لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

رده‌بندی فيفا: صعود قطر، امارات و عربستان در ماه جام جهانی


بازی ایران و بوسنی در جام جهانی ۲۰۱۴ که با شکست ایران به پایان رسید.
بازی ایران و بوسنی در جام جهانی ۲۰۱۴ که با شکست ایران به پایان رسید.

تيم ملی فوتبال ايران در تازه‌ترين رده‌بندی فدراسيون جهانی فوتبال با شش پله سقوط نسبت به ماه قبل مواجه شد و رتبه نخست آسيا را به ژاپن واگذار کرد.

اين اولين رده‌بندی اعلام شده پس از پايان جام‌جهانی است و ايران در این رده‌بندی در مکان دوم آسيا و چهل‌ونهم دنيا قرار گرفته است.

در جمع کشورهايی که به جام جهانی راه نيافتند، اوکراين با قرار گرفتن در رده بيست و دوم بالاترين رتبه را دارد، اما الجزاير که از شگفتی‌سازهای جام جهانی بود با دو رده نزول، به جايگاه بيست و چهارم سقوط کرده.

نکاتی از اين دست از جمله انتقاداتی است که کارشناسان فوتبال همواره نسبت به فرمول امتيازدهی در رنکينگ فيفا مطرح می‌کنند و اين رنکينگ به زعم آنها، بازتابنده واقعيت روز فوتبال جهان نيست.

پيش از جام جهانی هم يورگن کلوپ سرمربی بوروسيا دورتموند با اشاره به مليت سوئيسی بلاتر با لحن کنايه‌آميزی گفت که آن قدر قوانين‌ را تغيير دادند تا سوئيس در قرعه‌کشی جزء سرگروه‌ها باشد. او اين اظهارات را در نشست خبری بعد از بازی با ساربروکن در جام حذفی مطرح کرد و گفت علاقه‌ای نداشته تا قرعه‌کشی جام جهانی را تماشا کند.

دانمارک، اسکاتلند، رومانی، سوئد، ونزوئلا، صربستان و ترکيه که هيچ یک به جام جهانی نرسيدند در جمع ۳۲ کشور برتر قرار دارند، اما نيجريه که به مرحله دوم نيز راه يافت، پايين‌تر از پاناما در رده سی و چهارم است.

از جمع آسيايی‌ها، ايران، کره جنوبی و ژاپن هر کدام يک امتياز در جام جهانی گرفتند اما ژاپن و کره يک پله صعود کرده‌اند و ايران شش پله نزول. استراليا هم که امتيازی کسب نکرد، ۱۴ رده سقوط کرده تا پايين‌تر از عمان و امارات بايستد!

صعود ۱۴ پله‌ای قطر، ۱۲ رده صعود عربستان سعودی و پيشرفت ۷ پله‌ای امارات در ماهی که جام جهانی برگزار شده است، از جالب‌ترين نکات در آخرين رده‌بندی فدراسيون جهانی فوتبال است.

قطر در دو بازی آخری که برگزار کرده با اندونزی به تساوی ۲-۲ رسيده و بازی اين تيم مقابل بحرين هم بدون گل شده. عربستان نيز در دوبازی آخرش ۴-۰ به مولداوی باخته و ۲-۰ مغلوب گرجستان شده!

ازبکستان، چين، بحرين، کويت و لبنان هم هر کدام حداقل پنج رده ارتقا يافته‌اند. در اين بين، تيم ملی فوتبال فلسطين به خاطر قهرمانی در چلنج کاپ آسيا و راهيابی به مرحله نهايی جام ملت‌های آسيا، موفق شده به جمع ۱۰ تيم برتر قاره آسيا راه پيدا کند.

رده‌بندی ۱۰ تيم برتر آسيا به اين شرح است: ۱- ژاپن ۶۰۴ امتياز، ۲- ايران ۵۶۳ امتياز، ۳- ازبکستان ۵۲۳ امتياز، ۴- کره‌جنوبی ۵۰۱ امتياز. ۵- اردن، ۶- امارات، ۷- عمان، ۸- استراليا، ۹- عربستان و فلسطين هم در جايگاه دهم.

سه تيم برتر جام بيستم به ترتيب در رده‌های اول تا سوم جهان قرار دارند. آلمان با ۱۷۲۴ امتياز در مکان نخست است. آرژانتين با ۱۶۰۶ امتياز دوم است و هلند هم ۱۴۹۶ امتياز اندوخته و در جايگاه سوم نشسته.

رده چهارم به کلمبيا اختصاص دارد و بقيه تيم‌های برتر در جمع ۱۰ کشور برتر فوتبال جهان به شرح زير هستند: ۵- بلژيک، ۶- اروگوئه، ۷- برزيل، ۸- اسپانيا، ۹- سوئيس و فرانسه هم در رده دهم است.

بين ۱۰ تيم برتر جهان هلند با ۱۲ پله صعود، بيشترين ارتقا را نسبت به ماه قبل داشته. فرانسه ۷ پله و بلژيک نيز شش پله صعود کرده‌اند. در طرف مقابل، اسپانيا ۷ رده و برزيل هم چهار پله سقوط کرده‌اند.

تيم شگفتی‌ساز کاستاريکا با ۱۲ رده ارتقا، به رتبه شانزدهم رسيده و انگليس که در گروه کاستاريکا بود و نتوانست به مرحله بعد صعود کند، با ۱۰ رده تنزل، بيستم است.

مجمع‌الجزاير تورکس و کايکوس در دريای کارائيب که در ماه‌های اخير همواره بدون امتياز، تيم آخر جهان بود حالا با ۲۶ رده صعود، بيشترين ارتقا را در ماه جام جهانی داشته و به رده ۱۸۱ رسيده.

عراق، قطر و سوآزيلند هم سه کشور ديگری هستند که بيشترين جهش را در کل تيم‌های ملی فوتبال جهان داشته‌اند.

بيشترين نزول متعلق به تيم ملی فوتبال ال‌سالوادور است که طی يک ماه اخير، ۵۳ رده سقوط کرده. آنها قبل از جام جهانی دو بازی تدارکاتی با ساحل عاج و اسپانيا برگزار کردند و هر دو را هم با نتايجی آبرومند واگذار کردند. ۲-۱ به ساحل عاج باختند و مقابل اسپانيا هم در شرايطی ۲-۰ مغلوب شدند که دروازه‌شان تا دقيقه ۶۰ بسته بود.

سان مارينو در اروپا و بوتان در آسيا، بدون امتياز، آخرين کشورها در اين فهرست ۲۰۹ تيمی هستند.

XS
SM
MD
LG