لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

گزارش آسوشیتدپرس درباره «ساخت مدل کامپیوتری بمب اتمی در ایران»


خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اختصاصی می‌نویسد که بر اساس نموداری که بخشی از تحقیقات کار‌شناسان هسته‌ای ایران است ایران دست به ساخت مدل‌هایی کامپیوتری از بمب هسته‌ای زده است که قدرت آن می‌تواند از بمب اتمی که در پایان جنگ جهانی دوم هیروشیما را با خاک یکسان کرد قوی‌تر باشد.

آسوشیتدپرس می‌افزاید که این نمودار هفته گذشته توسط یکی از کشورهای مخالف برنامه هسته‌ای ایران به بیرون درز کرده تا ثابت کند که برنامه هسته‌ای ایران باید قبل از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای متوقف شود.

مقامات این کشور مخالف به شرط برملا نشدن هویت خود این نمودار را در اختیار خبرگزاری مذکور گذاشته‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته اعلام کرد که به نمودارهایی دست یافته است که نشان می‌دهد ایران در حال تحقیق روی محاسبات مربوط «پوشش مواد منفجره هسته‌ای» است که می‌تواند برای تولید سلاح اتمی مورد استفاده قرار بگیرد.

یک دیپلمات که «موضع بی‌طرفانه‌ای در قبال برنامه‌های هسته‌ای ایران دارد» این نکته را تایید کرده و می‌گوید که این نمودار جزئی از مواردی است که در گزارش آژانس به آنها اشاره شده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سال گذشته خود یادآوری کرد که نمودارهایی که در اختیار دارد جزئیات محاسبات مندرج در آنها را نشان نمی‌دهد.

ولی نموداری که اخیرا در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته است شامل محاسبات متعارف در مورد میزان تولید انرژی در حالت انفجار و در نتیجه قدرت تخریبی سلاح هسته‌ای مورد نظر است. منحنی موجود در این نمودار در نقطه ۵۰ کیلو تن در دو هزارم ثانیه به اوج می‌رسد که نشان‌دهنده قدرت بمبی است که در این مدل کامپیوتری بازسازی شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که بمب هسته‌ای که آمریکا در روزهای پایان جنگ جهانی دوم روی شهر هیروشیما در ژاپن انداخت حدود ۱۵ کیلوتن قدرت داشت. بمب‌های هسته‌ای مدرن قدرتی چند صد برابر آن دارند.

زیر این نمودار این جمله به زبان فارسی نوشته شده است: «شکل (۵) تغییرات توان و انرژی آزاد شده بر حسب زمان طی پالس توان.» شماره پنج حاکی از آن است که این فقط یک مورد از مجموعه‌ای از نمودارهای دیگر است.

دیوید آلبرایت، رئیس «موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» که دولت آمریکا از تحقیقات و مشاوره آن برای ارزیابی برنامه هسته‌ای ایران استفاده می‌کند، می‌گوید که این نمودار حقیقی به نظر می‌رسد، اما بیشتر شبیه مطالعاتی برای فهم روند تولید سلاح هسته‌ای است، نه ساختن این تسلیحات.

دیپلمات‌ها می‌گویند که این نمودار بخشی از اسنادی است که سرویس‌های امنیتی یکی از دولت‌های عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دست آورده و برای اثبات سوء ظن‌ها در مورد اهداف برنامه هسته‌ای ایران در اختیار آژانس گذاشته است.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پاسخ به پرسش خبرگزاری آسوشیتدپرس در مورد وجود پروژه‌ای برای تحقیق روی ساخت سلاح‌های هسته‌ای در ایران اظهار بی‌اطلاعی کرده و سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این مورد هیچ گونه اظهار نظری نکرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که حکومت ایران با وجود پیشنهادهای غرب برای تامین سوخت رآکتورهای این کشور حاضر نشده است غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. در عین حال هنوز هم حاضر نشده که با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همه زمینه‌ها همکاری کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته زمانی که در گزارش خود از به دست آوردن یک مجموعه نمودار تحقیقاتی خبر داد نگفت که این اسناد را چه کشور یا کشورهایی در اختیار این سازمان قرار داده‌اند.

در آن زمان این آژانس صراحتا اعلام نکرد که این نمودار‌ها بخشی از تحقیقات برای تولید بمب هسته‌ای هستند، ولی در عین حال خاطرنشان کرد که «غیر از محاسبات مربوط به انفجارهای هسته‌ای یک چنین نمودارهایی بعید است مصرف دیگری داشته باشند».

ظاهرا مدل‌های کامپیوتری که این نمودار‌ها بخشی از محاسبات مربوط به آن هستند در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ ساخته شده‌اند، یعنی چندین سال پس از سال ۲۰۰۳ که ارزیابی‌های امنیتی آمریکا می‌گویند ایران در آن مقطع فعالیت‌های مربوط به وجه تسلیحاتی برنامه هسته‌ای را متوقف کرده است.
XS
SM
MD
LG