لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۶

ایران در اعتراض به حضور رشدی، نمایشگاه فرانکفورت را تحریم کرد


سلمان رشدی
سلمان رشدی

وزارت ارشاد ایران ضمن تحریم نمایشگاه کتاب فرانکفورت به دلیل سخنرانی سلمان رشدی در مراسم افتتاحیه آن اعلام کرد که دعوت از نویسنده بریتانیایی کتاب آیات شیطانی «به خشونت‌طلبان و گروه‌های افراطی ضد اسلام بهانه خواهد داد تا از این بستر به اهداف نامشروع خود دست پیدا کنند».

این وزارتخانه در بیانیه‌ رسمی خود همچنین از کشورهای اسلامی خواست تا در برابر اقدام «تحریک‌آمیز» دعوت از آقای رشدی به نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام موضع کنند.

در همین حال رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، روز پنج‌شنبه، ۱۶ مهر، خبر داد که وزارت خارجه ایران به دولت آلمان و «سایر مراجع» نمایشگاه کتاب فرانکفورت در همین زمینه اعتراض خود را اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای صالحی امیری تاکید کرد که حضور سلمان رشدی باعث، به گفته او، «آلوده‌سازی فضای فرهنگی» نمایشگاه کتاب فرانکفورت خواهد شد.

سلمان رشدی ۲۶ سال پیش به دلیل انتشار کتاب داستانی «آیات شیطانی» از سوی آیت‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی ایران، در فتوایی به مرگ محکوم شد.

مدیران نمایشگاه کتاب فرانکفورت از او دعوت کرده‌اند تا در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ۲۰۱۵ در روز سه‌شنبه هفته آینده درباره کتاب جدیدش با نام «دو سال و ‌هشت ماه و بیست و هشت شب» سخنرانی کند.

«دو سال و ‌هشت ماه و بیست و هشت شب» دوازدهمین رمان آقای رشدی و نخستین رمانی ا‌ست که این نویسنده در هفت ‌سال گذشته منتشر کرده است.

در سپتامبر سال ۲۰۱۳ او کتاب خاطراتی منتشر کرد با عنوان «جوزف آنتون» که وقایع پس از انتشار کتاب «آیات شیطانی» را نیز در برمی‌گرفت.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت معتبر‌ترین و بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب در دنیا محسوب می‌شود.

امیرشهریار امینیان، مدیر انتشارات اندیشه‌ورزان، پیش از این در مصاحبه‌ای مدعی شده بود که ایران به دلیل فتوای آیت‌الله خمینی تا سال ۱۹۹۷ «اجازه حضور» در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را «نداشت».

XS
SM
MD
LG