لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

استقرار پدافند هوایی در صدها نقطه از خاک ایران


تصویری که تلویزیون ایران از «سامانه کامل پدافندی اس ۳۰۰» ساخت روسیه، در اطراف «تاسیسات اتمی فردو» نشان داد
تصویری که تلویزیون ایران از «سامانه کامل پدافندی اس ۳۰۰» ساخت روسیه، در اطراف «تاسیسات اتمی فردو» نشان داد

فرمانده پدافند هوایی «خاتم‌الانبیا»، از شاخه‌های ارتش ایران، روز جمعه از استقرار پدافند هوایی در سه هزار و ۷۰۰ نقطه از خاک کشور خبر داد.

به گزارش روز جمعه، ۱۹ شهریور، در خبرگزاری مهر، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده پدافند هوایی، پنج‌شنبه‌شب در مراسم یادبود قربانیان گمنام شهرستان نوشهر این اظهارات را بیان کرده است.

آن ‌طور که آقای اسماعیلی گفته، پدافند هوایی قبل از تشکیل قرارگاه پدافند هوایی «خاتم‌الانبیا» تنها در ۴۰۰ نقطه از ایران مستقر بوده است.

افزایش شمار پدافند هوایی به سه هزار و ۷۰۰ نقطه در ایران ی سه سال صورت گرفته است.

قرارگاه پدافند هوایی «خاتم‌الانبیا» یکی از شاخه‌های چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی است که در سال ۱۳۸۷ تشکیل شد.

فرزاد اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت که «قریب سه سال است هر روز هزار فروند هواپیما از مرزهای هوایی عبور می‌کنند و به دلیل امنیت هوایی حریم جمهوری اسلامی به‌ عنوان امن‌ترین آسمان در خاورمیانه است.»

وی همچنین افزود که «دشمن حیله‌گر است و دیدار ما با دشمن فقط در صحنه نبرد است و هیچ لبخندی با هیچ دشمنی نداریم.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار خود در روز ششم شهریورماه سال جاری با فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی «خاتم‌الانبیا»٬ از اهمیت پدافند به‌عنوان «خط مقدم مقابله با هر گونه تهاجم» سخن گفته بود.

وی جبهه‌ مقابل جمهوری اسلامی را جبهه‌ای «خبیث و خدعه‌گر» خوانده و افزوده بود: «باید آمادگی‌های نیروهای مسلح آن‌چنان افزایش یابد که دشمن حتی به خود اجازه‌ فکر کردن درباره‌ تجاوز را ندهد.»

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال خواستار «اقدام به‌هنگام و به‌کارگیری روش‌های متنوع و ابزارهای پیشرفته در پدافند هوایی» شده و اضافه کرده بود که «دشمن باید بفهمد که اگر تهاجم کند، ضربه‌ محکمی خواهد خورد و دفاع ما شامل پاسخگویی نیز خواهد بود.»

دو روز پس از این سخنان آقای خامنه‌ای٬ تلویزیون دولتی ایران تصاویری را نشان داد که گفته می‌شود «سامانه کامل پدافندی اس ۳۰۰» ساخت روسیه، در اطراف «تاسیسات اتمی فردو» را نشان می‌دهد که «با وجود همه تلاش‌ها برای جلوگیری از ورود آن، وارد ایران شد».

سامانه پدافندی اس ۳۰۰ که ایران آن را سال‌ها پیش از روسیه خرید، به دلیل تحریم‌های گسترده بین‌المللی، با چند سال تاخیر به دست ایران رسید.

در پی توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، حکم به لغو دستور پیشین مبنی بر توقف ارسال سامانه داد.

XS
SM
MD
LG