لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

آژانس بین‌المللی انرژی: بازار نفت در نیمه دوم ۲۰۱۷ به تعادل می‌رسد


فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، پیش بینی می کند بازار جهانی نفت در نیمه دوم سال جاری، ۲۰۱۷، به تعادل بازگردد.

آقای بیرول در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که افزایش بیش از حد تولید به وسیله برخی کشورها، شامل نیجریه و لیبی، ممکن است این روند را با موانعی روبه‌رو کند.

به گفته او، برخی کشورهای عمده تولیدکننده، مانند نیجریه و لیبی، در ماه‌های اخیر تولید خود را به میزان قابل توجهی بالا برده‌اند.

بیرول می گوید: «در شرایط کنونی، تعادل مجدد بازار در نیمه دوم سال پیش‌بینی می شود. اما، اگر تولید به وسیله برخی تولیدکنندگان اصلی افزایش پیدا کند، اوضاع تغییر خواهد کرد.»

نیجریه و لیبی که از توافق اوپک مستثنی شده اند، طی دو ماه گذشته بیش از نیم میلیون بشکه در روز به تولید خود افزوده اند.

وی در ادامه گفت که در هرحال، هر تصمیمی که اوپک می گیرد، اگر به افزایش قیمت منجر شود، «پاسخی از طرف تولیدکنندگان نفت شیل دریافت خواهد کرد».

تولید نفت شیل آمریکا بعد از افزایش قیمت نفت در پی توافق اوپک برای کاهش تولید نفت از ژانویه سال جاری افزایش یافته است.

اعضای اوپک در ماه مه گذشته توافق کردند که توافق کاهش تولید را تا مارس سال آینده تمدید کنند و اکنون نیز گزارشاتی پیرامون مذاکرات اعضای این سازمان برای افزایش هر چه بیشتر میزان تولید نفت اوپک منتشر می شود.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران نیز اخیرا گفت که احتمالا برای تنظیم بازار، اعضای اوپک موضوع کاهش بیشتر تولید را به مذاکره بگذارند.

غیر از اعضای اوپک، یازده کشور دیگر، از جمله روسیه نیز متعهد شده اند که کاهش تولید داشته باشند.

مخالفت روسیه با کاهش بیشتر سهمیه تولید به وسیله اوپک

در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه، ۱۴ تیرماه، گزارش داد که روسیه قصد دارد به توافق کنونی اوپک در مورد کاهش سهمیه تولید پایبند باشد و در صورت اتخاذ هر تصمیمی در اجلاس آینده اوپک در ماه جاری مبنی بر کاهش بیشتر سقف تولید با آن مخالفت خواهد کرد.

به گفته یک مقام دولتی روسیه، هرگونه کاهش بیشتر عرضه به بازار بلافاصله پس از تمدید قرارداد فعلی، پیامی غلط به بازار نفت خواهد فرستاد. چنین اقدامی برای اوپک، روسیه و تولیدکنندگان همسو به این معنی است که آنها نگران این موضوع هستند که توافق کاهش سقف تولید تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز تا مارس ۲۰۱۸ به اندازه کافی برای تقویت قیمت ها موثر نبوده است.

قرار است روز ۲۴ ژوئیه، شهر سنت پترزبورگ در روسیه اجلاس وزرای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و کشورهای تولیدکننده غیر عضو را میزبانی کند.

آنها روند پیشرفت کاهش عرضه نفت به بازارهای جهانی را بررسی خواهند کرد، اگرچه در این موضوع که آیا کاهش تولید اوپک در مقابل افزایش تولید نفت شیل در آمریکا موثر خواهد بود یا نه، شک وجود دارد. در حالی که قیمت نفت برنت در ماه جاری پس از هفت ماه کاهش دوباره افزایش یافت، تحلیلگران معتقدند کاهش عرضه به بازار باید تشدید شود.

تولیدکنندگان دولتی و بخش خصوصی روسیه که تولیدشان در ماه اکتبر به اوج رسیده بود، داوطلبانه تولید روزانه را تا حدود ۳۰۰ هزار بشکه کاهش دادند تا به تقویت قیمت ها کمک کنند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در ماه مه توافق کرد برنامه کاهش تولید به مدت ۹ ماه دیگر تا سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ تمدید شود.

روز چهارشنبه، قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه سپتامبر بیش از یک درصد کاهش یافت و بشکه‌ای ۴۹ دلار و ۹ سنت معامله شد. نفت وست تکزاس اینترمیدیت نیز با ۱.۱۵ درصد کاهش برای تحویل در ماه اوت بشکه ای ۴۶ دلار و ۵۳ سنت قیمت‌گذاری شد.

XS
SM
MD
LG