لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

گزارشگری که با کفش‌پرانی قهرمان ملی شد


نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، در حال جلوگیری از اصابت کفش پرتاب‌شده به جرج بوش. (عکس از: AFP)
نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، در حال جلوگیری از اصابت کفش پرتاب‌شده به جرج بوش. (عکس از: AFP)

دو روز از ماجرای کفش‌پرانی در نشست خبری بغداد می‌گذرد و هنوز ماجرای آن با تفسيرهایی متفاوت بازگو می‌شود..


رسانه‌های غربی، از جمله بی‌بی‌سی می‌گويند که کفش در فرهنگ عرب نماد تحقير و توهين است. می‌توان کسی را تهديدی کرد و گفت «می‌زنمت!» اما اگر بگوييد «با کفش می‌زنمت!» آن وقت ديگر اين تهديد نيست؛ يک توهين بزرگ است.


راديوی ان.پی.آر آمريکا نيز در گزارش خود از اين ماجرا نظر داده است که در مکان‌های عمومی در کشورهای عربی بايد از اينکه پای خود را روی زانو بگذاريد تا ته کفشتان به سمت کسی باشد پرهيز کنيد؛ چون اين يعنی توهين به طرف مقابل.


ان.پی.آر ادامه می‌دهد که از همين روست که برخی اقدام منتظر الزيدی را انتقام بزرگ اعراب از ریيس جمهوری آمريکا دانسته و او را قهرمان عرب لقب ‌داده‌اند.


گفته می‌شود منتظر الزیدی پس از آنکه گارد نخست‌وزيری عراق او را دستگير کرد اکنون تحت بازجويی است تا معلوم شود آيا به هنگام پرتاب کفش‌هايش مواد مخدّر مصرف کرده بوده يا احياناً مشروب خورده بوده يا نه، آيا کسی برای انجام اين کار پولی به او داده بوده يا انگيزه شخصی داشته است.


روز دوشنبه در برخی شهرهای عراق، از جمله در شهرک صدر بغداد، نجف و بصره، تظاهراتی به طرفداری از گزارشگر تلويزيون البغداديه انجام شد.


تظاهرکنندگان، با در دست گرفتن و تکان دادن کفش‌هايشان، از منتظر الزيدی حمايت کردند و خواستار آزادی او شدند.


شبکه تلويزيونی البغداديه اطلاعيه‌ای صادر کرده و ضمن درخواست آزادی گزارشگر خود، کار وی را «عمل به آزادی بيان» توصيف کرده است.


اما در همين حال دولت عراق دربيانيه‌ای اين اتفاق را «شرم‌آور» خوانده و گفته است «آنچه در نشست خبری يک‌شنبه اتفاق افتاد وجهه خبرنگاران عراقی و به طور کلی رسانه‌های عراق را خدشه‌دار کرده است».


خانواده الزيدی نیز به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته‌اند که گزارش از درگيری‌ها، انفجارها و بمباران‌ها او را به آدمی عصبی و حساس تبدیل کرده بود.


ميثم الزيدی به اين خبرگزاری گفته است که برادرش اصلا آدم سياسی‌ای نيست و پرتاب کفش از جانب وی تنها عملی خود‌به‌خودی بوده است.


برادر ديگرش، ضرغام، نیز به اين خبرگزاری گفته است: «او هم از حضور نظامی آمريکايی‌ها در عراق خشمگين و عصبانی بود و هم از نفودی که ايران بر برخی روحانيان شيعی در عراق دارد. فرصتی پيدا شد تا او خشم خود را به آمريکايی‌ها نشان دهد.»


کفش‌های منتظر الزيدی به عنوان مدرک جرم در نزد مقامات عراقی محفوظ است.


روزنامه هرالد تربيون در گزارش روز سه‌شنبه خود از اين ماجرا می‌نويسد که دختر معمر قذافی، رهبر لیبی، اعلام کرده است به خاطر پرتاب اين کفش‌ها به صاحبش مدال شجاعت خواهد داد.


این روزنامه همچنین از قول يک روزنامه چاپ عربستان سعودی آورده است که مردی حاضر شده است تنها برای يک لنگه از کفش‌های پرتاب‌شده مبلغ ۱۰ ميليون دلار بپردازد.


XS
SM
MD
LG