لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

موافقت مرکل با تعقیب قضایی کمدین آلمانی به درخواست اردوغان


با موافقت صدراعظم آلمان با درخواست رئیس جمهور ترکیه برای تعقیب قضایی یک کمدین آلمانی در روز جمعه، ۲۷ فروردین‌ماه، راه برای دادگاهی شدن این کمدین به دلیل خواندن شعری در هجو رجب طیب اردوغان باز شد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه از برلین گزارش داد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در اقدامی که به احتمال زیاد بسیار جنجالی خواهد شد با درخواست آقای اردوغان که به محتوای هجویه اعتراض داشت موافقت کرده است.

حال طبق قوانین آلمان تصمیم با دادگاه‌های این کشور است که در مورد ارتکاب جرم یا بی‌گناهی این کمدین تلویزیون آلمان تصمیم بگیرند.

یان بومرمان، کمدین آلمانی، اواخر ماه میلادی گذشته، مارس، در شبکه دولتی «زد دی ‌اف» در بخشی از یک برنامه شبانه شعری را در هجو رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و سیاست‌های سال‌های اخیر او خواند.

آقای بومرمان که در این کلیپ تلویزیونی در مقابل پرچم ترکیه و زیر عکسی قاب‌شده از اردوغان نشسته بود در شعر خود رئیس جمهور ترکیه را متهم می‌کند که «در حال تماشای فیلم سکس با کودکان، اقلیت‌ها را سرکوب می‌کند، به کردها لگد می‌پراند و به مسیحی‌ها سیلی می‌زند».

در پی پخش این کلیپ، هفته گذشته خبری در رسانه‌های ترکیه و آلمان منتشر شد مبنی بر این که دولت ترکیه رسما به این شعر اعتراض کرده و از دولت آلمان خواستار محاکمه کمدین شده است.

بر اساس بندی «گمنام» و کمتر استفاده‌شده در قانون جنایی آلمان، تعقیب قضایی توهین به سازمان‌ها یا نمایندگان کشورهای خارجی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که مهر تایید دولت را بر خود داشته باشد.

خانم مرکل روز جمعه در عین موافقت با تعقیب قضایی این کمدین تاکید کرد که این بند از قانون جنایی آلمان تا سال ۲۰۱۸ به طور کامل حذف خواهد شد.

او در عین حال تاکید کرد که تصمیم‌گیری در این باره باعث اختلافاتی بین دفتر او و وزارتخانه‌های خارجه و کشور و دادگستری شده است.

در پی انتشار خبر درخواست اردوغان برای تعقیب قضایی یک کمدین، بسیاری از افراد و سازمان‌های حقوق بشری به این درخواست اعتراض کرده و با اشاره به کارنامه حقوق بشری حکومت ترکیه برخورد این حکومت با روزنامه‌نگاران را یادآور شدند.

در غالب گزارش‌های سالانه از وضعیت روزنامه‌نگاران در جهان، ترکیه در کنار ایران و چین بیشترین روزنامه‌نگاران زندانی را داشته و همواره از جمله بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای اصحاب مطبوعات به شمار رفته است.

دفتر رجب طیب اردوغان مدت کوتاهی پیش از این جنجال کنونی نیز خواستار حذف ترانه‌ای هجوآمیز از یک شوی کمدی در تلویزیون آلمان شده بود، اقدامی که تنها باعث محبوبیت بیشتر این ترانه به‌ویژه در فضای مجازی شد و حتی در خارج از مرزهای آلمان نیز تماشاچی پیدا کرد.

XS
SM
MD
LG