لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

«جست‌و‌جوی نموداری»، ابزار جدید فیس‌بوک در مصاف با گوگل


مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک
مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک
مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیر عامل شبکه اجتماعی فیس‌بوک، روز سه‌شنبه، ۲۶ دی‌ماه، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر مرکزی این کمپانی واقع در شهر «منلو پارک» ایالت کالیفرنیا از راه‌اندازی قابلیت جدیدی تحت عنوان «جستجوی نموداری» در فیس‌بوک سخن گفت که به کاربران بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان کمک خواهد کرد «افراد، عکس‌ها، مکان‌ها و علائق خود را در این وب‌سایت بیابند».

بر اساس گزارش وب‌سایت «سی‌نِت»، که تحولات مرتبط با اینترنت و فناوری‌های جدید را دنبال می‌کند، جست‌و‌جوی نموداری تازه‌ترین روش ابداعی فیس‌بوک برای فراهم ساختن امکان استفاده از گنجینه بزرگ داده‌های یک میلیارد نفری کاربران این شبکه عظیم اجتماعی است، مجموعه‌ای که «بیش از ۲۴۰ میلیارد تصویر را به اشتراک گذاشته و یک تریلیون ارتباط را شکل داده‌ است».

به کمک این قابلیت جدید، کاربران فیس‌بوک خواهند توانست پاسخ پرسش‌های خود در زمینه افراد، مکان‌ها و علائق مختلف را بیابند. زاکربرگ همچنین از باز شدن قابلیت جدید فیس‌بوک برای تعداد محدودی از کاربران منتخب این سایت از روز سه‌شنبه خبر داده و افزود که در این مرحله جست‌و‌جوی نموداری تنها در نسخه رومیزی (دسک‌تاپ) موجود خواهد بود.

از کاربردهای اعلام شده برای ابزار تازه فیس‌بوک می‌توان به فراخوان خاطرات قدیمی، پیدا کردن افراد درون شبکه و یافتن ارتباط‌های بالقوه اشاره کرد. این توانایی جدید همچنین امکان تنظیم‌های دقیق‌تر و دنبال کردن فیلتر‌های محدودکننده بیشتر را نیز داراست و قادر است، برای نمونه، بر اساس ‪جُستارهای «نوعِ مکان»، «پسندیده شده توسطِ» و «بازدید شده توسط این دوستان» در زمانی کوتاه‌تر موارد مورد نظر را بیابد. کاربران همچنین می‌توانند مؤلفه‌های جست‌و‌جو را بر اساس فیلترهای پیشرفته‌تر مورد نظر خود تعیین کنند.

جست‌و‌جوی نموداری در عمل

برای نمایش نمونه‌ای از کاربرد جست‌و‌جوی نموداری فیس‌بوک، حاضران در کنفرانس در عمل با نحوه کار این ابزار آشنا شدند و در یک جست‌و‌جوی آزمایشی، صفت مورد نظر برای یافتن «دوستانِ دوستانِ من که مجرد و ساکن سن‌فرانسیسکو، کالیفرنیا هستند» تعریف شد. جست‌و‌جو بر این اساس فهرستی از اشخاصی را که واجد این شروط بودند ارائه داد.

اما جست‌و‌جوی نموداری علاوه بر دوست و همسریابی، در فرایند استخدام افراد و ایجاد شبکه‌های حرفه‌ای نیز کاربرد داشته و از این دیدگاه علاوه بر گوگل، رقیبی جدی برای شبکه اجتماعی «لینکدین» و انواع و اقسام سایت‌های دوست‌یابی نیز محسوب می‌شود که کارشان بر اساس جست‌و‌جو در میان حساب‌های کاربری اعضای شبکه انجام می‌شود.

با این همه به نظر می‌رسد استفاده شخصی از کاربُرد جدید سایت فیس‌بوک کماکان در صدر فهرست مصارف اولیه آن قرار داشته باشد. در یک نمایش دیگر از توانایی‌های جست‌و‌جوی نموداری، در کنفرانس مطبوعاتی اخیر، جست‌و‌جوی «عکس دوستانم قبل از سال ۱۹۹۰» [برای مارک زاکربرگ] تصاویری از بچه‌های قد و نیم‌قد شیرخواره ارائه داد که، برای مثال، عکسی از شِریل سَندبرگ، مدیر امور اجرایی فیس‌بوک، از سال ۱۹۷۲ در میان آنها به چشم می‌خورد.

از جهت تغییرات ظاهری در سایت فیس‌بوک نیز، پس از راه‌اندازی عمومی قابلیت یاد شده، «جست‌و‌جوی نموداری» به شکل نوارِ جست‌و‌جوی بزرگ‌تری در بالای هر صفحه قرار می‌گیرد و جای نوار جست‌و‌جوی سفیدرنگ کُنونی را خواهد گرفت.

تفاوت‌های جست‌و‌جوی نموداری با روش‌های رایج

مارک زاکربرگ در ادامه توضیحات خود درباره جست‌و‌جوی نموداری فیس‌بوک تأکید کرد که این قابلیت با جست‌و‌جوی‌های رایج شبکه‌ای تفاوت ماهیتی داشته و در حالی که جست‌و‌جوی‌های متداول «کلیدواژه-محور» هستند و مثلاً برای واژه «هیپ‌هاپ» نتایج مربوط را می‌یابند، جست‌و‌جوی نموداری ابداعی فیس‌بوک «گزاره-محور» است.

دیگر وجه تمایز جست‌و‌جوی نموداری با جست‌و‌جوهای کنونی، مسئله حریم شخصی در فیس‌بوک است. بدان معنا که هر داده به اشتراک گذاشته شده در این شبکه اجتماعی، طبق خواسته صاحب آن داده، مخاطبان خاص خود را دارد - و در بیشتر مواقع عمومی نیست، این ویژگی نیز در قابلیت جدید فیس‌بوک حفظ شده است. مارک زاکربرگ تصریح می‌کند که «از‌‌ همان اوایل شروع طراحی جست‌و‌جوی نموداری مسئله حریم شخصی افراد را در ذهن داشته‌ایم».

از جنبه اقتصادی قضیه نیز فیس‌بوک اعلام کرده است که تصمیمی برای سودبری از قابلیت جدید خود ندارد و در این مرحله تمرکز را بر بهبود تجربه کاربران در استفاده از جست‌و‌جوی نموداری قرار داده است. با این حال، این شرکت اذعان کرده که درآمدزایی «قطعاً در برنامه [آینده] وجود دارد».

هفته پیش، فیس‌بوک در دعوت‌نامه‌ای برای دست‌اندرکاران رسانه‌ها از ایشان خواست «بیایید و ببینید که چه چیزی ساخته‌ایم»، امری که باعث گمانه‌زنی‌های بسیاری شد و تا بدان جا پیش رفت که برخی حدس زدند این شبکه اجتماعی محبوب در نظر دارد تلفن جدیدی با مارک فیس‌بوک به بازار عرضه کند.

با بالاگرفتن شایعه فوق، ارزش سهام فیس‌بوک به رقمی نزدیک به ۳۲ دلار رسید. اگرچه پس از انجام مصاحبه مطبوعاتی زاکربرگ و فروکش کردن موج شایعات و گمانه‌ها ارزش سهام بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان مجدد تعدیل شد و تا زمان تنظیم این گزارش به رقم ۳۰/۲۰ دلار رسید.
XS
SM
MD
LG