لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

فشردن يک سال در چند عکس؛ نمايشگاهی از برگزيدگان عکاسی خبری جهان


عکسی از اسپنسر پلات، عکاس آمريکايی که به عنوان عکس برگزيده سال از سوی ورلد پرس فوتو انتخاب شد.
عکسی از اسپنسر پلات، عکاس آمريکايی که به عنوان عکس برگزيده سال از سوی ورلد پرس فوتو انتخاب شد.

ساختمان دانشگاه هنر و معماری شهر پراگ، اين روزها پذيرای برگزيدگان جايزه « ورلد پرس فوتو» در سال ۲۰۰۷ است.


نمايشگاه برندگان جايزه « ورلد پرس فوتو»، از فستيوال های مهم عکاسی خبری، با هدف به نمايش گذاشتن عکس های برگزيده در بيشتر کشورهای دنيا برگزار می شود.


در سال های اخير، عکاسان ايرانی نيز، از برندگان اصلی اين جشنواره بوده اند، امسال اما، از ايران نام هيچ عکاسی در ميان برندگان به چشم نمی خورد.


در بدو ورود به سالن، می توان از چهره افراد و نه از جهت حرکت آنها، فهميد که کدام يک از آنها عکس های نمايشگاه را ديده اند و کدام يک هنوز شروع به ديدن عکس ها نکرده اند. به قول جولی دنشا،Julie Denesha که خود عکاس خبری حرفه ای است و از نمايشگاه هم ديدن می کند، اين، همان جادوی عکس است.


اين عکاس خبری آمريکايی که حدود ۱۲ سال است کار عکاسی خبری را به صورت حرفه ای دنبال می کند، به راديو فردا می گويد که انگار چهره بيننده، به آينه ای تبديل می شود که می توان نقش عکسی را که ديده است، در آن مشاهده کرد.


جذاب ترين نکته نمايشگاه ورلد پرس فوتو، اين است که می توان در آن تمامی وقايع سال گذشته را که در يک عکس و يا چند عکس، فشرده شده اند، ديد. اين فضای باز به همه اجازه می دهد که بتوانند اين وقايع را مرور کنند. بازديد از اين نمايشگاه بيشتر شبيه اين است که شما به عنوان بيننده، با يک مجله خيلی بزرگ روبه رو شده ايد.
جولی دنشا

وی همچنين می گويد که عکس خوب، نه در صورت، که در ضمير آدمی حک می شود و مانند يک اسلايد اتوماتيک، هميشه و همه جا با شما می ماند.


جولی دنشا، جذابيت نمايشگاه « ورلد پرس فوتو» را در فشرده بودن آن می داند و می گويد:«جذاب ترين نکته نمايشگاه ورلد پرس فوتو، اين است که می توان در آن تمامی وقايع سال گذشته را که در يک عکس و يا چند عکس، فشرده شده اند، ديد. اين فضای باز به همه اجازه می دهد که بتوانند اين وقايع را مرور کنند. بازديد از اين نمايشگاه بيشتر شبيه اين است که شما به عنوان بيننده، با يک مجله خيلی بزرگ روبه رو شده ايد.»


اما بينندگان اين نمايشگاه، چه تفاوتی ميان نمايشگاه ورلد پرس فوتو و ديگر نمايشگاه های عکس می بينند؟ خانم دنشا، که خود در نمايشگاه های زيادی شرکت کرده، می گويد:« تمامی اهميت نمايشگاه ورلد پرس فوتو، در ذات فوتو ژورناليستی و خبر رسانی آن است. شما در اين نمايشگاه، با عکس هايی مواجه می شويد و بسيار کنجکاو می شويد بدانيد چه اتفاقی در اين عکس افتاده و يا اينکه پس از آن چه شده است.»


و اينجاست که يک عکس خبری، با شرح عکس معنا پيدا می کند. عکس بزرگی در نمايشگاه ديده می شود که يک زن اسراييلی را نشان می دهد که به تنهايی در برابر نيروهای ارتش اسراييل ايستاده و اجازه نمی دهد وی را از خانه اش بيرون کنند. بيشتر بينندگان اين عکس، سريع به سراغ شرح عکس می روند تا دريابند چرا اين اتفاق افتاده است.


يا عکسی که از يک زن که در گواتمالا به قتل رسيده، همه را برمی انگيزاند که بدانند چرا اين عکس مهم شده است و در آن گوشه از دنيا، چه اتفاقی می افتد.


عکس زين الدين زيدان، کاپيتان سابق تيم ملی فوتبال فرانسه، در فينال جام جهانی فوتبال در برابر ايتاليا و در حالی که با سر، به ماتاراتزی، مدافع ايتاليايی ضربه می زند و پس از آن اخراج می شود، برای بيشتر بينندگان خاطره انگيز است.


عکس برنده امسال، در رشته عکس خبری، از آن اسپنسر پلات، عکاس آمريکايی است که از جنگ ۳۴ روزه اسراييل و حزب الله و در لبنان گرفته شده است.
اين عکس، در بيشتر روزنامه ها و سايت های معتبر به نمايش درآمده و خانواده ای مدرن و مرفه را نشان می دهد که از منطقه آسيب ديده جنگی، بازديد می کنند.


ورلد پرس فوتو، يک بنياد مستقل غير انتفاعی در هلند است، که هر ساله، برترين عکس خبری سال را معرفی می کند و همزمان در ۱۰ رشته، برگزار می شود. تمامی عکاس های خبری دنيا و يا آژانس های خبری، بدون پرداخت هيچ هزينه ای، می توانند در اين مسابقه شرکت کنند.


XS
SM
MD
LG