لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۱

پیشنهاد انتقال گاز ترکمنستان به اروپا «از طریق ایران»


معاون کمیسیون اروپا و کمیسر انرژی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه مایل به دریافت گاز ترکمنستان از طریق ایران است. ماروس سفکوویچ در مذاکره با مقامات ترکمنستان برای صادرات گاز به اروپا این ایده را مطرح کرد.

هم اکنون ماروس سفکوویچ، کمیسر انرژی اروپا، در ترکمنستان است و با مقامات این کشور برای صادرات گاز به اروپا مذاکره می‌کند.

وزرای انرژی ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان به همراه آقای سفکوویچ روز جمعه، ۱۱ اردیبهشت، بیانیه مشترکی در زمینه گاز امضا کردند.

معاون کمیسیون اروپا روز شنبه اعلام کرد که ترکمنستان بر تعهد خود برای صادرات گاز از طریق «کریدور گازی جنوبی» تاکید کرده است.

«کریدور گازی جنوبی» مجموعه‌ای از سه خط لوله مجزا است که از آذربایجان تا مرزهای ترکیه ادامه دارد و از طریق خط لوله ترانس آناتولین (تاناپ) تا مرزهای اروپا کشیده خواهد شد و از آنجا توسط خط لوله ترانس آدریاتیک (تاپ) تا ایتالیا ادامه خواهد یافت.

قرار است این پروژه تا سال ۲۰۲۰ به بهره برداری برسد و حدود ۱۶ میلیارد متر مکعب از گاز آذربایجان را به ترکیه و اروپا منتقل کند.

ظرفیت صادرات گاز در سال‌های بعد از آن به ۳۱ میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید.

ماروس سفکوویچ روز جمعه نیز اعلام کرد که «اروپا می‌تواند گاز ترکمنستان را از طریق ایران دریافت کند، چرا که اروپا تلاش می‌کند وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهد».

سهم روسیه در بازار گاز اروپا حدود ۳۰ درصد است، اما اتحادیه اروپا در نظر دارد وابستگی خود به واردات گاز از روسیه را کاهش دهد.

قبلا قرار بود گاز ترکمنستان از طریق پروژه خط لوله زیر دریایی «ترانس خزر» به آذربایجان و سپس اروپا منتقل شود، اما روسیه و ایران به شدت مخالف این پروژه بودند.

به گزارش خبرگزاری دولتی «آناتولی» ترکیه، تانیر ییلدیز، وزیر انرژی این کشور، نیز روز جمعه در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، اعلام کرد که «آنکارا تمام حمایت‌های تکنیکی و سیاسی لازم را برای انتقال گاز ترکمنستان به اروپا انجام خواهد داد».

اخیرا کنسرسیوم‌های تاناپ و تاپ اعلام کردند که در صورت لغو تحریم‌ها علیه ایران، مایل هستند که این کشور به پروژه‌های یاد شده ملحق شود.

ایران با ذخایر گاز نزدیک به ۳۴ تریلیون متر مکعب، بزرگ‌ترین دارنده گاز طبیعی در جهان است و ترکمنستان نیز در رتبه چهارم قرار دارد.

ایران در سال گذشته تولید گاز خود را ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش داد و می‌گوید که تولید گاز از پارس جنوبی را طی سه سال آینده حدود دو برابر افزایش داده و به ۷۲۰ میلیون متر مکعب خواهد رساند.

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز، روز ۲۰ فروردین از تمایل اروپا به خرید گاز ایران خبر داده و گفته بود که «اگر توافقی بین ایران و گروه ١+۵ صورت گیرد و تحریم‌ها و موانع صادرات گاز ایران برداشته شود، بسترهای همکاری برای صادرات به اروپا مهیا است».

XS
SM
MD
LG