لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

محاکمه «مدیر ارشد وزارت ارشاد دوره احمدی‌نژاد» با شکایت یک زن


روزنامه‌های شرق و ابتکار ضمن انتشار نطق علی مطهری در انتقاد از حصر رهبران اعتراضات و معترضان سال ۸۸ همزمان از واکنش قوه قضائیه به این سخنان خبر داده‌اند.

روزنامه جام جم، در تیتر یک شماره دوشنبه از قول عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی درباره اعتراضات سال ۸۸ نوشته است: «موسوی رأس فتنه بود» و «جوسازی موسوی به گونه‌ای بود که کروبی و خاتمی احساس کردند اگر همراهی نکنند از دور خارج می‌شوند».

روزنامه همشهری در شماره نهم دی‌ماه خود طی گزارشی با تیتر «نرخ تورم در سراشیبی» به نقل از «مرکز آمار ایران» نوشته است: «نرخ تورم، هم در روستا و هم در شهرها رو به کاهش است.»

روزنامه قانون از محاکمه یکی از مدیران وزارت ارشاد در دوره احمدی‌نژاد خبر داده و نوشته است: «جلسه محاکمه یکی از مدیران وزارت ارشاد در دولت دهم و پسرش روز یک‌شنبه هشتم دی‌ماه به صورت غیرعلنی در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.»

روزنامه‌های شهروند و تهران امروز ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره افزایش قیمت دلار به بیش از ۳ هزار و ۲۰ تومان در بازار ارز تهران، یکی از دلایل افزایش قیمت دلار را «آشکار شدن مسیر ورود ارز از ترکیه به ایران برای دور زدن تحریم‌ها» و «عدم گشایش عملی در اقتصاد ایران» عنوان کرده‌اند.

روزنامه اعتماد گزارش داده است که در روز دادن کارت زرد به رضا فرجی دانا و دفاع قاطع وی از انتصاب‌هایش، محمد نبویان عضو جبهه پایداری و طراح سوال از وزیرعلوم، فیلمی از «مراسم ۱۶ آذر دانشگاه خواجه نصر» را پخش کرد و گفت: «در مراسم ۱۶ آذر سال جاری چه کارها که نکردند و چه شعارها که ندادند. دانشجویان با همان حال و هوای سال ۸۸ از سران فتنه آقایان موسوی، کروبی و خاتمی حمایت کردند».

سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی درباره «۹ دی ۸۸» نیز بازتاب گسترده اما متفاوتی در روزنامه‌های دوشنبه داشته است.

روزنامه تهران امروز از «پیام صریح مجلس ایران به کنگره آمریکا» خبر داده و نوشته است: «۲۰۰ نماینده مجلس پای طرحی را امضا کرده‌اند که دولت را ملزم می‌کند غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد انجام دهد.»

واکنش قوه قضائیه به نطق علی مطهری درباره حصر و بازداشت‌های غیرقانونی

روزنامه‌های شرق و ابتکار ضمن انتشار نطق علی مطهری در انتقاد از حصر و زندانی کردن رهبران اعتراضات و معترضان سال ۸۸ همزمان از واکنش قوه قضائیه به این سخنان خبر داده‌اند.

روزنامه شرق در تیتر یک شماره دوشنبه خود گزارشی درباره «بازخوانی علی مطهری از رخدادهای سال ۸۸» منتشر کرده و نوشته است که علی مطهری طی نطق میان‌دستور در صحن علنی مجلس، با ابراز تاسف از این که «پس از گذشت چهار سال هنوز مسئله "فتنه" حل نشده و ورد زبان‌هاست»، صادق لاریجانی رئیس قوه‌ قضاییه جمهوری اسلامی را خطاب قرار داد و گفت: «بهتر است رئیس قوه‌ قضاییه، به‌ جای شعاردادن درباره فتنه، به حل آن بپردازد و حل آن مستلزم وجود یک قوه‌ قضاییه مستقل است، نه قوه‌ای که از این نهاد و آن دفتر و از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی تاثیر بپذیرد.»

