لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

شرط گذاشتن برای ماندن یا رفتن کی‌روش: شکست دادن قطر


شهاب‌الدین عزیزی خادم
شهاب‌الدین عزیزی خادم
رئیس جدید کمیته تیم‌های ملی فوتبال پس از دریافت حکمش گفت: تصمیم‌گیری برای تیم‌های ملی فوتبال در تمام رده‌های سنی برعهده این کمیته خواهد بود که شامل تشکیل، تدارک، سازمان‌دهی و نظارت بر تیم‌های ملی است.

شهاب‌الدین عزیزی ‌خادم تاکید کرده است که اختیار تمام عزل و نصب‌ها در تیم‌های ملی از جمله مربیان، سرمربیان و سرپرستان نیز در حیطه اختیارات کمیته تیم‌های ملی خواهد بود.

عزیزی ‌خادم مانند مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ، از منسوبین وزیر ورزش و جوانان است که پذیرش آنها از سوی علی کفاشیان باعث شد بحث برکناری او منتفی شود.

رئیس جدید کمیته تیم‌های ملی قصد دارد سازوکار تیم‌های ملی را از فدراسیون جدا کند تا این کمیته مانند سازمان لیگ در مجموعه‌ای مجزا از مدیریت فوتبال ایران فعالیت کند. چنین اتفاقی در تاریخ فدراسیون‌های ورزشی ایران بی‌سابقه است، سرمربیان تیم‌های ملی همواره زیر نظر مستقیم فدراسیون مربوطه فعالیت کرده‌اند.

جنجالی‌ترین بخش از اظهارات عزیزی‌ خادم که با تکذیب او نیز مواجه نشده به کارلوس کی‌روش اختصاص دارد. این‌ که اگر ایران مقابل قطر پیروز نشود، او بر اساس اختیارات خود، سرمربی پرتغالی تیم ملی را برکنار کرده و یک ایرانی را جایگزین خواهد کرد.

سرپرست جوان کمیته تیم‌های ملی نحوه برکناری کی‌روش را نیز شرح داده است. بر این اساس غرامتی به کی‌روش پرداخت نخواهد شد و اگر او از فدراسیون فوتبال به فیفا شکایت هم کند نمی‌تواند پولی به عنوان خسارت دریافت کند. زیرا به باور این مقام مسئول، کی‌روش تاکنون مواردی از تعهدات خود را انجام نداده است.

شهاب‌الدین عزیزی ‌خادم پس از شکست تیم ملی ایران مقابل ازبکستان هم به روزنامه اعتماد گفته بود: سکوت کردن خیانت است. اداره فدراسیون سخت شده. اختیارات بیش از اندازه به کی‌روش داده شده. اگر تجدید نظر نکنیم ممکن است نتیجه حاصل نشود، زیرا فوتبال ما در حالت کماست.

واکنش مدیران فدراسیون فوتبال

انتشار اظهارات عزیزی‌ خادم و عدم تکذیب آن، بر ابهامات ماجرا افزوده است. رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای خبری اعلام کرده عزیزی‌ خادم قدرت برکناری کارلوس کی‌روش را ندارد.

علی کفاشیان گفته است که عزیزی ‌خادم زمانی می‌تواند فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز کند که آیین‌نامه کمیته از سوی هیئت رئیسه تصویب شود.

مصاحبه کفاشیان گواه وجود اختلاف بین رئیس فدراسیون و فردی است که همین هفته در فدراسیون تحت امر او منصوب شده! چنین واکنشی، خود حاکی از عدم تمایل کفاشیان بر اعطای این پست به عزیزی ‌خادم است.

اگر موجودیت کمیته تیم‌های ملی در هیئت رئیسه فدراسیون تایید شود، این مانع اداری نیز از میان برداشته خواهد شد که به معنای گامی بلند در کاهش اختیارات علی کفاشیان در مدیریت فوتبال ایران است.

رئیس فدراسیون فوتبال برای رفع ابهامات، صرفاً به همین نکته بسنده کرده است که با پیروزی ایران در برابر قطر تمام حرف و حدیث‌ها از بین خواهد رفت!

نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران هم با رد اظهارات عزیزی خادم درباره اخراج کی‌روش از سرمربی‌گری تیم ملی ایران گفته است: ما عزیزی خادم را به عنوان سرپرست کمیته تیم‌های ملی معرفی کرده‌ایم، اما برایش شرح وظایفی ننوشته‌ایم.

آیت‌اللهی که خود از منتقدان سرمربی تیم ملی است، در مصاحبه با ایلنا ادامه داد: کی‌روش تا پایان جام جهانی قرارداد دارد. هیچ‌ کس نمی‌آید به‌ خاطر یک مسابقه و در حالی‌که دو بازی دیگر هم وجود دارد سرمربی را برکنار کند. زمان تغییر ۶ ماه قبل بود، نه حالا.

در این بین، مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال، از جمله نزدیکان کارلوس کی‌روش است. او نیز به ایلنا گفته است که خبر برکناری صحت ندارد و چنین اخباری نمی‌تواند به تیم ملی کمک کند.
XS
SM
MD
LG