لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

«با هزینه شهرداری تهران»، اشتون هم رفت روی بیل‌بورد


روزنامه‌های شرق و قانون عکس یک شماره پنج‌شنبه خود را به «نصیب بیل‌بوردهای ضد اشتون» در تهران اختصاص داده‌اند. روزنامه قانون با تاکید بر این که نصب این بیل‌بوردها و بنرها با هزینه شهرداری تهران انجام شده است، آن را «دخالت دوباره مدیریت شهری تهران در سیاست خارجی» توصیف کرده است.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در تیتر یک شماره پنج‌شنبه خود انتقاد دبیرکل سازمان ملل از تداوم نقض حقوق بشر در ایران را «زبان‌درازی بان کی مون» توصیف کرده است. نماینده علی خامنه‌ای در سرمقاله کیهان از بان کی مون با عنوان «دبیرکل بی‌سروپای سازمان ملل، دست‌نشانده و بی‌شخصیت» نام برده و همزمان حسن روحانی را به دلیل «خوش‌بینی به آمریکا» مورد نکوهش قرار داده است.

روزنامه تهران امروز از «هشدار شدیداللحن» علی لاریجانی رئیس مجلس و صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه به دولت درباره دیدار کاترین اشتون با فعالان زن و مادر ستار بهشتی خبر داده است.

روزنامه جام جم، وابسته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، ضمن چاپ عکسی از تجمع شماری از اعضای بسیج دانشجویی در مقابل سفارت اتریش در تهران که نوشته‌هایی علیه دولت تدبیر و امید در دست دارند، این تجمع را «اعتراض ملی به یک دیدار جنجالی» توصیف کرده و از قول رئیس مجلس نهم نوشته است: «ملاقات دزدانه در ایران، دون شأن اروپایی هاست.»

روزنامه اعتماد در شماره پنج‌شنبه خود به استناد اظهارات تازه سخنگوی دولت درباره «فساد ناشی از بنزین دو نرخی»، این پرسش را مطرح کرده است که آیا «سهمیه‌بندی بنزین حذف می‌شود؟» همزمان روزنامه تهران امروز در تیتر یک خود خبر داده است که «دولت در تدارک بنزین تک‌نرخی» است.

روزنامه شهروند از «اولتیماتوم ۲۰ روزه ایران به چینی‌ها» خبر داده و نوشته است: «بیژن زنگنه، وزیر نفت، روز چهارشنبه دست پری از خبر داشت و در جمع خبرنگاران هم دوباره برای پیمانکاران چینی به دلیل تأخیر حضور در میدان آزادگان خط و نشان کشید، هم از واردات بنزین در سال آینده خبر داد و هم رسما اعلام کرد که صادرات نفت ایران از عراق پیشی گرفته است.»

روزنامه ایران ضمن انتشار عکسی از استقبال سلطان قابوس پادشاه عمان از رئیس جمهوری اسلامی، سفر حسن روحانی به مسقط را «آغاز فصل جدید روابط ایران – عمان» توصیف کرده است.

روزنامه آرمان نیز عکس دیگری از سفر حسن روحانی را با تیتر «حضور معنادار اشتون و روحانی در مسقط» منتشر کرده و نوشته است: «پیش از حضور روحانی در عمان، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ایران حضور داشت به مسقط رفته و با پادشاه عمان دیداری کوتاه داشته است، دیداری که می‌تواند حامل پیام‌های خاصی برای رئیس‌ جمهور ایران باشد و چه کسی بهتر از سلطان قابوس معتمد برای میانجی‌گری در سطوح غیررسمی».

اشتون هم رفت روی بیل‌بورد

روزنامه شرق عکس یک شماره پنج‌شنبه خود را به «نصیب بیل‌بوردهایی علیه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران» اختصاص داده است.

روزنامه شرق با اشاره به این که «پس از بالارفتن بیل‌بوردهای "صداقت آمریکایی" حالا نوبت به بیل‌بوردهای احتمالا "صداقت اشتونی" رسیده است» خبر داده است که «بیل‌بوردهایی که البته مشخص نیست توسط چه ارگان یا نهادی نصب شده و حالا در برخی خیابان‌های پایتخت خودنمایی می‌کند که نیمی از چهره کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را چسبیده به چهره صدام ‌حسین، دیکتاتور معدوم عراق، نشان می‌دهد».

