لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

پاسپورت بازرگانان ایرانی در سوریه «مهر نمی‌خورد»


رئیس خانه صنعت و معدن ایران خبر داد که پس از بروز «مشکل» برای تجار ایرانی در کشورهای غربی به دلیل سفر به سوریه، دولت دمشق از این پس پاسپورت بازرگانان و صنعتگران ایرانی را مهر نمی‌زند.

او همچنین توصیه کرد که تجار ایرانی «فرصت» تجارت در سوریه را از دست ندهند.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۲ تیرماه، در وب‌سایت خبرآن‌لاین٬ عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس این مرکز، این خبر را شامگاه چهارشنبه در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن در تبریز اعلام کرد.

وی توضیح داد که تجار ایرانی پس از سفر به سوریه در کشورهای غربی دچار «مشکل» شده‌اند و به همین دلیل٬ پاسپورت آنها در این کشور دیگر مهر نخواهد شد.

آقای سهل‌آبادی به این مشکلات اشاره‌ای نکرد٬ اما افزود که «آرام شدن» اوضاع سوریه، «فرصت خوبی» برای ایران به منظور «حضور در پروژه‌های ساخت و ساز» در این کشور به وجود آورده است.

احتمالا مقصود رئیس خانه صنعت از «آرام شدن» آتش‌بسی است که در جنوب سوریه برقرار شده است.

آتش‌بس در جنوب غرب سوریه میان نیروهای دولت بشار و متحدان آن از یک سو و شماری از شورشیان که مناطقی در نزدیکی مرز اردن را در کنترل دارند، از سوی دیگر، از ۱۸ تیرماه آغاز شد.

طرح «مناطق بدون خشونت» درعا، سویدا و قنیطره را پوشش می‌دهد و توافق بر سر آن پس از نخستین دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، شکل گرفت.

چند شهر سوریه نیز از جمله حلب پس از ماه‌ها تحمل درگیری و خرابی به آرامش نسبی بازمی‌گردند.

خبرگزاری ایسنا نیز با پوشش بخش‌هایی از اظهارات سهل‌آبادی در این مراسم٬ از قول وی نوشته که جمهوری اسلامی قصد دارد «یک‌ هزار و ۸۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای سوریه را پر از کالاهای ایرانی» کند.

این مقام مسئول به «برندهای» استان آذربایجان ‌شرقی توصیه کرد که این «فرصت» را از دست ندهند.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران اضافه کرد که در سفر اخیر خود به سوریه و دیدار با نخست وزیر این کشور٬ به وی گفته که «وقتی در شرایط جنگی کنار شما بودیم در دوران صلح و سازندگی نباید ما را کنار بگذارید.»

خبرگزاری ایرنا نیز این خبر را پوشش داده٬ اما هیچ اشاره‌ای به سخنان سهل‌آبادی درباره سوریه نکرده است.

این یکی از معدود خبرها درباره فرصت اقتصادی برای سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی در سوریه است که پس از برقراری آرامش نسبی در این کشور منتشر می‌شود.

جمهوری اسلامی همراه با روسیه در جنگ داخلی سوریه٬ به نفع بشار اسد وارد جنگ شده‌اند و تعداد قابل توجهی از نیروهای اعزامی از جانب ایران که دارای ملیت‌های ایرانی٬ پاکستانی و افغان هستند٬ در این کشور کشته شده‌اند.

مقام‌های ایرانی همواره گفته‌اند که به درخواست دولت سوریه وارد این کشور شده‌اند و تنها «کمک مستشاری» به نیروهای نظامی سوری می‌دهند.

XS
SM
MD
LG