لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

نصب تابلوی «زمان پایان» جمهوری اسلامی توسط یک گروه مسیحی در اسرائیل


اورشلیم، اسرائیل
اورشلیم، اسرائیل

بیلبوردهایی توسط یک گروه از مسیحیان انجیلی در شهرهای اورشلیم و تل‌آویو در اسرائیل نصب شده که «پایان» عمر جمهوری اسلامی ایران را پیش‌بینی می‌کند.

در این بیلبوردها بر زمینه سه رنگ پرچم ایران به زبان‌های عبری، انگلیسی و فارسی نوشته شده: «آغاز پایان جمهوری اسلامی ایران». سپس تاریخ هفتم آبان سال ۱۴۰۷، ۲۸ اکتبر ۲۰۲۸ میلادی در این بیلبوردها ذکر شده است.

این بیلبورد همچنین شامل جمله‌ای از کتاب مقدس است در تقدیر از کوروش کبیر و خدمات او برای احیای معبد مقدس یهودیان در امپراتوری هخامنشی: «کوروش نحمیا را برای بازسازی اورشلیم فرستاد».

این بیلبوردها از سوی گروه مسیحیان انجیلی که حامی قوی یهودیان و اسرائیل هستند، همزمان با عید مذهبی «پسح» یهودیان در اسرائیل و چند روز پس از حمله نظامی بی‌سابقه جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل با گسیل صدها موشک و پهپاد در تل‌آویو و اورشلیم نصب شده است.

هیئت نیایشگران اورشلیم وابسته به کلیسای مسیحیان انجیلی در این شهر این بیلبوردها را تأمین مالی و نصب کرده است.

در میدانی در مرکز شهر اورشلیم، که محل برگزاری برخی کنسرت‌های رایگان در روزهای جمعه و تعطیلات ملی و مذهبی است، و در میان ساکنان قدیمی اورشلیم به «میدان گربه‌ها» آوازه دارد، این بیلبوردها این روزها توجه هزاران گردشگر در ایام عید «پسح» را که راهی اورشلیم شدند، به خود جلب کرده است.

این بیلبورد روبه‌روی موزه جدید «شکیبایی» در ضلع دیگر میدان و در چند قدمی پارک بزرگ کنار سفارت آمریکا بر دیوار یکی از ساختمان‌های پرجذبه شهر نصب شده است. میدانگاه محل رستوران‌های متعدد در فضای آزاد نیز هست.

موزه شکیبایی در این میدان که پس از حدود یک دهه کار احداث به تازگی درهای خود را به روی بازدیدکنندگان گشوده، در همین روزها بر سردر خود تابلویی از ملکه استر، ملکه دوران خشایارشاه را که منجی یهودیان بر اساس روایات «تومار استر» بوده در کنار شیرئل حییم‌پور نصب کرده است.

شیرئل حییم‌پور دختر سرباز اسرائیلی از خانواده‌ای با اصالت ایرانی بود که در آغاز حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل کشته شد و پدربزرگ اصفهانی‌اش بر مزار او یک آهنگ سوگواری ویژه یهودیان اصفهانی را خواند و مورد توجه بسیار قرار گرفت.

موزه شکیبایی زندگی و مبارزات زنان ایرانی از ملکه استر تا شیرئل حییم‌پور را در نمایشگاه خود ارائه کرده است.

بیلبوردهای مشابه در تل‌آویو در کنار بزرگراه اصلی که این کلان‌شهر را به شهرهای اقماری وصل می‌کند و روزانه صدها هزار خودرو از آن عبور می‌کنند، قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد تعیین تاریخ هفتم آبان سال ۱۴۰۷ به عنوان زمان پایان عمر حکومت ایران در بیلبوردهای نصب شده ریشه‌ای مذهبی داشته باشد.

هفتم آبان در تقویم غیررسمی اما محبوب برای ایرانیان به عنوان «روز کوروش بزرگ» تعیین شده است.

برای یهودیان در طول تاریخ کوروش بزرگ از زمان قدرت امپراتوری او بر بابِل، قابل احترام بوده و او تنها غیریهودی است که نامش در کتاب مقدس به عنوان منجی برده می‌شود. معبد مقدس یهودیان که ویران شده بود، با دستور کوروش کبیر بازسازی شد و زندگی یهودیان باستان را احیا کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران از حدود ۹ سال پیش جمله‌ای از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را که در تابستان ۱۳۹۴ گفت اسرائیل «۲۵ سال آینده خود را نخواهد دید»، به صورت بیلبورد در نقاط مختلف ایران نصب کرده و در برخی اماکن نیز مانند نزدیکی فرودگاه مشهد این بیلبوردها به طور خودکار شمار روزها را کم می‌کند یا به صورت «تابلوی ثانیه‌شمار نابودی اسرائیل» درآمده است.

XS
SM
MD
LG