لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۳

پناهندگانی که فرزندشان را در مدرسه ثبت نام کنند از ایران اخراج «نمی‌شوند»


احمد محمدی‌فر٬ مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت ‌کشور ایران، اعلام کرد که «مهاجران و پناهندگانی» که فرزندان خود را در مدرسه ثبت‌نام ‌کنند، از اخراج از ایران «مصون» خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در روز شنبه، اول خردادماه٬ آقای محمدی‌فر افزود در صورت برخورد نیروی انتظامی با مهاجران و پناهندگان، «آنها با نشان دادن معرفی‌نامه تحصیلی فرزندان‌شان٬ قطعا نباید از کشور اخراج شوند.»

بیشتر مهاجران و پناهندگان در ایرا٬ شهروند افغانستان هستند. بر اساس تازه‌ترین آماری که اداره اتباع وزارت کشور اعلام کرده، ۱۱ درصد از جمعیت افغانستان در ایران زندگی می‌کنند.

آن ‌طور که مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت ‌کشور اعلام کرده، مصونیت این مهاجران از اخراج از ایران٬ «یکی از مواردی که در هماهنگی بین دستگاه‌ها مطرح شده است.»

آقای محمدی‌فر همچنین گفت که سال ۹۴، ۴۸ هزار دانش آموز مهاجر در مدارس ایران ثبت نام کردند، «ولی ظاهرا تعدادی از این افراد علی‌رغم ثبت‌نام، به میل خودشان سر کلاس درس حاضر نشدند.»

اظهارات مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور در حالی بیان می‌شود که مجتبی شاكری٬ عضو كميسيون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، به تازگی گفته بود که «مشكل ثبت‌نام كودكان افغان در مدارس» با وجود دستور علی خامنه‌ای مبنی بر ثبت‌نام آنها هنوز رفع نشده است.

به گفته وی، «تاكنون بسياری از دانش آموزان افغان از تحصيل بازمانده‌اند كه بايد برای سال تحصيلی آينده اين مشكل رفع شود.»

روز ۱۲ مهرماه سال گذشته نیز معصومه آباد٬ عضو دیگر شورای شهر تهران، از روند ثبت‌نام کودکان افغان در مدارس انتقاد کرده و گفته بود که «تنها ۳۵ هزار دانش آموز افغان در مدارس ثبت نام شده‌اند.»

به گفته خانم آباد٬ حدود صد هزار کودک افغان باید در مدارس ثبت‌نام کنند که تنها ۳۵ هزار نفر از آنها ثبت‌نام کرده‌اند.

خردادماه سال گذشته رسانه‌های ایران گزارش کرده‌ بودند که علی خامنه‌ای دستور ثبت‌نام کودکان افغان را صادر کرده و از مقام‌های مسئول خواسته که این کودکان را در مدارس ایران ثبت‌نام کنند.

آن‌ طور که این رسانه‌ها نوشتند، آقای خامنه‌ای گفته بود: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بماند.»

پیش از این تنها آن دسته از کودکان افغان قادر به تحصیل در مدارس ایران بودند که اقامت آنها مورد تأیید وزارت کشور و نهاد‌های مسئول قرار گرفته بود.

پس از صدور این دستور بود که وزارت کشور در مردادماه سال گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت‌نام کودکان افغان که «مدرک اقامت قانونی ندارند» ٬خبر داد.

اما با وجود گذشت بیش از شش ماه از آغاز ثبت‌نام این کودکان افغان٬ گزارش‌ها از روند کند ثبت‌ نام‌ حکایت دارد که با اعتراض دست‌کم دو عضو شورای شهر تهران نیز مواجه شده است.

به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، حدود ۳۲۰ هزار دانش‌آموز و ۱۳ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی افغان در ایران حضور دارند که پیش‌بینی می‌شود با ثبت‌نام‌های جدید در آینده این آمار افزایش یابد.

در ایران یک و نیم میلیون نفر تبعه غیرمجاز زندگی می‌کنند و، بر اساس قوانین کشور٬ در صورت دستگیری یک تبعه غیرمجاز می‌توان مجازات سه سال حبس برای وی در نظر گرفت.

XS
SM
MD
LG