لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

سفر وزیر خارجه آمریکا به کابل برای «حل مسئله» انتخابات


جان کری در کنار یک مقام افغان در کابل
جان کری در کنار یک مقام افغان در کابل

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه، ۲۰ تیرماه، ضمن اشاره به این که افغانستان در «لحظه‌ای بسیار بحرانی و حیاتی» است ابراز امیدواری کرد بتواند برای مسئله انتخابات راه حلی بیابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کری در عین ابراز امیدواری برای یافتن راه حل برای بن‌بست انتخاباتی در افغانستان هشدار داده است که «نمی‌توان گفت که این اتفاق خودبه‌خود خواهد افتاد».

نتایج ابتدایی دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حکایت از پیروزی اشرف غنی احمدزی در برابر عبدالله عبدالله دارد، اما آقای عبدالله و حامیان او تاکید می‌کنند که در این انتخابات تقلب شده است.

به دنبال این موضع‌گیری، کابل، پایتخت افغانستان، روز سه‌شنبه گذشته در التهاب ناشی از اعتراضات حامیان عبدالله به سر برد، و آقای عبدالله هم اعلام کرد که «اگر قطعه‌قطعه شود، دولت تقلبی را نمی‌پذیرد».

آقای عبدالله در عین حال گفت که قصد دارد «حکومت» خود را اعلان کند، اگرچه قبل از چنین اعلانی می‌خواهد «با مردم مشورت» کند و جوانب کار را بسنجد.

دولت باراک اوباما در واکنش به این گفته نامزد انتخاباتی افغان بلافاصله اعلام کرد که تصمیم آقای عبدالله باعث قطع کمک‌های مالی و امنیتی ایالات متحده به افغانستان خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ساعاتی پس از رسیدن به کابل گفت: «صحبت از مشروعیت انتخابات و فرایند بالقوه انتقال در آینده است، پس کار زیادی در پیش داریم.»

امید رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده به گفته خود او این است که راهی پیدا شود که «به پرسش‌ها پاسخ دهد، شک و تردید مردم را برطرف سازد و تعیین‌کننده آینده باشد».

جان کری در این سفر قرار است با رقبای انتخاباتی افغانستان، رئیس جمهور این کشور و همچنین دیگر مقامات بلندپایه در این کشور دیدار کند.

وزارت خارجه ایران نیز روز چهار‌شنبه، ۱۸ تیرماه، در مورد بحران پیش‌آمده در پی انتخابات ریاست‌ جمهوری در افغانستان ضمن حمایت از دولتی فراگیر بر مبنای «آرای پاک»، همه طرف‌های درگیر در این کشور را به خویشتن‌داری دعوت کرد.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت: «افغانستان نیاز به آرامش و ثبات دارد و باید از همه راهکارها و ابزارهای قانونی برای رسیدن به یک راه‌ حل استفاده شود. در عین حال خویشتن‌داری طرفین در این مسئله بسیار مهم است.»

XS
SM
MD
LG