لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

مقام اطلاعاتی اسرائیلی: روسیه نباید بگذارد جای پای ایران در سوریه محکم شود


قاسم سلیمانی (چپ) در کنار یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در سوریه
قاسم سلیمانی (چپ) در کنار یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در سوریه

یک مقام ارشد اطلاعاتی اسرائیل ضمن آن که جنگ در سوریه را «تهدیدی استراتژیک» برای کشورش توصیف کرد گفت که روسیه نباید بگذارد جای پای ایران در سوریه مستحکم شود.

خاگای زورئیل، مدیرکل وزارت اطلاعات اسرائیل، روز سه‌شنبه، اول فروردین، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که اسرائیل از روسیه می خواهد توان نظامی ایران در سوریه را محدود کند.

به گفته آقای زورئیل، جنگ سوریه به تهدید راهبردی کنونی علیه اسرائیل منجر شده است.

مدیرکل وزارت اطلاعات اسرائیل که رویترز او را دارای ۲۷ سال سابقه در موساد اسرائیل نیز معرفی کرده افزود: «روسیه، آمریکا و دیگر قدرت ها باید کمک کنند تا توازن قوا به حالت قبلی بازگردد.»

به گفته این مقام اسرائیلی، کشورش و روسیه در مورد سوریه «یکدیگر را به چشم دشمن نگاه نمی کنند».

خاگای زورئیل این را نیز به رویترز گفته است که «هم اینک که ما صحبت می کنیم، ایران مشغول تقویت روابط خود با سوریه است».

به گفته زورئیل، ایران در حال پیشبرد توافق هایش با سوریه است و از جمله می خواهد از امکان فعالیت آزادانه در پایگاه های زمینی و دریایی سوریه برخوردار شود.

مدیرکل وزارت اطلاعات اسرائیل این را نیز به رویترز گفته است که فرماندهی دست‌کم ۲۵ هزار نیروی جنگجو در سوریه در دست ایران است.

به گفته خاگای زورئیل، ۲۵ هزار نیروی جنگجو در سوریه زیر فرماندهی ایران، شامل شبه نظامیان شیعه عراقی، نیروهای اجیر شده از سوی ایران از میان شیعیان پاکستانی و افغانستان و افغان‌های مقیم ایران و همچنین نیروهای اعزامی از سوی خود سپاه پاسداران ایران هستند.

جنگ داخلی سوریه هفته گذشته وارد هفتمین سال خود شد؛ ایران هم‌چنان می‌گوید که حضورش در سوریه «مستشاری» و با دعوت خود سوریه است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در روزهای گذشته گفته بود که کشورش دائمی شدن حضور نظامی ایران یا «اذناب ایران» (همچون حزب الله) را در سوریه تحمل نخواهد کرد

آقای نتانیاهو روز جمعه، ۲۷ اسفند، همچنین گفت که ایران در حال برپایی یک پایگاه دریایی در سوریه است.

در روزهای گذشته از حملات هوایی جنگنده ها و پهپادهای اسرائیلی به سوریه با هدف «انهدام جنگ افزار ارسالی از سوی ایران برای حزب الله از خاک سوریه» خبر داده شد؛ اسرائیل و سوریه تنها حمله روز جمعه را تایید کردند.

همزمان به گزارش رسانه های اسرائیل، یوسی کهن، رئیس موساد اسرائیل، روز سه‌شنبه، اول فروردین، گفت: «تا زمانی که رژیم ملاها در ایران بر سر کار باشد، ایران چالش اصلی امنیتی اسرائیل است.»

رئیس موساد در یک سخنرانی در همایشی در یادبود مئیر داگان رئیس پیشین موساد گفت، «تغییرات جهانی اثرات عمیقی بر خاورمیانه گذاشته؛ چهره منطقه به سرعت تغییر کرده؛ تهدیدها علیه اسرائیل روشن است؛ چالش نخست برای اسرائیل هنوز از ایران است.»

یوسی کهن افزود: «ایران می کوشد بازیگر شکل دهنده جریان ها در خاورمیانه باشد؛ تمایلات و هدف های ایران همان است که بود و تنها عملکردش، نظر به الزاماتی که برایش پیش می‌آید، تغییر می کند.»

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی روز سه‌شنبه، اول فروردین، در حرم امام هشتم شیعیان گفت که آن «افسر ارشد صهیونیستی می گوید ایران دشمن است، اما نمی تواند پیشرفت های ایران را تحسین نکند».

در حالی که اظهارات مقامات ایران و اسرائیل علیه یکدیگر بعد از برجام اندکی کاهش یافته بود، با آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اسرائیل فرصت یافته ناخشنودی خود از برجام را تکرار کند.

همزمان نتانیاهو در دوره اخیر نسبت به رفتارهای منطقه ای ایران که آنها را «تحریک آمیز» می نامد، هشدار داده است.

نتانیاهو در هفته های گذشته برای تشکیل جبهه ای از کشورهای هم‌پیمان در برابر «سیاست‌های تهاجمی ایران»، به آمریکا، بریتانیا، استرالیا و روسیه سفر کرده است.

XS
SM
MD
LG