لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

استرالیایی‌ها، «خوشبخت‌ترین» مردم دنیا


سیدنی، استرالیا
سیدنی، استرالیا
مردم همیشه به آمار و ارقام مؤسسات پژوهشی درباره میزان رفاه و حس خوشبختی در کشورهای مختلف علاقه نشان می‌دهند. بهترین کشور برای زندگی، مرفه‌ترین مردم، شاد‌ترین ملت، ثروتمند‌ترین افراد تنها چند نمونه از این فهرست‌های پرطرفدار هستند.

در همین زمینه وب‌سایت خبری بلومبرگ، روز بیست و پنجم ماه مه، مطلب جدیدی را درباره یکی از این فهرست‌ها منتشر کرد که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی مستقر در پاریس ارائه شده است. سازمان فوق پژوهشی مبتنی بر ۲۴ شاخص در یازده سرفصل – از میزان مشارکت مدنی تا کیفیت محیط زیست – در ۳۴ کشور به علاوه برزیل و روسیه انجام داده است تا در‌‌نهایت میزان «خوشبختی» مردم کشورهای مورد بررسی را تعیین کند.

بررسی این سرفصل‌ها نشان داده است که استرالیا با کسب بهترین نتایج دارای شهروندانی با روحیه بالاتری نسبت به دیگر کشور‌هاست.

وضعیت اجتماع و میزان بالای رضایت‌مندی از زندگی در استرالیا از عوامل اطلاق عنوان خوشبخت‌ترین ملت به مردم این کشور بوده است. پایین‌ترین جایگاه نیز در این فهرست از آن کشور ترکیه بود که امتیازهای نه چندان بالای آن کشور، رتبه‌ای پایین‌تر از مکزیک، شیلی و برزیل را به این کشور اختصاص داده است.

در جایگاه‌های بعدی خوشبخت‌ترین مردم، پس از کشور استرالیا به ترتیب این کشور‌ها قرار دارند: نروژ، ایالات متحده آمریکا، سوئد، دانمارک، سوئیس، هلند، نیوزیلند، لوکزامبورگ، فنلاند و در ‌‌نهایت بریتانیا در رتبه دوازدهم.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در وب‌سایت «طرح زندگی بهتر [Better Life Initiative] تأکید می‌کند که این رتبه‌بندی جنبه قطعی ندارد: مثلاً با تغییر ارزش‌گذاری بر روی شاخص‌های مختلف، از قبیل وضعیت تحصیلات یا مسکن، می‌توان بر روی امتیاز نهایی کشور‌ها تأثیر گذاشت.

کشور استرالیا با جمعیتی ۲۱ میلیون نفری به دلیل نوع زندگی آرام و به دور از دغدغه و بافت منسجم اجتماعی شهرت دارد. تحقیق اخیر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز مؤید رابطه میان این عوامل با میزان حس خوشبختی در مردم این کشور است.

در میان سی و شش کشور تحت بررسی، استرالیا بهترین نتایج را در زمینه جامعه (قدرت شبکه اجتماعی) و میزان مشارکت مدنی (که از طریق اندازه‌گیری میزان شرکت در انتخابات و اعتماد به مؤسسات عمومی تعیین می‌شود) به خود اختصاص داده است.

علاوه بر موارد فوق، کشور استرالیا امتیازهای بالایی را در زمینه سلامت، امنیت و محیط زیست نیز از آن خود کرده است که در میزان حس خوشبختی مردمان آن کشور مؤثر بوده است. با این همه استرالیایی‌ها به دلیل میزان پس‌انداز کم و فاصله فزاینده میان ثروتمندان و فقرا در حیطه ثروت و درآمد امتیازهای پایین‌تری را نیز در برابر دیگر رقبای‌شان به خود اختصاص داده‌اند.
XS
SM
MD
LG