لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

رئیس بانک مرکزی ایران حمایت بانک‌ها و کمپانی‌های اروپایی را خواستار شد


ولی‌الله سیف
ولی‌الله سیف

در ادامه اصرار مقامات جمهوری اسلامی بر بدعهدی ایالات متحده در اجرای برجام، رئیس بانک مرکزی ایران نیز روز چهارشنبه، هفتم مهرماه، در این ماجرا دست به دامن بانک‌ها و کمپانی‌های اروپایی شد.

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران، که هم‌اکنون در شهر وین، پایتخت اتریش، به سر می‌برد روز چهارشنبه به بانک‌های اروپایی متوسل شد و از آنها خواست از نفوذ خود در آمریکا استفاده کنند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

به گزارش خبرگزاری رسمی اتریش، آقای سیف از بانک‌ها و شرکت‌های معظم اروپا خواست تا از نفوذ خود در ایالات متحده استفاده کنند تا بلکه «اجرای پروژه‌های مالی و سرمایه‌گذاری در ایران تسریع شود» .

ولی‌الله سیف که برای دیدار با همتای اتریشی خود در وین به سر می‌برد در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: «ما از بانک‌ها و کمپانی‌های اروپایی انتظار داریم به ما در توضیح این امر به مقامات آمریکایی کمک کنند که باید آنها به قول‌های خود بر اساس برجام عمل کنند».

در پاسخ به وزیر انرژی آمریکا درباره پایبندی این کشور به تعهداتش بر اساس برجام نیز این مقام جمهوری اسلامی روز چهارشنبه به نکته‌ای اشاره کرده و ادعای این مقام آمریکایی را رد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ولی‌الله سیف در وین درباره سخنان ارنست مونیز، این وزیر آمریکایی، گفت: «واقعیت این است که این ادعای طرف آمریکایی درست نیست و تعهداتی که دولت آمریکا در برجام برعهده گرفته هنوز ناتمام مانده است.»

این واکنشی است به ادعای اخیر آقای مونیز درباره پایبندی به تعهدات در چارچوب برجام.

ارنست مونیز روز دوشنبه گذشته گفته بود که کشورش به تمامی تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای عمل کرده و «دلیلی ندارد که ایران ادعا کند آمریکا برای رفع تحریم‌ها اقدام لازم را انجام نداده است».

اما این خلاف ادعایی است که در مقابل مقامات جمهوری اسلامی از رهبر و رئیس جمهور تا وزرای دولت می‌کنند.

هفته گذشته حسن روحانی، رئیس ‌جمهور، که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، در سخنانی تأکید کرد که دولت آمریکا به تمامی تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای یا همان برجام عمل نکرده است.

این گلایه در روزهای پیشتر در سخنان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز بازتاب داشت.

آقای صالحی حتی پا را تا آنجا فراتر گذاشت که هشدار داد که عدم لغو کامل تحریم‌ها می‌تواند آینده برجام را به خطر بیندازد.

از زمان اجرایی شدن برجام در دی‌ماه سال گذشته تا امروز، فقط بانک‌های کوچک و متوسط جهان حاضر شده‌اند به دور از ترس از مجازات‌های ایالات متحده با ایران معامله کنند.

بانک‌های بین‌المللی بزرگ هنوز در هراس از احتمال نقض تحریم‌های باقی‌مانده آمریکا علیه ایران از معامله مستقیم با ایران یا حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور پرهیز می‌کنند.

توافق اتمی تهران با قدرت‌های جهانی لغو تحریم‌های مربوط به فعالیت هسته‌ای را به دنبال داشت، اما این تمام تحریم‌هایی نیست که دامن جمهوری اسلامی را گرفته است: هنوز تحریم‌های تروریستی و حقوق بشری علیه ایران به قوت خود باقی است، دو مقوله‌ای که مقامات جمهوری اسلامی خود را در آن مقصر نمی‌دانند.

XS
SM
MD
LG