لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۷

وزارت خارجه آلمان: نیروهایی در داخل ایران درصدد ضربه زدن به برجام‌اند


در اظهار نظری کم‌سابقه از سوی یک مقام خارجی، سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز جمعه، ۱۸ تیرماه، در توضیح گزارش امنیتی این کشور از فعالیت اتمی جمهوری اسلامی گفت که «بعضی نیروها در داخل ایران» از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به توافق اتمی فروگذار نخواهند کرد.

سازمان‌ امنیت داخلی آلمان در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۱۷ تیرماه، در رسانه‌ها بازتاب یافت ایران را متهم ساخت که پس از توافق هسته‌ای با غرب، موسوم به برجام، برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای و موشکی تلاش مضاعف داشته است.

به نوشته روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز، این نهاد امنیتی با عنوان رسمی «دفتر حفاظت از قانون اساسی» در گزارش سالانه خود عنوان کرده است که طی سال ۲۰۱۵ ایران فعالیت غیرقانونی زیادی در آلمان داشته است تا بتواند به تکنولوژی هسته‌ای دست یابد.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود از اظهار نظر مقام آلمانی همچنین به گزارشی دیگر از سازمان امنیت ایالت راین‌ـ‌وست‌فالیای شمالی اشاره می‌کند که در سال گذشته میلادی «۱۴۱ مورد» از تلاش برای دستیابی به تکنولوژی اتمی را ثبت کرده است.

طبق این گزارش، دوسوم از ۱۴۱ مورد به ایران مرتبط بوده است.

حال سخنگوی وزارت خارجه آلمان درباره این گزارش‌ها بدون اشاره به مقام یا سازمانی خاص در ایران چنین اظهار نظر کرده است که «بعضی نیروها» در تهران تلاش می‌کنند به توافق اتمی دولت جمهوری اسلامی با غرب ضربه بزنند و آن را «متزلزل سازند».

بنا بر توضیح مارتین شفر، سخنگوی وزارت خارجه در برلین، فعالیت غیرقانونی و تلاش برای دستیابی به تکنولوژی اتمی بیشتر «احتمالا» منسوب به نیروهایی در داخل ایران است که با توافق اتمی که سال گذشته به امضا رسید موافقتی ندارند.

اشاره این مقام بلندپایه در حکومت آلمان می‌تواند به فرماندهان سپاه پاسداران ایران باشد که در یک سال گذشته در قامت جدی‌ترین منتقدان توافق اتمی با قدرت‌های جهانی ظاهر شده و بارها با انتقاد از آن، برجام را خالی از هر گونه سود و فایده‌ای برای ایران دانسته‌اند.

به گفته آقای شفر، سیاست‌های حسن روحانی و محمدجواد ظریف در راستای بهبود مناسبات جمهوری اسلامی با کشورهای غربی «خاری در چشم این نیروها» است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان همچنین تاکید کرده است که کشورش به رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران «بسیار ایمان دارد» و بر این باور است که تهران هر چه در توانش باشد برای اجرای برجام صرف خواهد کرد.

ایران طبق توافق هسته‌ای که در تابستان سال ۲۰۱۵ به امضا رسید و در بن‌بستی ۱۲ ساله روزنه‌ای گشود تعهد داد که در ازای لغو تحریم‌های غرب، برنامه هسته‌ای خود را محدود سازد. از آن زمان تاکنون گزارشی مبنی بر این که ایران تعهدات خود را زیر پا گذاشته، منتشر نشده است.

در همین زمینه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید کرده که ایران تعهدات اولیه خود را انجام داده است. این میان اما ایران می‌گوید که هنوز نتوانسته از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای بهره‌مند شود و آمریکا را مقصر می‌داند.

این نکته‌ای است که بارها مورد انتقاد آیت‌الله خامنه‌ای و اطرافیان و حامیانش قرار گرفته و به عنوان نمونه‌ای از بدعهدی آمریکا و نتیجه مذاکره و توافق با غرب ذکر شده است.

XS
SM
MD
LG