به نوشته این روزنامه، علی مطهری با تاکید بر این که «قوه‌ قضاییه مستقل، قوه‌ای است که بتواند همه مقامات کشور را بدون استثنا در موارد لازم به دادگاه بکشاند و حکم عادلانه صادر کند» گفت: «این در حالی است که قوه‌ قضاییه ما پس از گذشت بیش از چهارسال هنوز نتوانسته است تکلیف معاون اول رئیس‌ جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص کند.»

این روزنامه گزارش داده است که علی مطهری همچنین گفت: «این راه‌ حل که آقایان موسوی و کروبی باید توبه و عذرخواهی کنند تا مسئله تمام شود، به نتیجه نمی‌رسد، چون آنها اگرچه ممکن است به برخی خطاهای خود اعتراف کنند اما مجرم اصلی را طرف مقابل می‌دانند. توبه و عذرخواهی باید با اختیار و میل قلبی باشد.»

شرق همچنین نوشته است که علی مطهری در نطق میان‌دستور خود گفت: «بارها گفته‌ام که اگر قرار بر گذشت طرفین از تخلفات یکدیگر نیست، تنها راه پایان ‌دادن به فتنه سال ۸۸ محاکمه علنی و همزمان آقایان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد است، بدون آن که اتهامات آنها را در یک حد بدانم. تا زمانی که یک طرف قضیه حق سخن‌ گفتن و دفاع از خود نداشته باشد و طرف دیگر هر چه می‌خواهد اتهام می‌زند و تحلیل می‌کند، این بحران حل نخواهد شد. این سه‌ نفر را که یکی هیزم فتنه را آورد و دوتای دیگر آن را شعله‌ور کردند محاکمه علنی کنید تا حقیقت ماجرا برای مردم آشکار شود.»

علی مطهری همچنین در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی انتقاد کرد و گفت: «حصر خانگی طولانی‌مدت، بدون محاکمه، توجیه قانونی و شرعی ندارد.»

به گزارش روزنامه شرق، مطهری ضمن انتقاد نسبت به احکام صادر شده از سوی قوه قضائیه علیه بازداشت‌شدگان سال ۸۸ گفت: «احکام سخت‌گیرانه زندانیان سیاسی سال ۸۸ نیز مطلب دیگری است که قوه‌ قضاییه باید پاسخگو باشد. آیا این احکام توسط قضات عادل و مستقل صادرشده یا قضاتی که تحت فرمان بازجوها و عناصر اطلاعاتی بوده‌اند. بسیاری از این احکام در دوره مدیریت قبلی قوه‌ قضاییه و در فضای احساسی سال ۸۸ صادر شده است، بنابراین نیاز به بازبینی دارد.»

این روزنامه از قول علی مطهری نوشته است: «رئیس قوه‌ قضاییه پاسخ دهد که مثلا جرم آقایان مصطفی تاجزاده و بهزاد نبوی غیر از انتقاد به نظام چه بوده؟ این در حالی است که امام‌ علی خوارج را تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند آزاد گذاشت و حتی حقوق آنها را از بیت‌المال قطع نکرد. در این زمینه، روحانیت، خصوصا مراجع تقلید قم و دانشگاهیان نسبت به سایر اقشار وظیفه مضاعف دارند و نباید از جو رعب و وحشتی که در چند سال اخیر حاکم شده است بهراسند. باید برای سکوت خود، در مقابل خداوند پاسخ داشته باشند.»

روزنامه شرق اشاره کرده است که در جریان نطق میان‌دستور علی مطهری، چند باری برخی نمایندگان مجلس شعارهای تندی سر دادند، و علاوه بر مهرداد بذرپاش، محمدرضا باهنر نیز که در غیاب علی لاریجانی، نایب‌ رئیس مجلس بود از سخنان مطهری گله کرد و گفت: «در مورد معترضان و رهبران آنها» حداکثر رافت‌اسلامی «اعمال شده است».

