لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

۶۴ درصد از آمریکایی‌ها، «موافق اقدام نظامی» علیه ایران


روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» بر اساس نظرسنجی جدیدی که توسط موسسه «پیو» انجام شده می‌نویسد که افکار عمومی آمریکا به شدت موافق اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی با هدف جلوگیری از دستیابی آن به سلاح هسته‌ای است.

طبق نظرسنجی موسسه «پیو» که در روزهای سیزدهم تا هفدهم ماه مارس سال جاری انجام شده است، ۶۴ درصد از پاسخ‌دهندگان آمریکایی موافقند که «جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران بسیار مهم است، حتی اگر به معنای اقدام نظامی باشد».

در مقابل ۲۴ درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی معتقدند که «پرهیز از جنگ بسیار مهم است، حتی اگر ایران در پی تولید سلاح هسته‌ای باشد».

یکی دیگر از نتایج این نظرسنجی این بوده که تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها موافقند که این کشور باید از اسرائیل حمایت کند، نه فلسطینیان. البته در میان نسل جوان آمریکا بین درصد طرفداران اسرائیل و درصد طرفداران فلسطینیان تفاوت کمتری دیده می‌شود.

در مجموع ۴۹ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که به نسبت با اسرائیل احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند و در مقابل فقط ۱۲ درصد گفته‌اند که با فلسطینیان نزدیکی بیشتری احساس می‌کنند.

روزنامه «جروزالم پست» می‌افزاید که نظر گروه‌های سنی متفاوت در مورد میزان نزدیکی به اسرائیل یا فلسطینیان متفاوت است. برای مثال، در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال ۳۶ درصد با اسرائیل احساس نزدیکی می‌کنند و ۱۹ درصد با فلسطینیان.

ولی در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال حدود ۴۷ درصد بیشتر طرفدار اسرائیل و حدود ۱۱ درصد طرفدار فلسطینیان هستند. و در گروه ۵۰ تا ۶۴ سال حدود ۵۹ درصد از اسرائیل طرفداری می‌کنند و ۱۱ درصد از فلسطینیان.

نتایج این نظرسنجی بر اساس گفت‌وگو با هزار و ۵۰۰ شهروند بالغ آمریکا تنظیم شده و طبق ارزیابی‌هایی که از این گونه روش‌های نظرسنجی صورت می‌گیرد ضریب خطای آن حدود سه درصد است.
XS
SM
MD
LG