لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

هشدار ترکيه درباره اقدام نظامی در شمال عراق


چريک های پ پ ک در کردستان عراق
چريک های پ پ ک در کردستان عراق

عبد ا لله‌ گل وزیر خارجه‌ ترکیه‌ می گوید اگر عراق توان مقابله‌ با پ ک ک را نداشته‌ باشد، قوانین بین المللی این امکان را به‌ ترکیه‌ می دهد خود وارد عمل شود.


همزمان منابع کرد عراقی اعلام کرده‌اند که ارتش ترکیه‌ در برخی مناطق مرزی وارد خاک کردستان عراق شده‌ است.


با اين حال، عبدالله‌ گل گفت: ترکیه‌ نه‌ تنها تهدید ی علیه‌ همسایگان خود ب ه شمار نمی رود، بلکه‌ عامل ثبات و آرامش در منطقه‌ است. اما در صورتی که‌ اشتباهی از جانب همسایگان خود مشاهده‌ کند، نظاره‌گر نخواهد بود.



وزیر امور خارجه‌ ترکیه‌ ضمن تاکید بر خواست کشورش برای ایجاد دوستی و برادری با کشورهای همسایه‌، گفت: « اگر از طرف همسایگانمان زیانی به‌ ما وارد شود و آنها نیز توان مقابله‌ با آن را نداشته‌ باشند، قوانین بین المللی این امکان را به‌ ما می دهند که‌ خود وارد عمل شویم. »



عبدالله‌ گل افزود: ترکیه‌ مایل به‌ خودسری و قانون شکنی نیست، اما خطر را از جانب شمال عراق احساس می کند.


رسانه‌های ترکیه‌ سخنان آقای گل درباره‌ تنش های ایجاد شده‌ با حکومت منطقه‌ای کردستان عراق را ب ه عنوان چراغ سبز دولت برای عملیات برون مرزی ارتش علیه ‌مراکز پ ک ک در شمال عراق ارزیابی کرده‌اند.



درپی کنفرانس مطبوعاتی عبدالله گل، سایت خبری حزب دمکرات کردستان عراق اعلام کرد حدود 200 سرباز ترکیه در مناطق مرزی تیلیارش و روستای قروکی و کوخی سپی و 400 سرباز دیگر نیز در حوالی روستاهای ایک ماله و سرگه که جزو خاک کردستان عراق محسوب می شوند، مستقر شده اند.


بنابراین گزارش، سربازان ترکیه 12 کیلومتر وارد خاک کردستان عراق شده و شامگاه چهارشنبه روستای بیگژی را توپ باران کرده اند.


در حالی که مناطق مرزی ترکیه با عراق متشنج است و به گفته رسانه های ترکیه به جرقه ای نیاز دارد تا بحران تازه ای را در منطقه ایجاد کند، انیستیتوی پژوهشی واشينگتن به ترکیه توصیه‌ کرده که برای حل مسایل امنیتی خود با رهبران کرد عراقی مذاکره کند.


به گزارش خبرگزاری CNN ترک، دیوید پالاک و ستفان لاوابی کارشناسان انستیتوی پژوهشی واشينگتن از ترکیه خواسته اند در صورتی که اين کشور خواهان حل معضل پ ک ک است، با رهبران کرد عراقی مذاکره کند.



اما ترکیه حکومت منطقه ای کردهای عراقی را به رسمیت نمی شناسد و نگران تشکیل حکومتی مستقل در شمال عراق است.
XS
SM
MD
LG