لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

جمع‌آوری مهاجران غیرقانونی در یونان؛ هفت هزار بازداشتی در سه روز


تعدادی از مهاجران در یونان در سال ۲۰۱۱ پس از اعتصاب غذا
تعدادی از مهاجران در یونان در سال ۲۰۱۱ پس از اعتصاب غذا
مقامات حکومتی یونان در عملیاتی ضربتی که برخی رسانه‌ها آن را «بزرگ‌ترین سرکوب» مهاجران غیرقانونی توصیف کرده‌اند در کمتر از ۷۲ ساعت بیش از هفت هزار مهاجر مشکوک به حضور غیرقانونی در این کشور را بازداشت کردند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین در روز سه‌شنبه، ۱۷ مردادماه، این تعداد مهاجران مشکوک تنها در آتن، پایتخت یونان، و حومه آن و به دست ۴۵۰۰ نیروی پلیس جمع‌آوری شده‌اند.

روزنامه گاردین در ادامه گزارش خود می‌گوید که اغلب این بازداشتی‌ها پس از ساعاتی آزاد شده‌اند، اما حدود دو هزار نفر از آنها که عمدتا آفریقایی و آسیایی هستند در مراکزی خاص در انتظار بازگردانده شدن به کشور خود به سر می‌برند.

در همین زمینه روز یک‌شنبه گذشته نیز پلیس یونان ۸۸ تبعه پاکستان را که مدارک لازم برای زندگی در یونان را نداشته‌اند سوار هواپیما کرده و به کشورشان پس فرستاده است.

کشور یونان که به گفته روزنامه گاردین از دید افراد مایل به مهاجرت در خاورمیانه و آفریقا «آسان‌ترین راه ورود به غرب» به شمار می رود در چند سال اخیر شاهد موج گسترده ورود مهاجران به خاک خود بوده است.

گاردین به نقل از آمارهای دولت یونان می‌گوید که روزانه بیش از صد مهاجر از مرز ترکیه می‌گذرند و وارد خاک این کشور می‌شوند که از این تعداد اغلب به شهر آتن می‌روند.

تخمین زده می‌شود که یونان که جمعیتی حدود ۱۱ میلیون نفر دارد در حال حاضر محل زندگی دست‌کم یک میلیون مهاجر است که شامل چندین مهاجر ایرانی نیز می‌شود که به‌ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از ایران خارج شده و به یونان پناه بردند.

در همین حال روزنامه گاردین خبر داده است که مقامات دولت یونان طرح ساخت هشت مرکز تنها در پایتخت این کشور برای نگه‌داری از مهاجران در آتن را در دست بررسی دارند. این مراکز قرار است تا ده هزار نفر گنجایش داشته باشند.

عملیات ضربتی پلیس یونان برای جمع‌آوری مهاجران غیرقانونی در این کشور با دفاع مقامات دولتی یونان از این اقدام نیز همراه بوده است، تا آنجا که یک مقام شهر آتن گفته است: «ما اجازه نمی‌دهیم شهرها یا کشور ما اشغال شود.»

این مقام شهر آتن به نام نیکوس دندیاس که گاردین او را «افراطی» توصیف کرده تا آنجا پیش رفته که «مسئله» مهاجران در کشور یونان را «شاید حتی بزرگ‌تر از مسئله و مشکل مالی‌مان» دانسته است.

به گفته آقای دندیاس، مهاجران غیرقانونی که اخیرا در شهر آتن دستگیر شده‌اند در هفته‌های آینده در مرکزی در خارج از شهر آتن نگه‌داری می‌شوند تا آن که زمان استرداد آنها به کشورشان فرا برسد.
XS
SM
MD
LG