لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

مرگ ۲۰ گروگان‌ «خارجی» در پی گروگان‌گیری در بنگلادش


در پی پایان گروگان‌گیری در رستورانی در داکا، دولت بنگلادش روز شنبه، ۱۲ تیرماه، رسما اعلام کرد که ۲۰ تن از گروگان‌ها از جمله تعدادی تبعه خارجی به دست مهاجمان کشته شده‌اند.

مقام‌های بنگلادش ساعاتی پیشتر از آزادی ۱۳ تن از گروگان‌ها خبر داده‌ بودند، اما خبر مرگ گروگان‌ها در بعضی گزارش‌ها تکذیب شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نعیم اشفق چودری، سخنگوی ارتش بنگلادش، روز شنبه اعلام کرد که ۲۰ تن از گروگان‌ها به شکل «وحشیانه‌ای» با سلاح‌هایی تیز و برنده کشته شده‌اند.

هویت قربانیان این حادثه در پایتخت بنگلادش هنوز اعلام نشده، اما به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، تعدادی از آنان تبعه ایتالیا و ژاپن بودند.

در همین زمینه ماتئو رنزی، نخست وزیر ایتالیا، روز شنبه، بدون بیان جزئیات، مرگ تعدادی از شهروندان کشور خود در جریان حادثه گروگان‌گیری در بنگلادش را تأیید کرد.

به گزارش رسانه‌های ایتالیا، در زمان گروگان‌گیری، حدود ۱۱ تن از شهروندان این کشور در رستوران حضور داشتند.

مقام‌های ژاپن نیز اعلام کردند که یک تبعه این کشور در میان گروگان‌های آزاد شده است، اما از سرنوشت هفت شهروند ژاپنی دیگر اطلاعی در دست نیست.

سوشما سوِراج، وزیر خارجه هند، نیز با انتشار مطلبی در توئیتر خود، از مرگ یک دختر ۱۹ ساله هندی، در جریان گروگان‌گیری در داکا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، این گروگان‌گیری مرگبار را که گروه حکومت اسلامی مسئول آن شناخته می‌شود محکوم کرده و آن را عملی «شنیع» نامید.

وی روز شنبه ۱۲ تیرماه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «دولت بنگلادش برای مبارزه با ستیزه‌جویان و از بین‌ بردن تروریسم در این کشور مصمم است.»

مهاجمانی که به مسلسل و نارنجک مسلح بودند، شامگاه جمعه، به رستورانی پرمشتری در محله گلشن داکا، یورش برده و تعدادی را به گروگان گرفتند.

گروه «حکومت اسلامی» مسئولیت این گروگان‌گیری را بر عهده گرفت.

ارتش بنگلادش، صبح روز شنبه، پس از ۱۱ ساعت درگیری‌ با مهاجمان، اعلام کرد که شش تن از مهاجمان کشته شدند، اما یکی از آنان زنده دستگیر شده است.

در جریان این درگیری‌ها، دو مأمور پلیس کشته و تعدادی نیز مجروح شدند.

در همین حال کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در جریان آخرین تحولات مربوط به گروگان‌گیری قرار گرفته است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز گفته است که هنوز برای مشخص کردن هویت مهاجمان یا انگیزه آنها زود است.

بنگلادش در ماه‌های گذشته، شاهد موجی از قتل اقلیت‌های مذهبی و فعالان مدنی سکولار به دست شبه نظامیان افراطی بوده و در اکثر این قتل‌ها هم از قمه استفاده شده است.

گروگان‌گیری جمعه شب در داکا، سه روز پس از حمله به فرودگاه آتاتورک در استانبول ترکیه رخ می‌دهد که ۴۴ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت.

XS
SM
MD
LG