لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

همسر فرهاد خواننده درباره حکم اخیر دادگاه و صداوسیمای ایران


فرهاد
فرهاد
به گفته صالح نیکبخت، وکیل فرهاد خواننده سر‌شناس موسیقی پاپ ایران، در پی دعوی حقوقی خانواده این هنرمند مبنی بر عدم پخش آثار او از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دادگاهی در تهران دستوری موقت را در این خصوص صادر کرده است.

رادیوفردا چند و چون این کشمکش حقوقی و رای صادر شده را با پوران گلفام، همسر فرهاد، در میان گذاشته است:

پوران گلفام: تقریبا هشت سال است که من این اعتراض را به صدا و سیما داشته‌ام در مورد پخش آثار همسرم.

یعنی دقیقا بعد از درگذشت آقای فرهاد بود که شما از صدا و سیما درخواست کردید که آثار ایشان را پخش نکنند؟

فکر می‌کنم این درخواست یک سال بعد از مرگ ایشان یعنی احتمال سال ۸۳ مطرح شد. یعنی دقیقا‌‌ همان زمانی که این اتفاق افتاد من درخواست کردم. پیش از آن هم یک بار رادیو پیام در یک برنامه‌ای صدای فرهاد را پخش کرده بود و من به رادیو تلفن زدم. مدیر مسئولش گفت که پیگیری می‌کند و اصلا ما اجازه نداریم که پخش کنیم و من باید بپرسم و ببینم که کدام برنامه بوده است که این آهنگ را پخش کرده است.

بعد از مدتی به من تلفن زدند و گفتند که با مسئولین صحبت کرده‌ایم و مجوز پخش سه تا از آهنگ‌های همسر شما را گرفته‌ایم.

بعد از یک سال که من این را شنیدم با خودم فکر کردم که خب، یک بار هم حالا پخش می‌شود. بعد دیدم که نه، دارد هی تکرار می‌شود و از همه مهم‌تر این که در یک جاهایی این ترانه‌ها پخش می‌شود که هیچ ارتباطی با محتوای آنها ندارد.

پس نشان می‌دهد که مشکل شما، مسئله مادی آثار نبوده است؟

مطلقا. فرهاد دنبال مسائل مادی نبود، فکر می‌کنم زندگی مادی‌اش نشان می‌دهد که این طور نبوده.

اما درحکم صادر شده جدید عنوان شده است که این دستوری که صادر شده است مبنی بر عدم پخش آثار آقای فرهاد، یک دستور موقت است. می‌دانید که همچنان دارند این ترانه‌ها را پخش می‌کنند؟ این دستور چرا عنوان موقت را دارد؟

چون گویا سازمان صدا و سیما گفته است که اصلا هیچ وقت آهنگ‌های فرهاد را پخش نکرده است. این در واقع به خاطر این است که ما ادعامان را ثابت کنیم. من این طور فکر می‌کنم وگرنه از مسائل حقوقی هیچ اطلاعی ندارم.

عنوان کرده بودید که در عین حالی که حکم مبنی بر پخش موقت آثار آقای فرهاد صادر شده است اما همچنان، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کماکان دارد آثار ایشان را پخش می‌کند.

من سیمای جمهوری اسلامی را نمی‌بینم، ولی خودم از رادیو آوا شنیدم و دوستان دیگرم هم از رادیو پیام شنیده‌اند. گویا ظاهرا حکم را دریافت نکرده‌اند.

شما هیچ وقت با مسئولان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی دراین خصوص جلسه‌ای داشته‌اید؟

بله. بله. به اتفاق آقای نیکبخت به آنجا رفتیم. خیلی جلسه دوستانه‌ای بود و البته ما با مسئول حقوقی‌شان صحبت کردیم و ایشان گفتند که شما می‌دانید که چه قدر خوانندگان- همگی- حاضرند پول بپردازند تا ما آهنگ‌های‌شان را پخش کنیم؟ من هم گفتم بسیار از این لطفی که شما نسبت به ما دارید سپاسگذارم ولی ما نمی‌خواهیم.

آنها گفتند که شما بگویید چه خساراتی درخواست می‌کنید؟ چون تا الان که صدای آقای فرهاد پخش شده و این که بگویید با چه ضوابطی به ما اجازه پخش صدای ایشان را می‌دهید. بعدش آقای نیکبخت یک نامه دیگری برایشان فرستادند و درخواست کردند که یک جلسه دیگر تشکیل شود که دیگر جواب ما را ندادند.

اگر که همچنان آثار ایشان از صدا و سیما منتشر شود آخرین اقدامی که شما می‌خواهید انجام دهید چه خواهد بود؟

ولله این سوال را باید از آقای نیکبخت بکنید، ولی من چهره مصمم ایشان را که دیدم تصور می‌کنم تا آخر این خط خواهند رفت.
XS
SM
MD
LG