لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

حمله انتحاری به سفارت چین در قرقیزستان یک قربانی گرفت


حمله انتحاری با خودروی بمب‌گذاری شده به سفارت چین در شهر بیشکک، پایتخت قرقیزستان، در روز سه‌شنبه، نهم شهریورماه، یک کشته و سه مجروح بر جای گذاشت.

خبرگزاری فرانسه به نقل از معاون نخست وزیر قرقیزستان گزارش می‌دهد که حمله صبح روز سه‌شنبه جان مهاجم و سه نگهبان سفارت را گرفته است.

خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از ینیش رازاکوف، معاون نخست وزیر، هر سه مجروح و زخمی حادثه را قرقیز معرفی کرده است.

حمله انتحاری به سفارت چین در قرقیزستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:52 0:00

آن طور که در گزارش‌ها آمده است، مهاجم خود را با خودروی بمب‌گذاری شده به دروازه مجتمع سفارت چین کوبیده و پس از گذشتن از دروازه در نزدیکی اقامتگاه سفیر چین خودرو را منفجر کرده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله انتحاری را که مقام نخست وزیری «تروریستی» توصیف کرده بر عهده نگرفته است.

با این حال روزنامه بریتانیایی گاردین این گمانه را مطرح کرده است که احتمالا چین انگشت اتهام خود را به سوی «شبه نظامیان اقلیت اویغور» به عنوان مسئول این حمله خواهد گرفت.

اقلیت قومی اویغور در منطقه سین‌کیانگ (شین‌جیانگ) چین در آن سوی مرزهای قرقیزستان سکونت دارند.

روزنامه گاردین به نقل از یک کارشناس امور منطقه‌ای چین دلیل این گمانه را پیش از هر چیز این نکته ذکر کرده است که بمب‌گذار مخصوصا بنای سفارت چین را هدف قرار داده که خارج از مرکز شهر قرار دارد.

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که از سال ۲۰۱۴ که افراطیون اویغور به چند حمله به اهداف غیرنظامی دست زدند، از جمله بمب‌گذاری در یک بازارچه در مرکز سین‌کیانگ، حکومت مرکزی چین اقداماتی را آغاز کرده است که خود «نبرد خلق با تروریسم» می‌نامد.

این به اصطلاح «نبرد خلق» تاکنون ده‌ها کشته و «هزاران بازداشتی» در پی داشته است.

در مقابل منتقدان سیاست‌های چین این اتهام را مطرح می‌کنند که حکومت مرکزی این کشور در پاسخ به حملات این اقلیت، جو ترس و اختناق و سرکوب در منطقه سین‌کیانگ به راه انداخته است.

XS
SM
MD
LG