لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

افت ناگهانی صادرات میعانات گازی ایران در مرداد ۹۳


شش ماه بعد از اوج گرفتن صادرات میعانات گازی ایران، تازه‌ترین آمار گمرکی کشور نشان می‌دهد که در مرداد‌ماه سال جاری صادرات این نوع نفت خام فوق سبک بار دیگر افت کرده و نسبت به ماه پیش از آن بیش از ۲.۵ برابر کاهش یافته است.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک گران‌قیمت است که از چاه‌های گاز استخراج می‌شود. گمرک ایران میعانات گازی را در سبد صادرات غیرنفتی قرار می‌دهد.

اهمیت صادرات میعانات گازی در این نکته است که این محصول حدود ۳۰ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می‌دهد. اگر این نوع نفت خام فوق سبک را در سبد صادرات نفت خام قرار دهیم، باز هم حدود یک‌سوم از کل صادرات نفت ایران را تشکیل می‌دهد.

ایران قبل از تحریم‌های غرب روزانه ۲۶۵ هزار بشکه صادرات میعانات گازی داشت، اما تحت تاثیر تحریم‌ها، این رقم در سال ۹۱ به ۱۹۵ هزار بشکه سقوط کرد.

آمارهای ماهانه گمرک حاکی است که بعد از توافق اتمی ژنو که از ۳۰ دی‌ماه به اجرا گذاشته شد، صادرات این محصول به شدت اوج گرفته است.

صادرات میعانات گازی کشور از اول بهمن تا آخر تیرماه به طور متوسط ۴۴۸ هزار بشکه در روز شده است. این رقم در تیرماه حدود ۵۳۳ هزار بشکه در روز بود، اما گزارش ماهانه جدید که روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریورماه، در سایت رسمی گمرک منتشر شد، حاکی است که صادرات میعانات گازی ایران در مردادماه به حدود ۲۰۵ هزار بشکه در روز افت کرده که کمترین میزان طی سال جاری است.

با این حال باز هم در مجموع صادرات نفت خام فوق سبک ایران در پنج ماه اول سال نسبت به دور مشابه افزایش چشمگیری دارد.

نکته‌ای که در آمارهای صادرات میعانات گازی گمرک جلب توجه می‌کند، اختلاف چشمگیر میان افزایش حجم و ارزش صادرات آن است.

گزارش ۲۰۴ صفحه‌ای گمرک حاکی است که صادرات میعانات گازی ایران در پنج ماه اول سال جاری از لحاظ حجمی ۱۰۶ درصد افزایش یافته (بیش از دو برابر)، اما از لحاظ ارزشی تنها کمی بیش از ۶۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

با توجه به این که قیمت‌های جهانی نفت در بازه زمانی یاد شده چندان تفاوتی با سال قبل ندارد، علت اختلاف چشمگیر میان افزایش حجم و افزایش ارزش این محصول معلوم نیست، اما آن چه آمارهای گمرکی نشان می‌دهد، حاکی است که ایران در این مدت هر بشکه میعانات گازی را حدود ۸۲ دلار فروخته، در حالی که این رقم در سال گذشته ۱۰۵ دلار بود.

بر اساس آمارهای اوپک، متوسط قیمت سبد نفتی این سازمان که ایران نیز عضو آن است در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۳ تنها کمی بیش از یک دلار به ازای هر بشکه کاهش یافته است.

صادرات و واردات غیر نفتی کشور

گزارش گمرک حاکی است که صادرات محصولات پتروشیمی ایران در پنج ماه اول سال جاری با ۲۹ درصد افزایش به پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده که سهمی ۲۹ درصدی در کل صادرات غیرنفتی ایران دارد.

در مجموع صادرات کشور از فروردین تا مردادماه با ۲۱ درصد افزایش به ۱۹ میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار رسیده و واردات نیز با بیش از ۳۳ درصد افزایش به نزدیک ۲۲ میلیارد دلار رسیده است.

۹۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران راهی بازارهای آسیایی شده و سهم قاره اروپا و آمریکا در کل صادرات ایران به پنج درصد هم نمی‌رسد.

از طرفی سهم کشورهای آسیایی در واردات ایران نیز بیش از ۷۸ درصد بوده و سهم اروپا و آمریکا تنها کمی بیش از ۲۱ درصد شده است.

واردات خودرو ایران در این مدت تقریبا سه برابر شده و به رقم ۸۶۵ میلیون دلار رسیده است.

در میان اقلام وارداتی، گندم در صدر لیست قرار دارد. ایران در این دوره بیش از یک میلیارد دلار گندم وارد کرده که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بیش از دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین واردات دستگاه‌های فرستنده- گیرنده تلفن همراه در پنج ماه اول سال نسبت به سال گذشته حدود ده برابر افزایش یافته و به ۲۹۶ میلیون دلار رسیده است، در حالی که سال گذشته این رقم ۲۸ میلیون دلار بود.

XS
SM
MD
LG