این روزنامه تاکید کرده است که «احتمالا دلیل انتخاب "صدام" که یکی از منفورترین چهره‌ها نزد مردم ایران است در کنار میهمان رسمی هفته اخیر مسئولان ارشد کشور، رساندن پیامی مستقیم به بینندگان این بیل‌بوردهاست».

شرق یادآوری کرده است که «بیل‌بوردهای صداقت آمریکایی در زمان مذاکرات ایران و ۱+۵ توسط موسسه فرهنگی- هنری «اوج» در برخی شهرهای کشور نصب شد، بیل‌بوردهایی که در آن مذاکره‌کنندگان ایرانی «ساده‌لوح معرفی شده بودند و نمی‌دانستند در مقابل آمریکایی‌های مسلح نشسته‌اند».

این روزنامه نوشته است که اکنون در آخرین روزهای زمستان ۹۲ دیدار کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «با چند فعال زن» در ایران واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است. تا آنجا که گروهی از معترضان روز گذشته جلو سفارت اتریش تجمع کردند و شعار می‌دادند: «اشتون عامل واشینگتن».

شرق همچنین نوشته است که «علی لاریجانی، رئیس مجلس دیدار کاترین اشتون با فعالان زن را "دزدانه و زشت" دانسته است»، و شماری از «نمایندگان مجلس هم از وزیر اطلاعات خواسته‌اند تا در این‌ باره پاسخگو باشد» و علاوه بر این صادق لاریجانی، رئیس قوه ‌قضاییه نیز در واکنش به دیدار کاترین اشتون با چند فعال زن و گوهر عشقی مادر ستار بهشتی گفته است: «تماس با برخی فتنه‌گران در سفر اخیر و اظهارنظرهای بعد از این سفر دهن‌کجی به نظام بود.»

نصب بیل‌بورد و بنر علیه دیپلماسی روحانی با هزینه شهرداری تهران

روزنامه قانون نیز نصب بیل‌بوردها و بنرهای «ضد اشتون» در تهران را به شهرداری تهران نسبت داده و نوشته است: «از میان همه شهرها و شهرداری‌ها، فقط شهرداری تهران است که در حوزه سیاست، به‌ویژه سیاست خارجی برای خود حق اظهارنظر قائل است. پس از نصب بنرهای "صداقت آمریکایی" در تهران که در آن از مذاکرات هسته‌ای دولت انتقاد شده بود، در بنرهای جدید به دیدارهای غیرسیاسی کاترین اشتون در تهران حمله شده است.»

این روزنامه تاکید کرده است که «هدف انتقاد و حمله این بنرها هم دیدارهای موسوم به حقوق بشری اشتون در تهران است» و به رغم آن که «این دیدارها انتقادهای بسیاری را در داخل برانگیخته است، اما به نظر می‌رسد مدیریت شهری، موضع حادتر و صریح‌تری نسبت به این دیدارها گرفته است، زیرا در این بنرها، نیمی از صورت اشتون با نیمی از صورت صدام ترکیب شده است. پایین این بنرها نیز تصاویری از کشته‌های فاجعه حلبچه و شهدای هسته‌ای به چشم می‌خورد».

به نوشته روزنامه قانون، «دخالت مدیریت شهری تهران در حوزه سیاست خارجی مسبوق به سابقه است. پیشتر هم در جریان مذاکرات هسته‌ای که در نوع خود بی‌نظیر بود، درست زمانی که طرف ایرانی به دستاوردهایی رسیده بود، بنرهای صداقت آمریکایی در شهر تهران نصب شد» و نصب این بنرها «با هزینه شهرداری انتقادهای بسیاری را به‌ویژه در دستگاه سیاست خارجی کشور برانگیخت. در نهایت هم شهرداری ناچار شد این بنرها را از شهر جمع کند اما مسئله اصلی در این بنرها این بود که در آن‌ها، اصل مذاکرات و تلاش‌های دولت زیر سوال رفته بود».

