لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

وعده مقامات امنیتی مصر: مقابله با حماس پس از پایان کار اخوان


خالد مشعل (چپ) در کنار محمد مرسی،‌ عضو برکنارشده اخوان‌المسلمین از ریاست جمهوری مصر
خالد مشعل (چپ) در کنار محمد مرسی،‌ عضو برکنارشده اخوان‌المسلمین از ریاست جمهوری مصر
مقامات ارشد در نیروهای امنیتی مصر به خبرگزاری رویترز گفتند که در پایان مبارزه خود با نیروهای اخوان‌المسلمین، در غزه کار مقابله با حماس را آغاز خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از چهار فرمانده بلندپایه نیروهای امنیتی مصر گزارش داده است که این کشور در حال تدارک برنامه‌ای درازمدت برای همکاری با جنبش فتح برای مبارزه با حماس در نوار غزه است.

به نوشته رویترز، یکی از هدف‌های این برنامه نشان دادن «عدم صداقت رهبری حماس» به فلسطینی‌هاست.

یکی از بلندپایگان مصری که در این گزارش مورد مصاحبه قرار گرفته، به رویترز گفته است که «مصر زمانی از فعالیت‌های تروریستی اخوان‌المسلمین رهایی خواهد یافت که ترور در غزه به پایان برسد».

فرماندهی دیگر به این خبرگزاری گفته است: «اخوان‌المسلمین و حماس یکی هستند.»

این مقام مصری افزوده است: «هیچ کشوری زمانی که با تروریست‌ها در داخل یا اطراف خود روبه‌روست، به توسعه و ثبات نخواهد رسید.»

یکی دیگر از فرماندهانی که در این گزارش مورد مصاحبه قرار گرفته، در پاسخ به این پرسش که چرا اکنون با حماس مبارزه نمی‌شود، گفته است: «روز رسیدگی به اعمال آنها نیز فرا می‌رسد.»

در هفته‌های گذشته همایشی از سوی شماری از جوانان جنبش تمرد غزه که برای مخالفت با ادامه حکومت حماس در فیس‌بوک برپا شده با پشتیبانی حاکمان جدید مصر در قاهره برگزار شد.

سران حماس در پاسخ به اظهارات فرماندهان مصری در خصوص «برنامه درازمدت» این کشور برای مبارزه با حماس در غزه به رویترز گفتند حاکمان جدید مصر «مشوق خشونت و هرج و مرج هستند».

سامی ابوزهری، سخنگوی حماس در غزه، به رویترز گفت که این گروه «در امور داخلی مصر دخالتی نکرده و نخواهیم کرد».

از نیمه تابستان گذشته که محمد مرسی نماینده جنبش اخوان‌المسلمین از حکومت مصر برکنار شد، حاکمان جدید این کشور ائتلاف میان اخوان‌المسلمین و حماس را به حمایت از باندهای القاعده در صحرای سینای متهم می‌کنند.

دادستان عمومی مصر ماه گذشته حماس را متهم کرد که «با همکاری جمهوری اسلامی ایران» و حامیان محمد مرسی در صدد فعالیت‌های تروریستی تازه‌ای در خاک مصر هستند.

سران حماس و از جمله اسماعیل هنیه، نخست وزیر حماس درغزه، اتهامات عنوان شده در قاهره را رد می‌کنند، ولی از حاکمان جدید مصر می‌خواهند برای زندگی مردم غزه تسهیلاتی در نظر بگیرند.

حکومت تازه مصر از اواسط تابستان گذشته در کار گذرگاه الرفح، که تنها دروازه غزه به روی جهان آزاد است، سخت‌گیری بسیاری می‌کند و این گذرگاه اغلب روزها بسته است.

ارتش مصر همچنین در ماه‌های گذشته بسیاری از یک هزار و دویست تونل زیرزمینی را که فلسطینی‌های غزه برای نقل و انتقال کالا از بخش فلسطینی الرفح به بخش مصری الرفح حفر کرده بودند منهدم کرده است.

حماس از فوریه سال ۲۰۱۱ و در دو سال اولی که از سقوط حکومت حسنی مبارک سپری شده بود تا زمانی که حکومت اخوان‌المسلمین و محمد مرسی بر سرکار بودند، مناسبات نزدیکی با قاهره برقرار کرد،‌ به گونه‌ای که بخشی از سران حماس، مانند موسی ابومرزوق، معاون رهبری حماس، برای زندگی و فعالیت دایمی از سوریه به مصر رفتند.

اما کودتای نظامی ژنرال عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر، در ژوییه ۲۰۱۳ ورق را برای سران حماس برگرداند.

اعلام آمادگی نیروهای امنیتی مصر برای مبارزه با حماس در حالی منتشر شده است که مصر روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه همه‌پرسی بر سر قانون اساسی جدید این کشور را برگزار می‌ کند.

جنبش اخوان‌المسلمین این همه‌پرسی را تحریم کرده است.

حماس که شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین به شمار می‌رود از تابستان ۲۰۰۷ بر نوار غزه حاکم شده است.

جنبش فتح و تشکیلات حکومت خودگردان فلسطینی در کرانه باختری، که حماس به حکومت آنها در غزه پایان داد، با حاکمان جدید مصر مناسبات نزدیکی دارند.

ایمن الراقب نماینده فتح در قاهره به رویترز گفته است که فتح از جنبش جوانان فلسطینی تمرد در غزه حمایت می‌کند.

جنبش تمرد از ساکنان غزه خواسته است از بیست و یکم مارس، اول فروردین، سلسله تظاهراتی را علیه حکومت هفت ساله حماس در غزه آغاز کنند.
XS
SM
MD
LG