لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

«شرط کشورهای عرب خلیج فارس» برای اسرائیل برای برقراری روابط بهتر


روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال از پیشنهاد امیرنشین‌های خلیج فارس برای مناسبات بهتر با اسرائیل، از جمله در برابر ایران، در ازای توقف ساخت‌وسازهای اسرائیل در اراضی فلسطینی خبر داد.

گزارش وال استریت جورنال روز دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت، در آستانه حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در عربستان سعودی و اسرائیل منتشر شد.

آقای ترامپ نخستین سفر خارجی خود را روز اول خرداد با ورود به عربستان آغاز می کند و دوم خرداد به اسرائیل می رود.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، سران عربستان و سایر امیرنشین ها با اعمال نفوذ دونالد ترامپ بر سر پیشنهادی که پیشاپیش به اسرائیل ارائه شده، به «توافق» رسیده اند.

در این پیشنهاد آمده است که اگر اسرائیل از خانه سازی در اراضی مورد نزاع دست بردارد، امیرنشین ها به روند عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل روی خواهند آورد.

بر اساس این گزارش، امیرنشین ها خواهان کاهش سخت‌گیری‌های اسرائیل در مورد زندگی فلسطینیان غزه نیز شده اند.

وال استریت جورنال به نقل از یک مقام مرتبط با مذاکرات در مورد این «توافق» سران عرب نوشت که «اسرائیل دیگر دشمن نیست، بلکه یک فرصت است».

امیرنشین های خلیج فارس ظاهرا با اسرائیل رابطه رسمی ندارند، اما در دوره ای کوتاه بعد از توافق صلح اسلو میان اسرائیل و فلسطینیان، مناسباتی محدود در حد دفتر بازرگانی اسرائیل در بحرین و عمان برقرار بود اما این دفاتر نیز به طور محرمانه کار می کردند.

به نوشته وال استریت جورنال، پیشنهاد اخیر نزدیکی امیرنشین های خلیج فارس به اسرائیل با مواضع ترامپ که می کوشد کشورهای عربی را به دخالت برای پیشبرد روند صلح تشویق کند، همخوانی دارد.

این گزارش می افزاید که مخالفت مشترک امیرنشین ها و اسرائیل با ایران یکی از دلایل اصلی در تدوین سند نزدیکی امیرنشین ها به اسرائیل است.

بر اساس این گزارش، اسرائیل و امیرنشین ها در سال های گذشته همکاری اطلاعاتی خود را، از جمله در مورد محموله های جنگ افزار ایرانی که برای یمن، سوریه و لبنان فرستاده می شود، افزایش داده اند.

به نوشته وال استریت جورنال، آقای ترامپ این روزها ملاقات هایی را پیش از آغاز نخستین سفر خارجی خود انجام داده و از جمله روز دوشنبه با امیر محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات که به واشینگتن رفته، گفت و گو کرد.

این گزارش همچنین می گوید، مقامات اسرائیل نیز به تازگی دیدارهای محرمانه ای از امیرنشین های خلیج فارس، به‌ویژه امارات، داشته اند.

یووال اشتاینیتز وزیر انرژی و مسئول پیشین «پرونده ایران» در دولت اسرائیل به وال استریت جورنال گفت: «در دوره اخیر شاهد اتفاقات بیشتری، در حد یک انقلاب، در زمینه نزدیکی بین ما و امیرنشین ها بوده ایم.»

این گزارش می گوید، امیرنشین های خلیج فارس ابراز آمادگی کرده اند محدودیت های بازرگانی با اسرائیل را کم کنند؛ پروازهای مستقیم میان اسرائیل و کشورهای عربی برقرار شود؛ هواپیماهای اسرائیلی بتوانند در حریم هوایی امیرنشین ها پرواز کنند و ورزشکاران و بازرگانان اسرائیلی ویزای ورود بگیرند.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در روزهای گذشته گفته بود، ایجاد هم‌پیمانی در برابر ایران از جمله هدف های مهم سفر دونالد ترامپ به عربستان و اسرائیل است.

همزمان، وال استریت جورنال در روزهای گذشته همچنین خبر داده بود که اسرائیل با فروش جنگ افزار پیشرفته آمریکایی مانند سامانه ضد موشکی «تاد» به سعودی مخالفتی ندارد.

اما بر اساس این گزارش، آمریکا معاملاتی را با عربستان نهایی می کند که برتری نظامی اسرائیل در منطقه حفظ شود.

XS
SM
MD
LG