لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

دادستان کل کشور: ۱۲۰۰ میلیارد تومان در اختلاس‌های بانک ملی و ملت از بین رفته است


دادستان کل ایران از وقوع یک اختلاس ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در دو بانک ملی و ملت خبر داده و گفت که پنج نفر در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند و «یکی از بدهکاران اصلی» به خارج از کشور «فرار» کرده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجعفر منتظری، دادستان کل، شامگاه پنج‌شنبه، ششم آبان، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که در دو بانک ملی و ملت حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان اختلاس شده و «پول‌ها از بین رفته است».

دادستان کل جمهوری اسلامی توضیحاتی را درباره مبالغ این اختلاس از دو بانک ارائه کرده، اما روشن نکرده است که منظورش از عبارت «پول‌ها از بین رفته» چیست.

به گفته آقای منتظری، پنج نفر درارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند، اما «یکی از بدهکاران اصلی بانکی» به خارج از کشور «فرار» کرده که از طریق دادستان تهران و پلیس اینترپل تحت تعقیب است.

وی اعلام کرد که ۸۰۰ میلیارد تومان از این اختلاس مربوط به بانک ملی بوده که ۳۰۰ میلیارد تومان از آن به این بانک برگردانده شده است.

به گفته آقای منتظری، ۳۰۰ میلیارد تومان از این اختلاس مربوط به بانک ملت بوده که ۱۲۰ میلیارد تومان آن برگردانده شده و «بخشی در خارج از کشور از طریق پلیس اینترپول شناسایی و توقیف شده و به دنبال متهم اصلی هم هستند».

دادستان کل کشور ایران به زمان کشف این اختلاس و دیگر جزئیات این پرونده اشاره‌ای نکرد.

در سال ۹۰ نیز بانک ملی ایران به همراه بانک صادرت درگیر یک پرونده رسوایی مالی شد که از آن به عنوان فساد یا اختلاس سه هزار میلیارد تومانی یاد می‌شود.

متهم ردیف اول این پرونده مه‌آفرید امیرخسروی نام داشت که به همراه سه متهم دیگر این پرونده به اعدام محکوم شد و حکم اعدام او در سوم خرداد ۹۳ اجرا شد.

محمودرضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران، از متهمان این پرونده نیز در مهرماه ۹۰ پس از افشای این پرونده، از ایران به کانادا گریخت و تلاش ایران بر استرداد او تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

خبر این اختلاس تازه در حالی منتشر می‌شود که در هفته‌های گذشته موضوع «اختلاس ۸ هزار میلیارد تومانی» در صندوق ذخیره فرهنگیان خبرساز شده و غلامحسن محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، خبر داده که شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل این صندوق، بازداشت شده است.

به گفته دادستان کل کشور، «برای کشور خوب نیست هر از چند گاهی شاهد این گونه اختلاس‌ها باشیم».

آقای منتظری اضافه کرد: «اگر چنان چه نظارت بانک مرکزی و خود بانک‌ها بر عملکرد و گردش پول تقویت شود جلوی اختلاس‌ها گرفته خواهد شد».

وی همچنین درباره در «اختلاس» در صندوق ذخیره فرهنگیان ایران گفت که قصد ندارد «تا زمانی کهتخلف در دادگاه محرز نشده» جزئیات آن را اعلام کند.

صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از ۸۰۰ هزار عضو وابسته به وزارت آموزش و پرورش دارد و از سپرده‌های ماهیانه فرهنگیان به آنان سود سالانه پرداخت می‌کند.

بانک «سرمایه» از زیرمجموعه‌های این صندوق محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG