازمان ملل ميزبانان آن خواهند بود، وجود ندارد.


XS
SM
MD
LG