لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

«شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان» در استان کهگیلویه و بویراحمد


معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از شیوع «آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان» در این استان خبرداد.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۶ اسفند، در خبرگزاری کار ایران، ایلنا٬ فتاح محمدی در شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد٬ وضعیت این استان در این زمینه را «بحرانی» اعلام کرد.

وی با بیان این که «در برخی از شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جدی و بسیار خطرناک گزارش شده»٬ از همه نهادها در این زمینه خواست برای برخورد با این «بیماری خطرناک» چاره‌اندیشی کنند.

به گفته آقای محمدی، بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان «از طریق استان‌های همجوار کهگیلویه و بویراحمد به این استان انتقال داده شده و تعدادی از پرندگان خانگی را تلف کرده است.»

وی اشاره‌ای به این که این بیماری از کدام استان وارد کهگیلویه و بویراحمد شده٬ نکرد. این استان از شرق با اصفهان و فارس، از جنوب با بوشهر، از غرب با خوزستان و از شمال با چهارمحال و بختیاری همجوار است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهاراتش از افزایش تعداد اکیپ‌های ایست و بازرسی ویژه جلوگیری از ورود پرندگان زنده به این استان خبر داد.

استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر اقتصادی٬ بیشتر به کشاورزی و دامپروری وابسته است و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۹۰ ٬ نیمی از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

شرایط استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی از نظر شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بحرانی اعلام می‌شود که اوایل اسفندماه خبرگزاری مهر از آلوده شدن روستای «بن زرد» در شهرستان دنا به ویروس این بیماری و معدوم شدن هزار مرغ و کبوتر تا آن زمان خبر داده بود.

در همان زمان مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از «همکاری نکردن» برخی اهالی این روستا برای کنترل این بیماری انتقاد کرده و گفت که «این امر شیوع بیماری را به همراه خواهد داشت.»

آنفلوآنزای پرندگان جزء بیماری‌های طیور و مشترک بین انسان و دام است که صنعت پرورش طیور و جامعه انسانی را تهدید می‌کند.

ویروس این بیماری در روده‌ پرنده تجمع یافته و از راه مدفوع منتقل می‌شود.

آب آشامیدنی آلوده و غذای طیور و تماس غیرمستقیم از طریق وسایل و تجهیزات آلوده به قطرات و ترشحات تنفسی نیز از دیگر راه‌های انتقال ویروس است.

XS
SM
MD
LG