لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

عقب‌نشینی صلح‌بانان سازمان ملل از جولان به خاک اسرائیل


در پی تشدید جنگ داخلی سوریه، نیروهای صلح‌بان سازمان ملل متحد که در ارتفاعات سوری جولان و در نزدیکی مرز با اسرائیل مستقر بودند، از این کشور به اسرائیل نقل مکان کردند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه، ۲۴ شهریور، با تایید این خبر اعلام کرد که صدها نیروی سپاه اندوف، نیروی ویژه صلح‌بانی دراین منطقه، اکنون در اسرائیل به سر می‌برند.

از حدود سه هفته پیش، نیروهای اسلام‌گرای جبهه النصره، یکی از گروه‌های معارض علیه حکومت بشار اسد، کنترل بخش‌هایی از بلندی‌های سوری جولان، و به‌ویژه القنیطره را در دست گرفته است.

حملات ارتش سوریه برای بازپس‌گیری مواضع از دست رفته در جولان ظاهرا تاکنون ناکام مانده است.

در آغاز تسلط نیروهای جبهه النصره بر این منطقه، ۴۳ نفر از صلح‌بانان سازمان ملل که اهل کشور فیجی بودند، به اسارت درآمدند اما پس از دو هفته، در روزهای اخیر آزاد شدند.

جبهه النصره برای آزادی این افراد حذف نام خود به عنوان گروهی تروریستی و آزادی یکی از سران خود را درخواست کرده بود، اما در نهایت این خواسته‌ها عملی نشد.

جبهه النصره مواضع همسو با القاعده دارد و نام قطر به عنوان یکی از کشورهای حامی آن مطرح بوده است.

در بسیاری از گزارش‌های منطقه‌ای در روزهای گذشته آمده بود که قطر بیست میلیون دلار به جبهه النصره برای آزاد کردن صلح‌بانان اهل فیجی پول پرداخته بود.

با وجود تقویت حضور نیروهای معارض سوری بر بلندی‌های جولان، سازمان ملل اواسط تابستان گذشته دوره خدمت صلح‌بانان خود را در این منطقه برای شش ماه دیگر و تا اوایل زمستان تمدید کرد.

فیلیپین، ایرلند، هلند، نپال، فیجی و هند شش کشوری هستند که نیروهای نظامی خود را برای خدمت در یگان صلح‌بان ناظر بر ارتفاعات جولان اعزام می‌کنند. شمار این نیروها اکنون نزدیک به ۱۲۵۰ نفر است.

هفتاد و پنج نفر از میان نیروهای فیلیپینی عضو این واحد نیز به تازگی از احتمال به اسارت رفتن رهایی یافتند و در یک رخداد بی‌سابقه نیروهای صلح‌بان با نیروهای معارض سوری به آتشباری اقدام کردند.

دولت‌های فیلیپین و فیجی گفته بودند، با وجود خطرات موجود برای نیروهای خود همچنان در تامین نیروی اندوف مشارکت خواهند داشت.

صلح‌بانان سازمان ملل، موسوم به کلاه آبی‌ها، از یک سال پس از جنگ «یوم کیپور» در سال ۱۹۷۳ میان اعراب و اسرائیل، در ارتفاعات جولان با ماموریت نظارت بر آتش‌بس بین سوریه و اسرائیل مستقر بوده‌اند.

اسرائیل بخشی از ارتفاعات جولان را در جنگ «شش روزه» در سال ۱۹۶۷ به اشغال خود درآورد.

حضور صلح‌بانان اندوف در منطقه و حکومت‌های حافظ و بشار اسد، مرزهای سوریه و اسرائیل را به یکی از آرام‌ترین مرزهای منطقه در چهل و پنج سال اخیر مبدل کرده بود، اما به تازگی این مرز، در پی حضور نیروهای جبهه النصره در منطقه، ناآرام شده است.

XS
SM
MD
LG