لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

اولین جام اروپایی بایرن مونیخ با گواردیولا


چلسی و بایرن مونیخ فینال سوپر جام اروپا را برگزار کردند. رقابتی بین فاتحان لیگ قهرمانان و لیگ اروپا که پس از تساوی ۲-۲ به ضیافت پنالتی‌ها کشیده شد. بایرن مونیخ هر پنج ضربه‌اش را گل کرد، اما پنالتی پنجم چلسی وارد دروازه نشد تا بایرن به قهرمانی برسد.

جالب آن که سوپر جام اروپا از سال ۱۹۷۲ در حال برگزاری است، اما این نخستین بار بود که تیمی از آلمان به برتری می‌رسید. باشگاه‌های آلمانی تاکنون هفت بار این بازی را واگذار کرده‌اند که سهم بایرن سه ناکامی بوده است. چلسی که فینال پارسال را به آتلتیکو مادرید باخته بود، امسال هم از دستیابی به جام بازماند.

بایرن مونیخ با ترکیب مانوئل نویر، دانته، رافینیا، بواتنگ، فیلیپ لام، فرانک ریبری، توماس مولر، دیوید آلابا، تونی کروز، ماریو مانزوکیچ و آرین روبن به میدان آمد تا در دیداری مهیج، نخستین قهرمانی پپ گواردیولا با این تیم رقم بخورد. مورینیو و گواردیولا این بار روی نیمکت رئال و بارسا ننشسته بودند، اما تقابل آنها مانند مصاف‌های قبلی‌شان جذاب و البته پرحاشیه بود.

بایرن و گواردیولا پیش از این در دیدار نهایی جام چهارجانبه آئودی که با حضور بایرن، میلان، منچستر سیتی و سائوپائولو برگزار شد نیز قهرمان شده بودند. این تیم همچنین با پیروزی مقابل مونشن گلادباخ قهرمان جام تلخ‌کام شد، اما قهرمانی در سوپرکاپ اروپا، نخستین جام اروپایی پپ در باواریا است. او و تیمش با ناکامی مقابل دورتموند، سوپر جام آلمان را از دست داده بودند.

چلسی مقابل بایرن، در هشتمین دقیقه توسط فرناندو تورس به گل رسید. لحظاتی بعد فیلیپ لام موقعیت به ثمر رساندن گل تساوی را از دست داد. فرانک ریبری که فقط یک روز قبل به عنوان بهترین بازیکن اروپا معرفی شده بود نیز دو موقعیت خوب را خلق کرد. در امتداد مسابقه هم توپ روی دروازه‌های دو تیم بود و هر آینه امکان به ثمر رسیدن گل وجود داشت.

در نیمه دوم شوت سنگین ریبری منجر به تساوی ۱-۱ شد و موقعیت‌های پر تعداد بعدی دو تیم، راهی به چارچوب نیافت تا بازی به وقت اضافه کشیده شود. چلسی که رامیرز را به خاطر دریافت کارت قرمز از دست داده بود در وقت اول اضافه به گل رسید. ادن هازارد بلژیکی، چلسی ۱۰ نفره را ۲-۱ پیش انداخت.

از این به بعد، بایرن سراپا حمله شد و حتی مانوئل نویر نیز تا دایره میانی زمین پیش می‌آمد. ژاوی مارتینز، ماریو مانزوکیچ و فرانک ریبری همگی تا آستانه فروپاشی دروازه آبی پوشان لندن پیش رفتند، اما هر بار واکنش‌های حیرت‌انگیز پیتر چک که در کشور خودش بازی می‌کرد، مانع از تغییر نتیجه شد.

۱۲۰ دقیقه به پایان رسید و از وقت اضافه‌ای که داور در نظر گرفت هم فقط چند ثانیه مانده بود، اما ژاوی مارتینز گل تساوی را به ثمر رساند تا جذابیت و هیجان بازی به اوج برسد.

در ضربات پنالتی آلابا، کروز، لام، ریبری و شکیری برای بایرن گل زدند. لوئیز، اسکار، لمپارد و کول هم پنالتی‌های چلسی به تور رساندند، اما روملو لوکاکو مهاجم ۲۰ ساله بلژیکی این تیم با حداقل دورخیز، ضربه‌ای آرام و زمینی را به میانه‌های دروازه نواخت که نویر هم به راحتی دفع کرد تا کاپیتان لام، جام قهرمانی دیگری را بالای سر ببرد.

پپ گواردیولا پس از قهرمانی، از عملکرد یوپ هاینکس سرمربی پیشین بایرن تمجید کرد و گفت: «از او به خاطر این که چنین فرصتی داد تا اکنون در پراگ باشیم و جشن قهرمانی بگیریم سپاسگزارم. شخصیت بازیکنانم هم غیرقابل وصف است. حالا درک می‌کنم چرا آنها فصل گذشته تمام عناوین را کسب کردند. من مربی خوش‌شانسی هستم که چنین بازیکنانی دارم.»

بایرن فصل گذشته نخستین تیم در تاریخ فوتبال آلمان شد که توانسته در طول یک فصل، بوندس لیگا، جام حذفی آلمان و لیگ قهرمانان را کسب کند.

گواردیولا ضمن ستایش از هموطنش ژاوی مارتینز، سایر بازیکنان بایرن اشاره کرد و گفت: تونی کروز فوق‌العاده است و می‌تواند همه جای دنیا بازی کند. فیلیپ لام نیز باهوش‌ترین بازیکنی است که در تمام دوران کاری‌ام، مربی‌اش بوده‌ام.

ژوزه مورینیو هم معتقد بود چلسی با اختلاف زیاد، تیم برتر میدان بوده و به این خاطر مغلوب شده‌اند که زمانی طولانی را با ۱۰ نفر بازی کرده‌اند.

مورینیو به کارت زرد دوم رامیرز، چه در حین بازی و چه در مصاحبه پس از مسابقه معترض بود. او گفت مشکل همیشگی من با یوفا این بوده که همواره تیمی که بهتر بازی می‌کند، به خاطر برخی قوانین باید بازنده از زمین خارج شود!

رقابت چلسی و بایرن همچنان ادامه دارد. در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا، بایرن مونیخ در گروه چهارم با زسکا مسکو، منچستر سیتی و ویکتوریا پلزن از جمهوری چک همگروه است. چلسی نیز در گروه پنجم باید با شالکه، باسل سوئیس و استه‌وا بخارست رومانی رویارو شود.
XS
SM
MD
LG