این روزنامه ضمن تاکید بر این که «خطاب این بنرها، در نهایت به دولت است» نوشته است: «در قانون یا روندهای اجرایی کشور، شانی برای مدیریت شهری و شهرداری تعریف نشده است که در این حوزه‌ها دخالت کند.»

روزنامه قانون همچنین «خانه طراحان انقلاب اسلامی» را طراح بنرهای «ضد اشتون» معرفی کرده و نوشته است: «برخی اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که این موسسه با برخی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری ارتباط دارد، طراحی بنرها و نصب آنها با سفارش این افراد و همکاری شهرداری تهران صورت می‌گیرد» و «نصب بنرها نیز با هزینه شهرداری و از سوی این نهاد صورت می‌گیرد».

این روزنامه با اشاره به «سکوت شورای شهر» درباره اقدامات شهرداری تهران علیه سیاست خارجی دولت حسن روحانی نوشته است: «اعضای شورای شهر که اغلب نسبت به برخی از روندهای اجرایی شهرداری موضع انتقادی دارند، حاضر به اظهارنظر در این باره نیستند.»

روزنامه قانون همچنین پرسیده است که «مدیریت شهری، تا کی می‌خواهد خود را به عنوان یک منتقد سیاست خارجی دولت مطرح کند؟»

«دولت در تدارک بنزین تک‌نرخی»

روزنامه اعتماد در شماره پنج‌شنبه خود به استناد اظهارات تازه سخنگوی دولت درباره «فساد ناشی از بنزین دو نرخی»، این پرسش را مطرح کرده است که آیا «سهمیه‌بندی بنزین حذف می‌شود؟» همزمان روزنامه تهران امروز در تیتر یک خود خبر داده است که «دولت در تدارک بنزین تک‌نرخی» است.

به نوشته روزنامه اعتماد، «قیمت بنزین و تصمیم دولت در مورد ادامه راه دولت سابق یا اتخاذ یک تصمیم جدید با توجه به نزدیک شدن به اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها یکی از مسائل مهم این روزها است» و روز چهارشنبه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت «از تصمیم‌گیری‌های دولت یازدهم در مورد ادامه نظام سهمیه‌بندی بنزین خبر داد».

اعتماد نوشته است که «محمدباقر نوبخت از نظر کارشناسانی گفت که دونرخی شدن قیمت بنزین را سبب ایجاد فساد می‌دانند و در صورت تک‌نرخی شدن هم دیگر سهمیه‌بندی معنایی نخواهد داشت».

این روزنامه تاکید کرده است که «همین استدلال‌ها احتمال تک‌نرخی شدن بنزین و حذف سهمیه‌بندی را بالا می‌برد».

روزنامه تهران امروز نیز در تیتر یک شماره بیست و دوم اسفندماه خود نوشته است: «آن گونه که سخنگوی دولت خبر داده است احتمال حذف سهمیه‌بندی بنزین و تک‌نرخی شدن این سوخت پرمصرف قوت گرفته و ممکن است در سال آینده بنزین دیگر به شیوه فعلی توزیع نشود.»

به گزارش این روزنامه، «محمدباقر نوبخت این خبر را در شرایطی اعلام کرد که قرار است از سال ۹۳ فاز دوم قانون هدفمندی به طور کامل اجرایی شود و تعیین قیمت بنزین یکی از مولفه‌های اصلی فاز دوم هدفمندی است که دولت تاکنون به تصمیمی قطعی درباره آن نرسیده است، اما بررسی سخنان قبلی مقامات دولت از جمله رئیس‌ جمهور نشان می‌دهد دولت تمایل دارد بخش مهمی از افزایش قیمت‌ها را در بخش بنزین اجرایی کند».

تهران امروز یادآوری کرده است که «حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی قبلا گفته بود که دولت تمایلی به افزایش قیمت برخی حامل‌های انرژی مانند گاز و برق و گازوئیل با شیب ‌تند ندارد، چرا که آثار تورمی دارد، اما درباره قیمت بنزین می‌توان شیب افزایش قیمت را تند کرد چون مصرف بنزین در کشور بالاست و موجب آلودگی هم می‌شود».

این روزنامه با اشاره به این که «برخی دیگر از مقامات اقتصادی دولت هم دیدگاه مشابهی مطرح کرده‌اند» نوشته است: «به نظر می‌رسد یک گام به تک‌نرخی شدن بنزین نزدیک شده‌ایم.»

نماینده خامنه‌ای در کیهان: دبیرکل سازمان ملل بی‌سر و پا و بی‌شخصیت است

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در تیتر یک شماره پنج‌شنبه خود گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل را «زبان‌درازی بان کی مون» توصیف کرده و نوشته است: «سه روز پس از دیدار کاترین اشتون با تعدادی از فتنه‌گران به بهانه روز جهانی زن، دبیرکل سازمان ملل نیز در گزارشی ضمن ادعای نقض حقوق بشر در ایران، خواستار اقدام فوری برای آزادی سران فتنه شد و رئیس جمهور ایران را متهم کرد که به وعده‌های انتخاباتی خود عمل نکرده است.»

این روزنامه همچنین از قول علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل نوشته است: «اظهار نظر بان‌کی‌مون هیچ ارزشی به عنوان دبیرکل سازمانی همچون سازمان ملل ندارد و ایشان به صورت گزینشی و با قصد و غرض سیاسی اظهار نظر می‌کند.»

حسین شریعتمداری نماینده علی خامنه‌ای در سرمقاله کیهان از بان کی مون با عنوان «دبیرکل بی سروپای سازمان ملل، دست‌نشانده و بی‌شخصیت» نام برده و نوشته است: «بان‌کی‌مون نیز مانند برخی دیگر از دبیران کل سابق و اسبق سازمان ملل متحد نشان داده است در اظهار نظر پیرامون مسائل بین‌المللی، از خود اختیاری ندارد و بدون اجازه آمریکا نه سخنی بر زبان می‌راند و نه قلمی بر کاغذ می‌چرخاند. از این زاویه، ادعای وی درباره نقض حقوق‌ بشر در ایران ادعای تازه‌ای نیست.»

سرمقاله‌نویس کیهان با اشاره به این که دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است: «رئیس ‌جمهور ایران نتوانسته است به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند» نوشته است: «این بخش از اظهارنظر اخیر بان‌کی‌مون فقط زبان‌درازی نسبت به مسائل داخلی جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه رئیس‌ جمهور ما را به قول و قرار قبلی و سپردن تعهد به آمریکا در جریان انتخابات ریاست‌ جمهوری متهم می‌کند.»

نماینده علی خامنه‌ای در کیهان با چنین استدلالی نوشته است: «این دروغ بزرگ بان‌کی‌مون و تهمت ناروای دبیرکل بی‌سروپای سازمان ملل متحد نابخشودنی‌تر از آن است که با محکوم کردن لفظی، این یا آن مسئول نظام برابری کرده و قابل جبران باشد» و اکنون «عذرخواهی رسمی وی از جمهوری اسلامی کمترین و حداقل انتظاری است که باید از دبیرکل بی‌سروپای سازمان ملل‌ متحد مطالبه کرد.»

سرمقاله‌نویس کیهان در عین حال حسن روحانی و نزدیکانش را نیز به «خوش‌بینی غیرقابل توجیه نسبت به آمریکا» متهم کرده و خطاب به او نوشته است: «باید از رئیس‌جمهور محترم پرسید، انتظار دارید دشمن با چه زبانی صریح‌تر از اتهامات اخیر دبیرکل سازمان ملل و یا اظهارات کینه‌توزانه و پی‌درپی مقامات آمریکایی اعلام کند که دشمنی و خصومت با اسلام و انقلاب و نظام اسلامی ایران را در ماهیت خود نهادینه کرده است؟ تا حضرت‌عالی و برخی از دولتمردان محترم کابینه شما به این فرمول غیرقابل خدشه و بارها در عرصه عمل به اثبات رسیده امام (آیت‌الله خمینی) و خلف حاضر ایشان بازگردید که آمریکا شیطان بزرگ است و هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید.»
XS
SM
MD
LG