روزنامه ابتکار نیز ضمن انتشار بخش‌هایی از نطق میان‌دستور علی مطهری از «واکنش قوه قضائیه» به این نطق خبر داده و نوشته است: «سخنان روز یک‌شنبه علی مطهری درباره محاکمه همزمان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد به خاطر حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ واکنش قوه قضائیه را به دنبال داشت.»

به نوشته این روزنامه، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، درباره نطق میان‌دستور علی مطهری گفت: «ما قبلا هم گفته‌ایم که کسانی که در سال ۸۸ فتنه بزرگ را برپا کردند نابخشودنی هستند» و این که «نظام تا به الان لطف کرده، این را نباید به پای این بگذاریم که گناه اینها کوچک بوده است».

روزنامه ابتکار گزارش داده است که سخنگوی قوه قضائیه همچنین گفت که «گناه آنها بسیار بزرگ بوده است. حیثیت و اعتبار جمهوری اسلامی را خدشه‌دار کردند. اموال مردم را به آتش کشیدند. به پایگاه بسیج حمله کردند. دروغ‌ها و افتراهای بزرگ به نظام و مردم بستند و به رای مردم جفا کردند. این چیزی نیست که فراموش بشود و اگر کسی می‌خواهد آن را یک سوء تفاهم و مسئله کوچک بشمرد تغافل می‌کند وگرنه این چیزی نیست که کسی بتواند آن را مسئله کوچک بشمارد».

افزایش قیمت ارز و طلا؛ هر دلار ۳۰۲۰ تومان

روزنامه‌های شهروند و تهران امروز ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره افزایش قیمت دلار به بیش از ۳ هزار تومان در بازار ارز تهران، یکی از دلایل این افزایش قیمت را آشکار شدن مسیر ورود ارز «از ترکیه برای دور زدن تحریم‌ها» و «عدم گشایش عملی در اقتصاد ایران» عنوان کرده‌اند.

روزنامه شهروند در تیتر یک شماره دوشنبه خود نوشته است: «چشم اهالی بازار ارز و چهارراه استانبول روز یک‌شنبه باز هم به دلار ۳ هزار تومانی روشن شد آن هم بعد از تقریبا یک ماه استراحت در کانال ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان».

به گزارش این روزنامه، «قیمت دلار که بعد از توافق ژنو به آرامی شروع به عقب‌نشینی کرده و از ۳ هزار تومان دور شده بود روز یک‌شنبه ناگهان تغییر موضع داد و دوباره گران شد» و اگرچه قیمت ۳ هزار تومان برای دلار آمریکا «کسی را شوکه نکرد اما به نظر می‌رسد این روند برخلاف انتظارات بود».

این روزنامه از قول برخی فعالان بازار ارز در تهران نوشته است: «در سال‌های تحریم یکی از منابع ورود ارز به ایران مسیر ترکیه بوده است، اما با آشکار شدن این مسیر میان‌بر برای دور زدن تحریم‌ها نگرانی از بسته ماندن این مسیر قبل از حل و فصل داستان تحریم به یکی از دلایل افزایش قیمت تبدیل شده است.»

روزنامه شهروند همچنین از قول فعال بازار نوشته است: «با آغاز سال‌ نو میلادی و دور جدید مسافرت‌های خارجی تقاضا برای خرید ارز افزایش یافته که خود تا حدودی کفه تقاضا را در مقابل عرضه سنگین کرده است.»

به گزارش این روزنامه، محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، نیز «افزایش ۹ دلاری طلای جهانی، افزایش تقاضای خرید طلا پس از اتمام ماه صفر را از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت طلا و سکه طی روزهای اخیر اعلام کرده است».

روزنامه تهران امروز نیز خبر داده است که روز یک‌شنبه «روند افزایش قیمت طلا و ارز در بازار تهران که از هفته پیش آغاز شده بود، ادامه یافت و بعد از مدت‌ها بار دیگر دلار از مرز ۳ هزار تومان عبور کرد، و هر دلار آمریکا در راسته چهارراه استانبول تا ۳ هزار و ۲۰ تومان به فروش رسید و هر سکه تمام بهار آزادی هم حدود ۸۸۲ هزار تومان فروخته شد».

