لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

احضار شاهزاده اسپانیا به دادگاه به اتهام پولشویی


شاهزاده کریستینا، دوشس پالما د مایورکا، کوچک‌ترین دختر خوان کارلوس، پادشاه فرانسه و ملکه سوفیا است.
شاهزاده کریستینا، دوشس پالما د مایورکا، کوچک‌ترین دختر خوان کارلوس، پادشاه فرانسه و ملکه سوفیا است.
دادگاهی در اسپانیا روز سه‌شنبه، هفدهم دی‌ماه، شاهزاده کریستینا، ‌دختر پادشاه این کشور، را در ارتباط با پرونده پولشویی و فساد مالیاتی به دادگاه فراخواند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس حکم دادگاه پالما د مایورکا، این شاهزاده ۴۸ ساله باید روز هشتم مارس در دادگاه ظاهر شده و در رابطه با همکاری با همسرش، ایناکی اوردانگارین، در شرکتی با نام «ایزون» توضیحاتی ارائه دهد.
آقای اوردانگارین، در حال حاضر به اتهام سوءاستفاده از پست دولتی‌اش تحت بازجویی است. گفته می‌شود او در جریان اختلاس چند میلیون دلاری از قراردادهای عام‌المنفعه مشارکت داشته است. آقای اوردانگارین پس از تاسیس شرکت «نوس» که فرضا شرکتی غیرانتفاعی بوده سرمایه‌های عمومی را جذب می‌کرده و آن‌ها را به شرکت‌های خصوصی، نظیر شرکت ایزون اختصاص می‌داده است.
سال گذشته و در جریان رسیدگی به این پرونده، دادگاه اعلام کرده بود که فعلا شاهزاده اسپانیا را برای سئوال و جواب احضار نخواهد کرد، اما ممکن است با پیشرفت پرونده، خانم کریستینا در رابطه با فساد مالیاتی احتمالی و پولشویی تحت بازجویی قرارگیرد.
این نخستین باری است که یکی از اعضای درجه یک پادشاه اسپانیا به دادگاه احضار می‌شوند.
پرونده فساد مالی به شدت موجب مخدوش شدن چهره خوان کارلوس، پادشاه ۷۶ ساله اسپانیا – یکی از محترم‌ترین چهره‌های این کشور- شد و احترامی را که مردم اسپانیا برای این خاندان سلطنتی قائل بودند، زیر سئوال برد؛ به ویژه آنکه پرونده اختلاس درست در میانه بحران اقتصادی اسپانیا و افزایش شکاف بین طبقات اجتماعی افشا شد.
دادگاه اعلام کرده که فعالیت‌های شرکت «ایزون» شفاف نبوده و شاهزاده اسپانیا نیز روشن نکرده چه درآمدی از این شرکت داشته است. به گفته قاضی پرونده در جریان رسیدگی به پرونده مالی آقای اوردانگارین، خانم شاهزاده «خود را به آن راه زده است.»
کریستیانا کوچک‌ترین دختر پادشاه اسپانیا است و یک خواهر دارد. او برای بنیاد اجتماعی و فرهنگی «بانک کایشا» کار می‌کند و در حال حاضر مقیم شهر ژنو است.
ایناکی اوردانگارین نیز مربی سابق هندبال است و سال‌ها پیش در جریان بازی‌های المپیک برای اسپانیا در این رشته مدال آورده است.
آن‌طور که در جریان بررسی این پرونده فاش شد، شرکت «نوس» برای برگزاری سمینار‌ها و مراسم ورزشی سرمایه جذب می‌کرده، با این همه برخی از این مراسم‌ها هرگز برگزار نشده و برخی با هزینه‌هایی که به شکل غیرمعمولی زیاد بوده‌اند برگزار شده‌اند.
خاندان سلطنتی اسپانیا در سال ۲۰۱۲ اوردانگارین را از تمامی عناوین رسمی‌اش محروم کرده و بعد‌تر او را از وبسایت خاندان سلطنتی حذف کرد.
خانواده سلطنتی هنوز درباره احضار شاهزاده کریستینا واکنشی نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG