لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

انتقاد شدید حامیان پیشین به وعده‌های احمدی‌نژاد


روزنامه بهار گزارش داده است که احمد قلعه‌بانی، معاون وزیر نفت، روز اول اردیبهشت‌ماه به طور رسمی «آغاز مبادله نفت در برابر غذا و دارو» و «واردات غذا و دارو به جای دریافت پول نفت» را اعلام کرد.

روزنامه قانون بخش دیگری از اظهارات احمد قلعه‌بانی درباره «محرمانه بودن آمار توليد و صادرات نفت» به «دلیل شرایط تحریم‌ها» را مورد توجه قرار داده، اما روزنامه کیهان از قول معاون ستاد كل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی نوشته است که «ايران در شرایط پیشرفت و موقعیت بدر و خيبر است».

روزنامه ابتکار به بررسی «احساس تکليف» اصول‌گرایان و تداوم «بلاتکليفی» اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است، و روزنامه جام جم نیز در شماره دوم اردیبهشت گزارشی درباره «ﺻﻒ ﺷﻠﻮﻍ» نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و پیامدهای آن منتشر کرده است.

اظهارات روز یک‌شنبه محمود احمدی‌نژاد در اهواز با انتقاد شدید روزنامه‌های سیاست روز و وطن امروز مواجه شده است. این دو روزنامه وعده‌های احمدی‌نژاد را منجر به «پنج برابر شدن قیمت‌ها، افزایش نرخ تورم، و «افتضاح اقتصادی» توصیف کرده‌اند.

روزنامه اعتماد گزارش داده است که با «پایان ثبت نام کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا»، «خوان تائید صلاحیت‌ها» گشوده شده است.

روزنامه تهران امروز ضمن انتشار گزارشی درباره «سرانجام شعار ساده‌‌زيستی احمدی‌نژاد»، از قول شماری از نمایندگان مجلس نهم نوشته که با گذشت هشت سال «مصداقي براي اجرايي شدن شعار ساده‌زیستی ديده نمي‌شود».

«محرمانه شدن آمارهای نفتی» همزمان با آغاز «مبادله نفت ایران در برابر غذا و دارو»

روزنامه بهار گزارش داده است که احمد قلعه‌بانی، معاون وزیر نفت، روز اول اردیبهشت‌ماه به طور رسمی «آغاز مبادله نفت در برابر غذا و دارو» و «واردات غذا و دارو به جای دریافت پول نفت» را اعلام کرد.

روزنامه قانون اظهارات همین مقام دولتی درباره «محرمانه بودن آمار توليد و صادرات نفت» به «دلیل شرایط تحریم‌ها» را مورد توجه قرار داده، اما روزنامه کیهان از قول معاون ستاد كل نيروهاي مسلح جمهوری اسلامی نوشته است که «ايران در شرایط پیشرفت و موقعیت بدر و خيبر است».

روزنامه بهار در تیتر یک گزارش داده که روز یک‌شنبه احمد قلعه‌بانی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز روبه‌روی خبرنگاران نشست و «از امکان تسویه بدهی چهار‌ میلیارد دلاری شرکت‌های خارجی به شرکت ملی نفت به‌ وسیله تهاتر مبادله غذا و دارو خبر داد».

به نوشته این روزنامه، احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر این که «مجموع مطالبات نفتی ایران از کشورها و شرکت‌های خارجی حدود چهار میلیارد دلار است»، گفته است که «شرکت‌های خارجی به دلیل مشکلاتی که تحریم ایجاد کرده است تاکنون نتوانسته‌اند طلب خود را به ایران پرداخت کنند، اما قرار است در قالب تهاتر کالا و ورود دارو و غذا این طلب پرداخت شود».

روزنامه بهار نوشته که پیشتر حمید صافدل معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از «شکل‌گیری کمیته تهاتر در ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت» خبر داده و حتی گفته بود که «به‌ تازگی بعضی از کالاها با روش تهاتر وارد کشور شده است».

گزارش روزنامه بهار یادآوری کرده است که «چراغ مبادله نفت در برابر غذا و دارو را رستم قاسمی وزیر نفت روشن کرد»، اما «حالا مدیرعامل شرکت ملی نفت فتیله‌ "تهاتر نفت با غذا و دارو" را بالا می‌کشد».

روزنامه بهار با اشاره به این که «پس از تحریم بیمه‌ای نفتکش‌های حامل نفت ایران، دیگر کشتی خارجی در بنادر ایران پهلو نگرفت تا اول فروردین برای اولین‌ بار یک کشتی چینی به خارک چسبید» و روز یک‌شنبه احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت تاکید کرد که «بازارهای هدف ما محرمانه است».

روزنامه قانون ضمن انتشار اظهارات احمد قلعه‌بانی درباره «تسویه حدود چهار ميليارد طلب نفتی ایران در برابر واردات دارو و غذا»، از قول وی نوشته است که «آمار توليد و صادرات نفت محرمانه است».

به نوشته این روزنامه، مدیرعامل شرکت ملی نفت در نشست خبری روز یک‌شنبه همچنین گفت که «به دليل شرايط غيرعادي نمي‌‌تواند برخي اطلاعات را در اختيار خبرنگاران قرار دهد»، و تاکید کرد که «به دليل شرايط تحريم،ما نمي‌‌توانيم بسياري از آمارها را اعلام كنيم و ترجيح مي‌‌دهيم برای اين كه دشمنان استفاده‌ای نكنند برخي آمارها» از جمله «آمار توليد و صادرات نفت ايران» را «محرمانه تلقی كنيم».

همزمان روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می شود در شماره دوشنبه از قول مصطفی ايزدي معاون ستاد كل نيروهاي مسلح نوشته است که در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای «صبر ملت و رهبری و مديريت نظام جمهوري اسلامي نتايج ارزشمندي را به ارمغان مي‌آورد».

به نوشته کیهان،معاون ستاد كل نيروهاي مسلح جمهوری اسلامی «با اشاره به اجلاس اخير ۵+۱ و مطرح شدن گزينه نظامي از سوي غربي‌ها» گفته است که «ما در يک شرايط پيشرفت و در موقعيت بدر و خيبر هستيم».

«احساس تکليف» اصول‌گرایان، «بلاتکليفی» اصلاح‌طلبان در انتخابات

روزنامه ابتکار به بررسی «احساس تکليف» اصول‌گرایان و تداوم«بلاتکليفی» اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است، و روزنامه جام جم نیز در شماره دوم اردیبهشت گزارشی درباره «ﺻﻒ ﺷﻠﻮﻍ» نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و پیامدهای آن منتشر کرده است.

روزنامه ابتکار در تیتر یک شماره دوم اردیبهشت‌ماه به بررسی «وضعيت دو جناح اصلي کشور درباره انتخابات رياست جمهوری» پرداخته و نوشته است که « در حالي که در جناح اصول‌گرا شمار نامزدهاي اعلام شده در حال فراتر رفتن از عدد ۲۰ است، جناح اصلاح‌طلب هنوز نتوانسته است چهر‌ه‌هاي اصلي خود را وادار به اعلام حضور کند» و «در اين آوردگاه بی‌سابقه يک طرف سراسر "احساس تکليف" است، در حالي که وضعيت جناح مقابل نماد بارز "بلاتکليفی" است».

این روزنامه به محدودیت‌های ایجاد شده برای فعالیت سیاسی اصلاح‌طلبان اشاره کرده و نوشته است که «جناح اصلاح‌طلب که پس از حوادث انتخابات جنجالي خرداد ۸۸ تاکنون از عرصه معادلات سياسي کشور حذف شده هنوز نتوانسته است در اين انتخابات خود را به وضعيت ثابتي برساند».

روزنامه ابتکار با اشاره به اعلام حضور برخی از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان از جمله محمد شریعتمداری و مصطفی کواکبیان، تاکید کرده است که «بدنه اجتماعي و گروه‌هاي ريز و درشت اصلاح‌طلب در انتظار تصميم دو نفر هستند: يکي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و ديگري سيد محمد خاتمي»، اما «عدم تصميم‌گيري اين دو چهره سرشناس علي‌رغم درخواست گسترده گروه‌هاي منتسب به اين اردوگاه، سبب شده تا گروه‌ها و فعالان سياسي اين جناح همچنان در بلاتکليفي بمانند».

این روزنامه با اشاره به «حضور چهره‌هاي سرشناس جناح اصول‌گرا مانند علي‌اکبر ولايتي، محمدباقر قاليباف، غلامعلي حداد عادل، محسن رضايي، مصطفي پورمحمدي، محمدرضا باهنر، حسن روحاني، محمدحسن ابوترابي، منوچهر متکي، يحيي آل اسحاق، محمد سعيدي کيا، علي فلاحيان، عليرضا زاکاني، و کامران باقری لنکرانی»، از علی لاریجانی و سعید جلیلی نیز به عنوان کاندیداهای دیگر اصول‌گرایان نام برده است.

