لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

حمله تازه احمدی‌نژاد به روحانی در دفاع از قانون یارانه‌ها


در حمله‌ای تازه به دولت حسن روحانی، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، گفت که دولت فعلی طرح پرداخت یارانه‌های نقدی را «لجن‌مال» کرده٬ پول مردم را «دبه» کرده و به آنها «توهین» می‌کند، در حالی که بعضی کشور‌ها ماهانه ۲۵۰۰ یورو به مردم یارانه می‌دهند.

آقای احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گویی که روز سه‌شنبه، ۲۹ فروردین، در وب‌سایت «مهر مردم» منتشر شد در قالب دفاع از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به حمله‌ای تازه به دولت یازدهم دست زد.

وب‌سایت مهرمردم عنوان «پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رئیس دولت‌های نهم و دهم» را بر پیشانی خود دارد.

وی گفت که مقام‌های دولت حسن روحانی گمان می‌کنند «صاحب اختیار مردم و مالک کشور هستند» و حاضر نیستند «پول مردم» را به آنها بدهند.

احمدی‌نژاد افزود که دولت فعلی «قیمت‌» کالا و خدمات را بالا برده و «پول مردم را دبه كرده و نمی‌دهد» و می‌گوید که «ما می‌خواهيم پروژه عمرانی اجرا كنيم.»

رئیس دولت‌های نهم و دهم از نوع نگاه مسئولان دولت کنونی به قانون طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیز انتقاد کرده و گفت که آنها در جریان اجرای این قانون «به مردم توهین و اوقات مردم را تلخ کردند.»

آقای احمدی‌نژاد در واکنش به برخی استدلال‌ها مبنی بر این که پرداخت یارانه نقدی مردم را «تنبل» می‌کند هم گفت: «کشورهایی هستند که ماهی ۲۵۰۰ یورو به هر نفر یارانه می‌دهند. آیا در آن کشورها مردم تنبل شده‌اند؟»

او به نام این کشورها اشاره‌ای نکرد.

وی همچنین با طرح این پرسش که «چطور اینها [مقام‌های دولتی] خودشان را بالاتر از ملت می‌دانند؟» تعداد بالای ثبت‌نام‌کنندگان دریافت یارانه‌ نقدی در سال ۱۳۹۳ را نشانه این دانست که مردم با استدلال دولتی‌ها موافق نیستند.

احمدی‌نژاد خطاب به این مقامات گفت که «هرچه گفتید و هر استدلالی داشتید ارائه کردید، اما ملت استدلال شما را نپذیرفت. به ما که وقت ندادید آن موقع بیاییم تلویزیون پنج دقیقه با ملت حرف بزنیم.»

وی در ادامه این گفت‌وگو با حمله به مقام‌های دولتی از آنها سوال کرد که «شما چرا می‌گویید [طرح هدفمند کردن یارانه‌ها] قبول ندارم؟ تو ملت را قبول نداری. ملت هم تو را قبول ندارد.»

احمدی‌نژاد با اتکا به آمار بالای متقاضیان دریافت یارانه‌های نقدی گفت که «روح جمعی جامعه پذیرفته است. باز هم توهین می‌کنند و می‌گویند گداپروری است. دولت چه کاره است؟»

وی همچنین ادامه داد: «حقوقی که شما [مقام‌های دولتی] می‌گیرید٬ ملت انداخته است جلویت، ملت به تو حقوق داده و گفته است بیا کارهای من را انجام بده و نوکر من و مستخدم من باش.»

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با تکرار برخی اظهارات محافظه‌کاران در چهار سال اخیر در مورد «تفرعن» حسن روحانی٬ به طور تلویحی وی را مستکبر٬ «خودبرتربین» و «شاه کوچولو» خواند.

احمدی‌نژاد بی ‌آن که نامی از روحانی ببرد٬ خطاب به وی گفت: «۹۷ درصد، تو زورت را زدی، همه سرمایه اجتماعی‌ات را هم خرج کردی، ۹۷ درصد گفتند [یارانه] می‌خواهیم، اما باز هم توهین می‌کنید؟»

وی ادامه داد: «چرا توهین می‌کنید؟ چرا یارانه مردم را قطع می‌کنید؟ نماینده مجلس تصویب کرده٬ بیخود تصویب کرده٬ نماینده ملت باید حرف ملت را بزند.»

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اظهارات مقام‌های دولتی مبنی بر محدودیت در بودجه اشاره کرده و گفت: «اگر پول ندارید چرا هشت میلیارد خرج استخرت می‌کنی؟»

وی در سخنانی مبهم و بدون ذکر نام افزود: «استخری که آن بنده خدا [اکبر هاشمی رفسنجانی] از دنیا رفت درست کرده بود دیگر٬ مگر می‌خواهی چه کار کنی؟ می‌خواهی توی آن آب‌تنی کنی٬ اگر پول نداری چرا همه خودروهای اداره‌ات را نو کردی؟ چرا دکور عوض می‌کنی؟ چرا افتتاحیه یک سد دو میلیارد تومان خرج دارد؟»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان سخنان خود استدلال‌ مقام‌های دولت کنونی مبنی بر حذف یارانه گروهی از مردم را نشانه «خودخواهی و خودبرتربینی» آنها دانست.

وی گفت: «یک عده معتقدند مردم باید همیشه ضعیف و توسری‌خور باشند تا اینها رئیس باشند. من نمی‌خواهم مثل آنها واژه برو به فلان جا را به کار ببرم، کی گفته تو باید رئیس باشی؟ مردم رشد نکنند که تو رئیس باشی؟»

محمود احمدی‌نژاد در دو ماه اخیر، به گفته خود، پس از چهار سال سکوت خود را شکسته و اعلام کرده که قصد دارد پاسخ انتقاد‌ها و اظهارات مقام‌های دولت یازدهم در نقد عملکرد دولت‌های نهم و دهم را بدهد.

احمدی‌نژاد طی این مدت تاکنون چندین بیانیه و سخنرانی در نقد حسن روحانی و عملکرد دولت یازدهم و دفاع از سیاست‌ها و عملکرد دولت خود داشته است.

وی یکی از کسانی است که برای نامزدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG