لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

دو روی احمدی‌نژاد: اصرار بر بازدید از اوین، سکوت در برابر کهریزک


روزنامه‌های کیهان و اعتماد واکنش‌ها به انتشار متن سومین نامه محمود احمدی‌نژاد خطاب به صادق لاریجانی برای بازدید از زندان اوین را منتشر کرده‌اند. روزنامه ابتکار «سکوت احمدی‌نژاد را در قبال جنایات بازداشتگاه کهریزک» یادآوری کرده و روزنامه تهران امروز نامه‌نگاری‌های اخیر او را نشانه اوج گرفتن «اختلافات سران قوا» ارزیابی کرده است.

روزنامه مغرب ضمن اختصاص عکس یک شماره سه‌شنبه دوم آبان‌ماه خود به احمد قابل، دین‌پژوه و عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در یادداشتی با تیتر «نواندیشی دینی در عزای پی در پی» به تجلیل از او پرداخته است.

روزنامه جهان صنعت از «ادعای رئیس مرکز آمار درباره کاهش فاصله طبقاتی و بهبود درآمد خانوار‌ها در ایران» خبر داده، اما نوشته است که برخلاف این ادعا و «بر اساس محاسبات کار‌شناسی طی سه سال گذشته هر سال دو درصد بر جمعیت فقیر کشور افزوده شده و میزان فقر مطلق در ایران بین ۲۵ تا ۳۲ درصد است».

روزنامه اعتماد گزارشی از «ناگفته‌های اتوبوس مرگ دانش‌آموزان بروجنی» منتشر کرده و از قول یکی از مجروحان تصادف اتوبوس راهیان نور نوشته است که از ابتدای اردو «اتوبوس مشکل فنی داشت و به همه مسئولان کاروان اطلاع دادیم».

روزنامه کیهان اما از قول دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور وابسته به بسیج نوشته است که «اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی کاملا قانونی و داوطلبانه است» و «اجباری» خواندن آن «ناجوانمردی» است.

روزنامه رسالت خبر داده است که روز دوشنبه «یک انفجار در شاهین ویلای کرج، دو کشته و یک مجروح» بر جا گذاشته است.

دو روی احمدی‌نژاد: اصرار بر بازدید از اوین، سکوت در برابر کهریزک

روزنامه‌های کیهان و اعتماد واکنش‌ها به انتشار متن سومین نامه محمود احمدی‌نژاد خطاب به صادق لاریجانی برای بازدید از زندان اوین را منتشر کرده‌اند. روزنامه ابتکار به «سکوت احمدی‌نژاد در قبال جنایات بازداشتگاه کهریزک» اشاره کرده و روزنامه تهران امروز نامه‌نگاری‌های اخیر او را نشانه اوج گرفتن «اختلافات سران قوا» ارزیابی کرده است.

روزنامه ابتکار در سرمقاله شماره دوم آبان‌ماه با تیتر «وقتی همه چیز مزه تلخ سیاست می‌دهد» نوشته است که «رئیس دولت که هشت سال فرصت برای ایفای وظیفه اجرای کامل قانون اساسی و صیانت از حقوق افراد جامعه داشت» و اما «حتی در جریان ماجرای کهریزک نه واکنشی نشان داد و نه خواستار بازدید از زندان‌های کشور شد» طی یک ماه اخیر و پس زندانی شدن مشاور خود «حداقل سه نامه سربسته و سرگشاده برای رئیس قوه قضائیه» فرستاده است.

علی محقق در سرمقاله روزنامه ابتکار انتشار متن سومین نامه احمدی‌نژاد به صادق لاریجانی را ناشی از «تقابل و جدال در جناح حاکم» توصیف کرده و نوشته است که «این روز‌ها بیش از هر زمانی در طول سال‌های اخیر، تقابل و جدال سیاسی میان طیف‌ها و گروه‌های حاکم و نه فعالان سیاسی و نمایندگان احزاب بیداد می‌کند».

سرمقاله‌نویس روزنامه ابتکار در عین حال نوشته است که محمود احمدی‌نژاد «درست در اوج مواجهه و اختلاف سیاسی با بخش‌های دیگری از حاکمیت، هوای بازدید از زندان اوین، سیاسی‌ترین زندان کشور، به سرش می‌زند» و در مقابل مسئولین قوه قضائیه هم اقدام او را «سیاسی» دانسته و «آری» گفتن به آن را به مصلحت ندانسته‌اند، اما جواب «نه» خود را هم به «سیاسی‌ترین وجه ممکن» می‌دهند.

روزنامه ابتکار تاکید کرده است که اکنون «اولویت اول کشور نه سیاست، که اقتصاد است» و «آن چه مردم را نگران کرده است نه انتخابات سال آینده، نه آرایش سیاسی گروه‌ها و نه جنگ صاحبان بخش‌هایی از قدرت برای کسب حداکثری قدرت، نه به زندان افتادن فلان مشاور رئیس جمهور و نه هیچ چیز دیگر»، که «سامان‌دهی اقتصاد کشور و تلاش برای بازگرداندن ثبات به بازارهای کشور است، چیزی که علی‌الظاهر حتی اولویت چندم برخی از مسئولین و متولیان امور در کشور هم نیست».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود درباره نامه‌نگاری محمود احمدی‌نژاد به صادق لاریجانی نوشته است که «به رغم تاکید دلسوزان نظام بر پیشگیری از حاشیه‌سازی‌ها و تنش‌ها روز دوشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی دولت دومین نامه رئیس جمهور در پاسخ به نامه خیلی محرمانه رئیس قوه قضاییه را منتشر کرد».

این روزنامه اشاره کرده است که محمود احمدی‌نژاد در این نامه خطاب به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه نوشته است که «در نامه خود فرموده‌اید که رئیس جمهوری قبل از برنامه‌ریزی برای سرکشی به زندان باید از قوه قضاییه اجازه بگیرد، دو بار هم تاکید کرده‌اید که سرکشی به زندان اوین به مصلحت نمی‌باشد و یک بار هم فرموده‌اید که موافق نیستید»، اما «باید یادآور شوم که در اصول قانون اساسی لزوم اجازه یا موافقت و یا مصلحت‌اندیشی قوه قضاییه در اجرای وظایف قانونی رئیس جمهوری پیش‌بینی نشده است»، پس «چگونه جنابعالی اجرای قانون اساسی را به مصلحت نمی‌دانید».

به نوشته کیهان، احمدی‌نژاد در نامه‌اش به زندانی شدن علی‌اکبر جوانفکر اشاره کرده و نوشته است که «آقای جوانفکر مشاور مطبوعاتی اینجانب بوده ولیکن هیچ نسبتی با اینجانب دور یا نزدیک ندارد».

روزنامه اعتماد از قول علی مطهری نماینده مجلس نهم تاکید کرده است که «محمود احمدی‌نژاد حق دارد به زندان برود».

علی مطهری به این روزنامه گفته است که «بازدید سرزده از زندان‌های کشور حق رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی است، البته چون این امر با موضوع آقای جوانفکر گره خورده است، برخی آن را سیاسی می‌بینند، در حالی که ما نباید نیت‌خوانی کنیم».

به نوشته اعتماد، علی مطهری در عین حال گفته است که «نفس این کار برای یک رئیس جمهور امر پسندیده‌ای است و امیدوارم که ایشان از همه زندانیان اوین دیدن کنند، نه از یک فرد خاص».

روزنامه اعتماد همزمان از قول منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، نوشته است که «ما به عنوان اعضای قوه مقننه وارد این دعوا نمی‌شویم».

محمداسماعیل کوثری از فرماندهان پیشین سپاه و عضو فعلی کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفته است که «آقای احمدی‌نژاد درخواستی را مطرح کرده و قوه قضاییه هم باید به این درخواست احترام بگذارد و خواسته ایشان را اجابت کند» هرچند «بهتر بود آقای احمدی‌نژاد، سال گذشته یا حداقل چند ماه قبل این درخواست را مطرح می‌کرد، چون الان با توجه به زندانی شدن مشاورش، این گونه تداعی می‌شود که در واکنش به زندانی شدن جوانفکر قصد دارد به زندان اوین برود».

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه طی یادداشتی در روزنامه تهران امروز با تیتر «درخواستی که می‌شد جنجالی نباشد» تاکید کرده که «بازدید احمدی‌نژاد از اوین نیازمند نامه‌نگاری نبود و او می‌توانست در جلسات سران قوا این درخواست را مطرح کند و با رئیس قوه قضائیه بر سر این مسائل به توافق برسد»، و به همین دلیل «تبدیل یک مذاکره به نامه‌نگاری و انتشار آن در فضای رسانه‌ای نشان‌دهنده این است که اختلافاتی بین سران قوا ایجاد شده است».

یادداشت‌نویس روزنامه تهران امروز همچنین نوشته است که «نوع ورود احمدی‌نژاد برای بازدید از اوین در حالی است که در طول ۸ سال گذشته درخواستی برای بازدید از اوین نداشته است تا زمانی که یکی از یارانش به زندان افتاد».

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه که در مجلس هشتم عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بود تاکید کرده که تا پیش از زندانی شدن علی‌اکبر جوانفکر «در طول ۸ سال گذشته احمدی‌نژاد حتی در مذاکرات شفاهی نیز سوالی درباره زندان‌ها از رئیس قوه قضائیه نداشته و حتی درخواست بازدید هیچ‌ کدام از زندان‌ها را نیز نداشته است».

ناگفته‌هایی از اتوبوس مرگ دانش‌آموزان بروجنی

روزنامه اعتماد گزارشی با عنوان «ناگفته‌های از اتوبوس مرگ دانش‌آموزان بروجنی» منتشر کرده و از قول یکی از مجروحان تصادف اتوبوس راهیان نور نوشته از ابتدای اردو «اتوبوس مشکل فنی داشت و به همه مسئولان کاروان اطلاع دادیم».

به گزارش این روزنامه، اسماعیل پاک‌روان مشاور تحصیلی کاروان راهیان نور دانش‌آموزان بروجنی که پس از حادثه هنوز در بیمارستان گلستان اهواز به سر می‌برد، روز دوشنبه گفت که «اتوبوس ما مشکل فنی داشت و به همه مسئولان کاروان اطلاع دادیم» و حتی «در اهواز پس از بررسی مشکل اتوبوس گفتند که ترمز آن مشکل دارد و شیلنگ ترمز، فشار را تحمل نمی‌کند»، اما اقدامی برای تغییر اتوبوس دانش‌آموزان انجام نشد.

اسماعیل پاک‌آئین همچنین اظهارات فرماندهان نیروی انتظامی را که راننده اتوبوس به دلیل «سرعت غیرمجاز» به عنوان مقصر احتمالی در تصادف اتوبوس راهیان نور عنوان شده رد کرده و گفته است که «سرعت اتوبوس ۳۵ کیلومتر بود و مشکل ترمز اتوبوس از ریتارد آن بود که کار نمی‌کرد. با از کار افتادن ریتارد سرعت اتوبوس خود به خود بالا می‌رفت و راننده حداقل ۲۰ تریلر را به صورت شاخ به شاخ رد کرد».

این مجروح تصادف اتوبوس راهیان نور همچنین گفته است که «اتوبوس از‌‌ همان ابتدای مسیر حرکت خاموش می‌شد و راننده می‌گفت که اتوبوس خطای کامپیوتری دارد و با خاموش و روشن شدن ریست می‌شود، اما صاحب ماشین ۱۰ روز می‌شد که اتوبوس را خریده بود و می‌گفت اتوبوس هیچ مشکل فنی ندارد» و به همین دلیل «من با خانواده‌ام تماس گرفتم و گفتم که گمان نکنم سالم به خانه برسم».

بهمن کشاورز حقوقدان و رئیس سابق اتحادیه کانون وکلای دادگستری نیز طی یادداشتی در روزنامه اعتماد درباره تصادف اتوبوس راهیان نور که منجر به کشته شدن ۲۶ دانش‌آموز دختر و دبیران دبیرستان پاسداران عفت بروجن شد، نوشته است که در این گونه حوادث «سبب» نیز به اندازه «علت» اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

این حقوقدان با اشاره این که در مجلس شورای اسلامی عنوان شده که «۱۰ نمره از درس آمادگی دفاعی را به رفتن به اردوی راهیان نور مشروط کرده‌اند» و همچنین این اردو‌ها «به دلیل افزایش آمار دانش‌آموزان مشمول این طرح از ۳۰ هزار نفر به بیش از یک میلیون نفر که بدون آماده شدن مقدمات انجام شده است» تاکید کرده که «اگر این نقل قول درست باشد با مطلب بسیار عجیب و غیرقابل باوری مواجه هستیم، آیا جان بچه‌ها چیزی است که با این گونه محاسبات و بهانه‌ها با آن بازی کنیم؟!»

بهمن کشاور همچنین تاکید کرده است که در مورد تصادف اتوبوس راهیان نور مانند بسیاری موارد دیگر، باز هم «با فرمول مشهور کی بود کی بود، من نبودم» مواجه هستیم و «کسانی که هر یک به نوعی درگیر این قضیه هستند حتی از معذرت‌خواهی خشک و خالی هم ابا دارند».

این حقوقدان در یادداشت روزنامه اعتماد اشاره کرده که «اگر این حادثه به همین شکل در ژاپن اتفاق افتاده بود تا این زمان چند یا چندین نفر عذرخواهی و چه بسا خود کشی کرده بودند» و نوشته اکنون که «پوزش‌خواهی برای دولتمردان و بزرگان ما بسیار سنگین و دشوار است اینجانب فضولتا عذرخواهی و ابراز شرمندگی می‌کنم».

روزنامه کیهان اما از قول «سرتیپ دوم پاسدار یعقوب سلیمانی» که او را «دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور» معرفی کرده نوشته است که «اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی کاملا قانونی و داوطلبانه است».

دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور درباره «قانونی بودن» این اردو‌ها گفته است که «اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی بر اساس تفاهم‌نامه و ابلاغیه مشترک وزارت آموزش و پرورش بسیج برگزار می‌شود».

به نوشته کیهان، یعقوب سلیمانی درباره «داوطلبانه بودن اردوهای راهیان نور» هم گفته که در این اردو‌ها «کلیه دانش‌آموزان با رضایت‌نامه والدین حضور می‌یابند» و «اجباری بودن آن گفتاری دروغ و بیانی بی‌اساس و ناجوانمردانه است».

از «ادعای کاهش فاصله طبقاتی» تا «سقوط ۳۲ درصد مردم به زیر خط فقر مطلق»

روزنامه جهان صنعت از «ادعای رئیس مرکز آمار درباره کاهش ضریب جینی افزایش درآمد خانوار» خبر داده و نوشته است که «رئیس مرکز آمار در حالی از کاهش ضریب جینی خبر می‌دهد که بر اساس محاسبات کار‌شناسی طی سه سال گذشته هر سال دو درصد به جمعیت فقیر کشور افزوده شده و میزان فقر مطلق در ایران بین ۲۵ تا ۳۲ درصد است».

این روزنامه نوشته است که چند سالی است که «دولت آمار شفافی در مورد خط فقر و ضریب جینی اعلام نمی‌کند اما فضای موجود نشان از رشد نابرابری و گسترش فقر دارد».

روزنامه جهان صنعت از قول حسین راغفر تدوینگر نقشه جغرافیایی فقر کشور «شرایط فعلی، یعنی فقیر‌تر شدن قشر متوسط جامعه» را «نتیجه شکست سیاست‌های دولت» دانسته است.

