لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

عضویت فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی رسمیت یافت


ریاض منصور، سفیر تشکیلات خودگردانی در سازمان ملل
ریاض منصور، سفیر تشکیلات خودگردانی در سازمان ملل

همزمان با رسمیت یافتن عضویت فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی لاهه از روز اول آوریل، ۱۲ فروردین، فلسطینی‌ها پیوستن رسمی تشکیلات خودگردانی به این دیوان را «روز تاریخی» نامیده و آن را جشن گرفتند.

فلسطین یکصد و بیست و سومین کشوری است که به عضویت این دادگاه درمی‌آید.

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین، که خود روز چهارشنبه، ۱۲ فروردین، برای شرکت در آیین رسمیت یافتن عضویت فلسطین در این دیوان به لاهه رفته بود، گفت: «ملت فلسطین از نخستین لحظه آوارگی در انتظار این لحظه بوده که عدالت اجرا شود.»

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردانی، سه ماه پیش اسناد الحاق فلسطین در دیوان لاهه را امضا کرده بود.

فلسطینی‌ها پس از سرخوردگی از روند راکد صلح با اسرائیل، پیوستن به دیوان کیفری لاهه و ۱۹ نهاد دیگر وابسته به سازمان ملل متحد را درخواست کردند.

با آغاز عضویت فلسطین در دیوان لاهه، محمود عباس و صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی، روز چهارشنبه گفتند که از حق خود برای پیگیری درخواست‌های دیرینه فلسطینی‌ها استفاده خواهند کرد.

جبرئیل رجوب، یک مقام ارشد دیگر فلسطینی، نیز گفت که فلسطینی‌ها از اسرائیل به دیوان لاهه شکایت خواهند کرد تا به «اشغالگری» اراضی فلسطینی خاتمه دهد.

فلسطینی‌ها همچنین گفته اند، برای جلوگیری از گسترش یهودی‌نشین‌ها در کرانه باختری به این دیوان شکایت خواهند کرد.

عضویت فلسطین در دیوان لاهه این حق را نیز به آنها می‌دهد که پرونده «جنایات جنگی» نسبت داده شده به اسرائیل را در این دیوان پیگیری کنند، اما بلندپایگان فلسطینی هنوز به روشنی سخنی در این باره نگفته‌اند.

مقامات فلسطینی پیشتر گفته بودند از اسرائیل به دلیل جنگ تابستان سال گذشته در غزه شکایت خواهند کرد.

در جنگ غزه بیش از دو هزار فلسطینی کشته شد و ویرانی‌های بسیار بار آمد؛ اما دادستان کل دادگاه لاهه در دی‌ماه ۱۳۹۳ از آغاز رسیدگی به «اتهام جنگی» در مورد هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی خبر داد.

دیوان کیفری لاهه از ۱۹ سال پیش با هدف رسیدگی به اتهاماتی مانند «جنایت علیه بشریت» و «جنایات جنگی» برپا شده است.

اسرائیل مانند آمریکا و روسیه عضو این دادگاه بین‌المللی نیست.

اما اسرائیل می‌تواند از حماس به دلیل شلیک ده‌ها هزار فروند راکت به خاک اسرائیل و عملیات تروریستی شبه نظامیان آن، به دیوان لاهه شکایت کند.

در همین حال، حماس از عضویت فلسطین در دیوان لاهه با وجود مخاطراتی که برای این جنبش اسلامگرای فلسطینی دارد، پشتیبانی کرده بود.

در همین حال وزارت امور خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای در واکنش به عضویت فلسطین در دیوان لاهه از این امر «ابراز تاسف» کرد.

وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه خود با اشاره به دولت آشتی ملی فلسطینی با مشارکت فتح و حماس نوشت که فتح که با حماس هم‌پیمان شده است، آخرین کسی است که باید از حق شکایت علیه جنایت جنگی در دیوان لاهه برخوردار شود.

وزارت خارجه اسرائیل این را نیز گفته است، چون هنوز بر اساس قوانین بین‌المللی کشور مستقل فلسطین وجود ندارد، عضویت «فلسطین» در دیوان لاهه «قانونی نیست».

با وجود حمایت سازمان ملل و بسیاری از اعضای جامعه جهانی از رسمیت یافتن عضویت فلسطین در دیوان لاهه، آمریکا و کانادا در کنار اسرائیل ایستاده‌اند.

XS
SM
MD
LG