روزنامه ابتکار در عین حال نوشته است که همه «کاندیداهای وابسته به جناح اصول‌گرا» علاوه بر «شباهت در مواضع و منزلت سياسی» در يک مقوله نيز اشتراک دارند و آن «احساس تکليف در شرايط کنوني» است، «شرايطي که البته جناح متبوع‌شان در پيدايش آن نقش به‌سزايي داشته است».

روزنامه جام جم گزارش داده است که «هر چه به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم بر تعداد نامزدهای این انتخابات افزوده می شود» و «گویا این روند صعودی، قصد توقف ندارد و هر چند روز یك بار، یكی از چهره‌ها و فعالان سیاسی اعلام می كند كه احساس تكلیف كرده و در این انتخابات نامزد می‌شود».

امیر محبیان، از تحلیل‌گران مسائل سیاسی نزدیک به جناح حاکم، با اشاره به این که «تعدد نامزدها ناشی از دلایل مختلف از جمله تنزل شرایط نامزدی و شرایط رئیس جمهوری در ذهن افراد است»، به روزنامه جام جم گفته است که «اگر هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حد ۲۰۰ هزار تا یك میلیون رای را به خودشان اختصاص دهند» با «توجه به تعداد نامزدها، قطعا انتخابات به دور دوم كشیده می شود و میزان آرا بسیار شكسته خواهد شد».

منصور حقیقت‌پور، نائب رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس نهم، نیز به این روزنامه گفته است که دلیل تعدد نامزدها «در عملكرد رئیس جمهور فعلی است»، اما «ریاست جمهوری واقعا كار سنگینی است و هر كسی طاقت و توان آن را ندارد كه به این عرصه ورود كند».

عبدالحسین روح‌الامینی نیز به روزنامه جام جم گفته که دلیل تعدد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری «نبود یك جریان غالب سیاسی» است.

این روزنامه همچنین از قول عبدالحسین روح‌الامینی نوشته است که «در غیاب احزاب و گروه‌های فراگیر و جریان‌های سیاسی شفاف، ائتلاف‌ها و تعاملات جریان‌های سیاسی به سمت و سویی می‌روند كه هر كدام با تمام قدرت بتوانند سهمی را از قدرت داشته باشند و با تمام قوا وارد عرصه شوند».

انتقاد شدید حامیان پیشین به وعده‌های احمدی‌نژاد؛ «چقدر مي‌دهند؟چقدر مي‌گيرند؟!»

اظهارات روز یک‌شنبه محمود احمدی‌نژاد در اهواز با انتقاد شدید روزنامه‌های سیاست روز و وطن امروز مواجه شده است، دو روزنامه‌ای که پیشتر در شمار روزنامه‌های حامی دولت او به شمار می‌رفتند.

روزنامه وطن امروز در سرمقاله‌ای با تیتر «چقدر مي‌دهند؟ چقدر مي‌گيرند؟!» با اشاره به این که محمود احمدی‌نژاد روز یک‌شنبه در اهواز گفت که «به جای ۴۵ هزار تومان می‌توان ۲۵۰ هزار تومان به مردم یارانه داد»، نوشته است که «۲۵۰ هزار تومان یارانه نقدی برای هر ایرانی اصلا بد نیست، خوب هم هست» و «خوشحال می‌شویم خزانه مملکت آن قدر پر باشد که دولت برای توزیع عادلانه ثروت التماس کند»، اما «آیا خزانه مملکت پر هست یا قرار است با پول همین مردم پر شود؟ چه تضمینی هست که من ۲۵۰ هزار تومان را بگیرم و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دریافت آن را ندهم؟»

این روزنامه تاکید کرده است که «دولتی‌ها همچنان ادعا می‌کنند می‌خواهند به مردم پول بدهند و نمی‌گذارند» اما «نمی‌گویند که می‌خواهند چقدر از مردم بگیرند؟!»

محسن جندقی در سرمقاله روزنامه وطن امروز نوشته است که «همین دولت در بودجه سال ۱۳۹۲ مجبور شده برای کاهش وابستگی بودجه به نفت بسیاری از خدمات را گران کند» و حتی پیشنهاد داده تا هزینه خدمات از «صدور گذرنامه تا سوخت دو برابر شود»، و علاوه بر این «مالیات‌ها افزایش پیدا کند تا آقایان پز کاهش وابستگی به نفت بدهند».

