لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

کاهش چشمگیر بدهی خارجی ایران به حدود پنج میلیارد دلار


بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین گزارش خود به موضوع وضعیت مالی کشور طی ۱۱ ماه سال گذشته پرداخته و در بخشی از آن به کاهش چشمگیر بدهی خارجی کشور اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش، بدهی خارجی ایران در سال ۱۳۸۴، آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، ۱۶ میلیارد و ۸۳۱ میلیون دلار بوده، این رقم در سال ۸۹ به حدود ۲۳ میلیارد دلار رسید، اما از آن زمان شروع به کاهش کرده است.

بر اساس این گزارش، بدهی خارجی ایران در سال ۹۲ به شش میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار رسیده و این رقم تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته دوباره یک میلیارد و ۴۲۲ میلیون دلار کاهش یافته است.

کل بدهی خارجی کشور تا ۱۱ ماه سال گذشته پنج میلیارد و ۲۳۳ میلیون دلار بوده است.

در این میان، بدهی کوتاه‌مدت خارجی ایران ۴۸۰ میلیون دلار و بدهی بلندمدت ایران چهار میلیارد و ۷۵۴ میلیون دلار ذکر شده است.

بانک‌های داخلی

این گزارش همچنین به تراز مالی بانک‌های کشور پرداخته و نوشته است که آمارها حاکی از بدتر شدن تراز مالی آنهاست.

بانک مرکزی می‌گوید که کل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان بهمن ۹۳ نسبت به اسفند ۹۲ نزدیک به ۴۳ درصد افزایش یافته و به حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در این میان بدهی بخش دولتی به بانک‌ها نیز طی ۱۲ ماه منتهی به بهمن سال گذشته بیش از ۳۱ درصد رشد داشته و به ۹۸ هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان رسیده است.

در این گزارش، مجموعه دارایی‌های خارجی بانک‌ها ۱۹۶ هزار و ۱۳۵ میلیارد تومان قید شده است.

مجموع دارایی بانک‌ها مجموعا بیش از ‌هزار و ۵۴۱ تریلیون تومان بوده که رشد آن در یازده ماهه منتهی به بهمن ۱۵.۷ درصد ارزیابی شده است.

در همین زمینه خبرگزاری فارس با استناد به گزارش بانک مرکزی نوشته است که «در بخش بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری، بدهی به بانک مرکزی بسیار نگران‌کننده است، چرا که مجموع بدهی بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری از دو هزار و ۱۱۶ میلیارد تومان در پایان اسفند ۹۲ به ۱۹ هزار و ۴۴۹ میلیارد تومان در پایان بهمن ۹۳ رسیده است».

با این حساب، بدهی بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری به بانک مرکزی طی یک سال هشت برابر شده است.

این گزارش می‌نویسد که در دوره زمانی اسفند ۹۲ تا بهمن‌ماه ۹۳، بیش از ۲۵ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان به مجموع بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی اضافه شده که از این میزان سهم بانک‌های تخصصی (توسعه صادرات، مسکن، توسعه تعاون، صنعت و معدن، کشاورزی) ۳۷۱ میلیارد تومان، بانک‌های تجاری دولتی (ملی و سپه) ۷۷۱۷ میلیارد تومان و سهم بانک‌های غیردولتی ۱۷ هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان است.

XS
SM
MD
LG