لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

زمان و مکان دور بعدی مذاکرات اتمی «مشخص نیست»


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن تکذیب تغییر در مفاد توافق ژنو و تفاهمات قبلی گفت که هنوز زمان و مکان دور بعدی مذاکرات اتمی ايران با کشورهای گروه ۵+۱ مشخص نیست، اما طبق «توافق» در دسامبر «یک دور» مذاکره برگزار خواهد شد.

وی همچنین بدون تکذیب صریح گزارش‌های منتشر شده از بمباران مواضع داعش در عراق توسط ایران، خبرهای منتشر شده درباره همکاری ایران با نیروهای نظامی کشورهای دیگر در این زمینه را «نادرست» و «غیر دقیق» دانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۱۲ آذر، در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران گفت که هنوز زمان و مکان دور بعدی مذاکرات ايران و کشورهای گروه ۵+۱ مشخص نیست و دو طرف در حال گفت‌وگو در این باره‌اند.

وی در عین حال گفت که طبق «توافق» در دسامبر «یک دور» مذاکره بین طرفین برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره جزئیات تمدید مذاکرات وین و تغییر در این توافقات گفت: «اخباری منتشر شده است که درصدد رد و تایید آن نیستم، اما هیچ گونه تغییری بر اساس توافق ژنو و چارچوب‌هایی که تعیین شده است در دوره تمدید عمل خواهد شد و تغییری در مفاد ژنو و تفاهمات قبلی رخ نداده است.»

خانم افخم اضافه کرد: «هر گونه فعالیتی که در زمینه ذخایر غنی‌شده و اکسیدشده و تبدیل آنها به میله سوخت است دقیقا منطبق با فعالیت‌ها و نیازهای برنامه‌های تحقیقاتی کشور است.»

وی تصریح کرد: «حتی طبق اطلاعی هم که پیدا کردیم میزانی که ماهانه برای کار نیاز دارند حتی کاهش هم پیدا کرده یعنی میزانی که قرار بود از اکسید به میله سوخت تبدیل شود. این چارچوب هست و بر اساس همین برنامه رآکتور تحقیقاتی تهران است و تغییر ویژه‌ای هم رخ نداده است.»

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، ۱۰ آذر، به نقل از يک منبع ديپلماتيک خبر داده بود که بر مبنای تمديد هفت ماهه مذاکرات هسته‌ای ايران با ۱+۵ که در سوم آذر امسال به دست آمد، جمهوری اسلامی قبول کرده که هر ماه پنج کيلوگرم ديگر از ذخاير اکسيد اورانيوم خود را به سوخت هسته‌ای تبديل کند.

رويترز همچنين به نقل از يک مقام رسمی آمريکا که در ماه ژوئيه درباره اين مسئله سخن گفته بود، گزارش داده که يک بار تبديل اکسيد به صفحات سوخت برای استفاده در رآکتور تحقيقاتی تهران، کار جمهوری اسلامی را برای استفاده مجدد از آن در توليد سلاح هسته‌ای «واقعا دشوارتر و زمان‌برتر» می‌کند.

ايران بر مبنای توافق شش ماهه ژنو که سوم آذر سال ۱۳۹۲ به دست آمد، پذیرفت که ذخاير اورانيوم ۲۰ درصد غنی‌شده خود را يا رقيق کرده يا به ميله سوخت تبديل کند.

به دنبال تمديد اين توافق برای چهار ماه ديگر در تیرماه امسال، ايران پذيرفت که ۲۵ کيلوگرم ديگر از اکسيد اورانيوم بيشتر غنی‌شده خود را به سوخت هسته‌ای تبديل کند.

اين ميزان يک‌چهارم از ذخاير کلی اکسيد اورانيوم ايران بود.

تکذیب همکاری ایران با نیروهای نظامی کشورهای دیگر در عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره بمباران مواضع داعش در عراق توسطجنگنده‌های ایرانی و همکاری ایران با گروه‌های نظامی کشورهای دیگر در این رابطه گفت: «هیچ گونه تغییری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مبارزه با گروه‌های تکفیری و کمک به دولت عراق و ارائه مشورت به منظور مقابله با گروه‌های تروریستی و تکفیری ایجاد نشده است.»

خانم افخم بدون تکذیب صریح بمباران مواضع داعش توسط نیروهای ایرانی، در عین حال اضافه کرد: «خبرها پیرامون همکاری ایران با گروه‌های نظامی کشورهای دیگر برای مبارزه با داعش دقیق و درست نیست.»

اندکی پس از انتشار گزارش‌هایی از عملیات هوایی ایران علیه مواضع گروه «حکومت اسلامی» در عراق و ردیابی یک جنگنده ایرانی در آسمان عراق، وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه، ۱۱ آذر، اعلام کرد که ایران در شرق عراق دست به انجام عملیات هوایی علیه مواضع شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» (داعش) زده است.

پیش از این وب‌سایت «هافينگتون پست» روز دوشنبه گزارش داده بود که نيروی هوايی ايران مواضع گروه حکومت اسلامی (داعش) در عراق را بمباران می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره پیشنهاد وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر انتقال بخشی از اختیارات بشار اسد به گروه‌های مخالف ویگفت: «بدون توجه به ریشه‌های بحران سوریه نمی‌توان راه‌حلی پیدا کرد. باید هر راه‌حلی که مطرح می‌شود، از نظر ما این شرایط را داشته باشد و چنان چه چنین شرایطی وجود داشته باشد، امکان ارائه راه‌حل و حل بحران سوریه فراهم است.»

کشورهای سنی عرب حاشیه خلیج فارس در جنگ داخلی سوریه از شورشیان مخالف رژیم بشار اسد حمایت می‌کنند. در مقابل، ایران یکی از حامیان اصلی حکومت بشار اسد است.

XS
SM
MD
LG