روزنامه جهان صنعت نوشته است که حسین راغفر «بر این باور است که فقر از سال ۶۳ با روند ملایمی رو به کاهش بود، اما از سال ۸۴ با آغاز به‌ کار دولت فعلی تاکنون، میزان فقر و نابرابری افزایش یافته و بر اساس محاسبات صورت گرفته از سوی محافل غیر‌دولتی، میزان فقر مطلق در ایران بین ۲۵ تا ۳۲ درصد است».

این روزنامه نوشته است که حسین راغفر، تدوینگر نقشه جغرافیایی فقر در ایران، می‌گوید که «طی سه سال گذشته در دولت احمدی‌نژاد، هر سال دو درصد به جمعیت ۳۲ درصدی فقیر کشور افزوده شده است»، اما عادل‌ آذر رئیس مرکز آمار ایران از «کاهش ضریب جینی با اجرای هدفمندی یارانه‌ها» خبر می‌دهد و «مدعی است که پرداخت یارانه نقدی به مردم، ضریب جینی که شاخص اندازه‌گیری اختلاف طبقاتی و درآمدی است بهبود یافته و این ضریب در کل کشور به ۳۷ صدم واحد، در مناطق شهری به ۳۵۶ هزارم واحد و در مناطق روستایی به ۳۳۹ هزارم واحد رسیده است».

روزنامه جهان صنعت تاکید کرده است که رئیس مرکز آمار ایران «بدون در نظر گرفتن شرایط نامناسب اقتصادی و افزایش چشمگیر نرخ تورم» و «بدون اشاره به افزایش سر‌سام‌آور هزینه خانوار ایرانی» گفته که «با اجرای هدفمندی یارانه‌‌ها متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری از سال۸۹ تا ۹۰ با شیب تندتری افزایش یافته و این میانگین برای خانوار شهری در سال به ۱۳ میلیون تومان و در مناطق روستایی ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است».

دو کشته و یک مجروح در انفجار کرج

روزنامه رسالت خبر داده که «یک انفجار در شاهین ویلای کرج، دو کشته و یک مجروح» بر جا گذاشته است.

به نوشته این روزنامه، «حوالی ساعت یک بعدازظهر روز دوشنبه در منطقه شاهین ویلای غربی کرج، انفجاری رخ داد که در پی آن دو جوان کشته و یک نفر مجروح شدند».

روزنامه رسالت از قول ناصر رجبی معاون امنیتی-سیاسی استانداری البرز نوشته است که «فرد مجروح شده در بیمارستان مدنی البرز بستری و در حالت بیهوشی به سر می‌برد» و «برای کسب اطلاعات بیشتر از حادثه انفجار کرج منتظر به هوش آمدن فرد مجروح شده هستیم».

معاون سیاسی-امنیتی استانداری البرز همچنین گفته است که «قبل از زمان انفجار سه نفر جوان دوره‌گرد مشغول جمع‌آوری ضایعات شهر در حوالی محل انفجار بودند که در اثر دستکاری ضایعه‌ای که گمان می‌رود گلوله خمپاره فرسوده بوده» منجر به انفجار شد، اما این انفجار «به هیچ وجه، سیاسی و امنیتی نبود و وقوع آن بر اثر دستکاری شی‌ء مشکوک به گلوله خمپاره رخ داده است».

روزنامه رسالت در عین حال از قول معاون امنیتی-سیاسی استانداری البرز نوشته است که «قطعاتی از شی‌ء منفجر شده به آزمایشگاه برده شده تا دلایل بروز آن حادثه مشخص شود ولی در حال حاضر اظهار نظر قطعی در این زمینه وجود ندارد».

روزنامه رسالت و معاون امنیتی-سیاسی استانداری البرز اسامی و مشخصات دو نفری که در انفجار کرج کشته شده‌اند و اسم فرد مجروح در این انفجار را اعلام نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG