لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

آغاز مذاکرات سلیمان و احمدی نژاد در تهران


میشل سلیمان، رییس جمهوری لبنان، برای نخستین دیدار خود از ایران و نخستین دیدار یک رییس جمهوری این کشور در سی سال اخیر، روز دوشنبه، به دعوت محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران وارد تهران شد.


در این دیدار دو روزه، وزیران امور خارجه، کشور، صنایع، کار، اقتصاد و مهاجرت لبنان، آقای سلیمان را همراهی می‌کنند. لبنان این هفته شصت و پنجمین سالروز استقلال خود را جشن گرفت.



میشل سلیمان، از شخصیت‌های طایفه مسیحی مارونی لبنان که سال‌ها فرمانده ارتش ملی این کشور بود، شش ماه پیش در پایان تنشی دوساله به عنوان «نامزد مورد تفاهم همه گروه‌ها» در پارلمان لبنان به مقام ریاست جمهوری برگزیده شد.


در هفته‌های اخیر میشل عون و آنتوان لحد، دو شخصیت دیگر مسیحی لبنان نیز به دیدار از ایران دعوت شدند.


میشل عون، رهبر جریان «آزاد مسیحی» و هم‌پیمان حزب‌الله، گفته بود مذاکراتی در مورد احتمال تجهیز ارتش لبنان از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.


میشل عون، رهبر جریان «آزاد مسیحی» و هم‌پیمان حزب‌الله، گفته بود مذاکراتی در مورد احتمال تجهیز ارتش لبنان از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.


«ایرنا»، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، نیز یک‌شنبه سخنان وزیر مشاور مسیحی در دولت لبنان را نقل کرد که گفت: «مانعی در راه استفاده ازتوان و امکانات نظامی ایران برای تقویت و تجهیز ارتش لبنان وجود ندارد.»


محمدرضا شیبانی، سفیر ایران در بیروت، در هفته‌های اخیر دیدارهای متعددی با شخصیت‌های لبنانی از طیف‌های مختلف داشته است.


آقای شیبانی از جمله با ولید جنبلاط، رهبر سوسیالیست‌های ترقی‌خواه لبنان، که همواره دیدگاه‌های ضد جمهوری اسلامی داشته دیدارکرد و آقای جنبلاط را نیز به دیدار از ایران دعوت کرد.


«ایرنا» روز یک‌شنبه در تفسیری نوشت: «ارتباط جمهوری اسلامی به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای تنها به گروه حزب‌الله محدود نمی‌شود... تعلق حزبی و قومی میهمانان لبنانی که در ماه‌های اخیر به ایران تردد کرده‌اند، تبلیغات حاکی از حمایت ایران از طیف سیاسی خاصی نظیر حزب‌الله را خنثی می‌کند.»


گروه حزب الله از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار است.


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه گفت: «یکی شدن حزب‌الله و دولت لبنان به این مفهوم است که در هر رخداد احتمالی آتی، اسراییل برای نشان دادن واکنش علیه لبنان خود را در محدودیت نبیند.»


دبیرکل سازمان ملل در آخرین گزارش خود به شورای امنیت تاکید کرد که حزب‌الله خلع سلاح نشده و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت را زیر پا گذاشته است. بان کی-مون از ایران و سوریه خواسته بود با استفاده از نفوذ خود برای تبدیل شدن حزب‌الله به مهره سیاسی تلاش کنند.
XS
SM
MD
LG