روزنامه وطن امروز تاکید کرده که وعده احمدی‌نژاد برای پرداخت یارانه نقدی بیشتر «یعنی آزاد شدن قیمت همه خدمات و حامل‌های انرژی. یعنی بنزین ۳۰۰۰ تومانی و پنج برابر شدن قبض گاز و آب و برق. یعنی پنج برابر شدن هزینه حمل و نقل، یعنی گران شدن همه کالاها به علت افزایش قیمت سوخت، یعنی افزایش سرسام‌آور نقدینگی، یعنی تورم باورنکردنی».

سرمقاله‌نویس این روزنامه نوشته است که «دولت برای این که بتواند ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان فقط یارانه نقدی پرداخت کند باید بسیاری از خدمات را حداقل پنج برابر کند. با حساب سرانگشتی می‌توان گفت برای دریافت ۲۵۰ هزار تومان باید حداقل ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کرد».

روزنامه وطن امروز همچنین نوشته است که «در زمان همین دولت بود که تخلفات بزرگ و تاریخی بانکی و مالی رقم خورد و در همین دولت است که بیشترین بدهکاری بانکی تاریخ ایران وجود دارد، اما احمدی‌نژاد با ظرافت از این موضوع هم استفاده می‌‌کند».

روزنامه وطن امروز که پیشتر از حامیان محمود احمدی‌نژاد بود اکنون از او به عنوان «رئیس دولت» نام برده و خطاب به او نوشته است که «می‌‌توان از رئیس دولت پرسید آیا می‌‌دانید عملکرد چند ماهه اخیر چه تاثیرات منفی در اقتصاد گذاشته است؟ آیا می‌‌دانید نقدینگی چه کمکی به افزایش نرخ تورم کرده است و اگر ۲۵۰ هزار تومان‌ها پرداخت شود چه افتضاحی خواهد شد؟ امیدواریم بدانید».

روزنامه سیاست روز نیز در سرمقاله شماره دوشنبه با عنوان «پرسش‌هايي در پس پرده‎ پنج برابر شدن يارانه» نوشته است که «بد نيست براي يك بار هم كه شده اظهارات محمود احمدی‌نژاد را مورد تحليل و بررسي قرار داد»، چرا که «مبلغ ۲۵۰ توماني كه رئيس جمهور محترم مدعي پرداخت آن هستند، را مي‌توان در ميزان جمعيت كشور ضرب كرد و رقم پرداختي كل را به دست آورد».

مهدي رجبی در سرمقاله این روزنامه نوشته است که حتی با «یک حساب سرانگشتي و تخفيف پنج ميليون نفري در جمعيت كشور و ضرب ميزان جمعيت در رقم ۲۵۰ هزار تومان» مورد اشاره احمدی‌نژاد به رقمي «معادل ۲۱۰ هزار ميليارد تومان دست خواهيم يافت»، رقمي كه ۳۰ درصد از کل بودجه سالانه ۷۳۱ هزار میلیارد تومانی ایران است.

روزنامه سیاست روز با تاکید بر این که «اجراي ناقص مرحله اول هدفمندي يارانه‌ها ضربات مهلكي به ثبات اقتصادي كشور زده و دولت در مقابل افسارگسيختگي تورم دست‌هايش را به علامت تسليم بالا برده است»، نوشته است که محمود احمدی‌نژاد فقط «وعده پنج برابر کردن یارانه نقدی» را به مردم می‌‌دهد، اما «هيچ گاه نمي‌گويد كه در ازاي يارانه پنج برابری، مردم چه ميزان بايد از جيب خود براي تهيه ملزومات مورد نظرشان بگذارند» و «چه بلايي بر سر قيمت‌ها خواهد آمد».

پایان ثبت نام و آغاز «خوان تائید صلاحیت‌ها» در انتخابات شورای شهر

روزنامه اعتماد گزارش داده است که با «پایان ثبت نام کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا»، «خوان تائید صلاحیت‌ها» گشوده شده است.

این روزنامه با اشاره به این که تنها در تهران ۱۴۰۰ نفر برای ورود به شورای شهر تهران ثبت نام کرده‌اند نوشته است که شامگاه اول اردیبهشت «خوان اول انتخابات شوراها با ثبت نام سوداييان كاخ بهشت، به انتها رسيد» و «صفي از نام‌هاي آشنا و بيگانه، چهره‌هايي كه سال‌ها در مسند بوده‌اند، حاكم حوزه‌هايي بزرگ‌تر، حتي وزير بوده‌اند، قهرمان جهان» یا «مدير ارشد» بوده‌اند «پاي فرم‌هاي نامزدي شورا را انگشت زدند».

