لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

ایران در کشورهای آسیایی «صد میلیارد دلار منجمد» دارد


یحیی آل اسحاق
یحیی آل اسحاق

رئیس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که ایران «حدود صد میلیارد دلار ارز منجمد شده» در کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن دارد، ولی «نمی‌تواند سریعا از آنها استفاده کند».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، یحیی آل اسحاق روز جمعه، پنجم دی‌ماه، گفت: «حدود صد میلیارد دلار ارز منجمد شده در کشورهایی مثل چین، هند و ژاپن داریم که نمی‌توانیم از آنها سریع استفاده کنیم.»

وی اضافه کرد: «ولی این ارزها برای دولت است که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد؛ البته باید شرایط این کار فراهم شود.»

در پی آغاز تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران، پول فروش نفت ایران در برخی از کشورها مانند چین، هند، ژاپن و کره جنوبی بلوکه شد و ایران هنوز اجازه استفاده از بخش اعظم این پول را ندارد.

همچنین محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت ايران، روز سه‌شنبه، ۲۴ آذر‌ماه، گفته بود که بخشی از پول‌های نفتی ایران به خاطر تحریم‌ها در سری‌لانکا بلوکه شده و مذاکره برای بازگرداندن این وجوه در جریان است.

در آبان‌ماه سال ۹۲ نیز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، بدهی نفتی چین به ایران را ۲۲ میلیارد یورو (حدود ۳۰ میلیارد دلار) عنوان کرد.

مقامات ایرانی در سال گذشته اعلام کرده بودند که قرار است ۱۸ میلیارد یورو از بدهی‌های چین از طریق اجرای پروژه‌هایی در ایران تسویه شود.

این در حالی است که این کشور در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد بیش از ۴۵ میلیارد دلار پروژه نفت و گاز با ایران به امضا رساند، اما همه این پروژه‌ها به دلیل تاخیر چینی‌ها یا لغو شد یا با تاخیرهای طولانی هم‌چنان گرفتار بلاتکلیفی است.

در سال‌های گذشته همچنین گزارش‌هایی از صادرات کالاهای هندی به ایران در ازای بدهی این کشور به دنبال خرید نفت از ایران منتشر شده است.

هند دومين مشتری بزرگ نفت ايران بعد از چين است.خبرگزاری رویترز در تیرماه گزارش داده بود که پنج پالايشگاه این کشور در مجموع چهار ميليارد و ششصد ميليون دلار بدهی به ايران داشته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، طی یک سال گذشته و پس از توافق ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، هفت ميليارد دلار از دارايی‌های بلوکه شده ایران در کشورهای ژاپن،هند و کره جنوبی آزاد شده است.

شش قدرت جهانی روز سوم آذر امسال بار دیگر توافق هسته‌ای سال گذشته را به مدت هفت ماه تمديد کردند و بر اساس گزارش خبرگزاری ايسنا، قرار شد در يک دوره شش ماهه، هر ماه ۷۰۰ ميليون دلار از دارايی‌های بلوکه شده ايران آزاد شود.

هنوز رقم دقيقی از دارايی‌های خارجی مسدود شده ايران منتشر نشده است، اما دولت آمريکا پيشتر اين رقم را حدود ۱۰۰ ميليارد دلار تخمين زده بود.

XS
SM
MD
LG