گزارش روزنامه اعتماد نوشته است که نام نامزدها انتخابات شوراها اکنون «وارد خوان دوم شد،"خوان تاييد صلاحيت" آنها توسط هيئت‌هاي نظارت»، و «در تهران، نام حسين طلا، نماينده اصول‌گراي مجلس در تارك هيئت نظارت سوسو مي‌زند».

روزنامه اعتماد با اشاره به این که «ثبت نام شماری از ورزشکاران در انتخابات شورای شهر تهران را «يارگيري اصحاب تربيت‌بدنی» و ثبت نام برخی از بازیگران تلویزیون و خوانندگان موسیقی را نامزدی «جماعت هنري» در انتخابات شوراي چهارم توصیف کرده است.

این روزنامه همچنین به اسامی «نامزدهاي نزديك به دولت» اشاره کرده و نوشته است که «در ميان چهره‌هايي كه در روزهاي اخير براي رسيدن به پارلمان شهري گيوه‌ها را بركشيده‌اند، نام‌هايي از رقباي دولت نيز به چشم مي‌خورد» که در میان آنها «چهره‌هاي منسوب و نزديک به محمدباقر قاليباف، شهردار كنوني تهران، جايگاه زيادي را به خود اختصاص داده‌اند».

روزنامه اعتماد ضمن انتشار عکس احمد مسجد جامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت محمد خاتمی به عنوان «نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران» از قول او نوشته است که «اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراهای شهر تهران با ليست ۳۱ نفری» شرکت می‌کنند.

سرانجام شعار «ساده‌‌زيستی»

روزنامه تهران امروز ضمن انتشار گزارشی از «سرانجام شعار ساده‌‌زيستی احمدی‌نژاد»، از قول شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشته است که با گذشت هشت سال و در پايان دولت احمدی‌نژاد «مصداقي براي اجرايي شدن شعار ساده‌زیستی ديده نمي‌شود».

شش تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه تهران امروز با اشاره به برگزاری مراسم پرخرج از سوی دولت احمدی‌نژاد در هفته‌های اخیر تاکید کرده‌اند که «دولت بي‌توجه به مسئله اقتصادي كشور و با وجود اين كه حتي در ابتداي حضور خود درباره هزينه همايش‌ها انتقاد داشت، اقدام به برگزاري همايش‌ها و سفر‌هايي مي‌كند كه نه تنها دردي از بدنه جامعه كم نمي‌كند، بلكه هزينه‌هايي را به كشور وارد مي‌كند».

امير خجسته رئيس كميسيون شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعيت اقتصادي كشور به این روزنامه گفته است که «در اين وضعيت مردم تحت فشار هستند و درست نيست كه شاهد اين گونه ولخرجي‌ها باشيم» و «اين ولخرجي‌های» دولت ناشي از «بي‌توجهي به شعارها و برنامه‌هايي» است كه در دولت احمدی‌نژاد مطرح شده بود.

غلامرضا كاتب عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس نهم نیز به روزنامه تهران امروز گفته است که «متاسفانه در آستانه آغاز به كار دولت‌ها شاهد شعارهايي هستيم كه در پايان دولت مصداقي براي اجرايي شدن آن ديده نمي‌شود» و «از نظر قانوني و اخلاقي خوب نيست كه بودجه دولت صرف هزينه‌هايي بشود كه در نهايت دستاوردي براي كشور ندارد».

این نماینده مجلس «ولخرجي» دولت احمدی‌نژاد را «نشانه بي‌اعتقادي دولت به شعارهاي خودش» توصیف کرده و گفته است که «كشور در حال حاضر مشكلات اقتصادي دارد و اين گونه هزينه‌ها دردي از دردهاي مردم كم نمي‌كند».

روزنامه تهران امروز نوشته است که محمود احمدی‌نژاد و دولت او با گذشت هشت سال «شعارهايي كه با آن راهي ساختمان پاستور شده است را يا ناديده گرفته و فراموش كرده يا اعتقادي به آنها نداشته است و تنها براي تهييج افكار عمومي از آن استفاده كرده است».
XS
SM
MD
LG