به نوشته این روزنامه، با تحلیل رفتار بازار در یک هفته اخیر می‌توان چهار عامل اصلی را برای افزایش قیمت ارز موثر دانست: «ماجرای فساد مالی در ترکیه و وضعیت دشوار هالک بانک برای انتقال ارز به ایران، کاهش تزریق دلار توسط بانک مرکزی به بازار و افزایش تقاضا در آستانه فصل مسافرت سال نوی میلادی، افزایش واردات کالاهای ارزبر مانند خودروهای لوکس و عدم گشایش عملی در اقتصاد ایران ناشی از کاهش تحریم‌ها این چهار عامل است».

پخش دوباره فیلم در مجلس؛ این بار علیه وزیر علوم و دانشگاهیان

روزنامه اعتماد گزارش داده است که در روز دادن کارت زرد به رضا فرجی دانا وزیرعلوم و دفاع قاطع وی از انتصاب‌هایش، محمد نبویان عضو جبهه پایداری فیلمی از «مراسم ۱۶ آذر» که چند هفته پیش برگزار شد را در صحن مجلس و علیه وزیر علوم پخش کرد.

روزنامه اعتماد با اشاره به پخش فیلمی که سعید مرتضوی از فاصل لاریجانی مخفیانه ضبط کرده و از سوی محمود احمدی‌نژاد در مجلس پخش شد، اقدام روز گذشته اصولگرایان تندرو در استفاده از پخش فیلم مراسم ۱۶ آذر سال جاری دانشگاه خواجه نصیر را «پاسداشت سنت پخش فیلم» توصیف کرده است.

این روزنامه، طرح سوال از فرجی‌ دانا که «مربوط به انتصابات اخیر وزارت علوم و منحصرا مربوط به فعالیت توفیقی و میلی‌منفرد، دو مدیر مجرب دانشگاهی و البته اصلاح‌طلب می‌شد، در بخش دوم جلسه علنی مجلس یک‌ بار دیگر حال و هوای مجلس را به سال‌های ۸۸ و اختلافات جناحی پس از دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برد».

به نوشته اعتماد، سخنان رضا فرجی‌ دانا و تاکید او در صحن علنی مجلس بر اصل شایسته‌سالاری در وزارت علوم و همچنین تاکید او به آرامش در فضای دانشگاهی با ورود نیروهای اصلاح‌طلب با زمزمه‌های متعددی در مجلس رو به رو شد» تا آنجا که محمد نبویان از طراحان سوال از وزیر علوم «به چند استعلام کمیسیون آموزش اشاره کرد» و در آخر گفت: «در مراسم ۱۶ آذر چه کارها که نکردند و چه شعارها که ندادند. دانشجویان با همان حال و هوای سال ۸۸ از سران فتنه آقایان موسوی، کروبی و خاتمی حمایت کردند» و گفت: «من خجالت می‌کشم ولی در اینجا فیلمی هست که تنها گوشه‌ای از حواشی ۱۶ آذر در دانشگاه خواجه نصیر را نشان می‌دهد که همین جا تقاضا دارم این فیلم در صحن علنی پخش شود.»

اعتماد اشاره می‌کند که فیلم مورد نظر که «حدود دو دقیقه بود به بخشی از مراسم روز دانشجو در دانشگاه خواجه نصیر مربوط می‌شد که در حواشی آن تصاویر کوتاهی از موسوی و خاتمی به نمایش گذاشته شده بود».

به نوشته این روزنامه، محمد نبویان پس از ارائه این فیلم اعلام کرد که از پاسخ‌های فرجی ‌دانا قانع نشده تا رای‌گیری مجلس برای طرح سوال وزیر علوم انجام شود و در نهایت با رای مخالف ۱۴۹ نفر، نخستین کارت زرد به فرجی‌ دانا داده شد.

روزنامه اعتماد همچنین از «مشاجره لفظی نمایندگان با فرجی‌ دانا» خبر داده و نوشته است: «پس از اعلام آرای نهایی، محمدرضا باهنر، با تکیه بر آرای مجلس، پیام آن را هشدار جدی به دولت خواند، و پس از این نیز مهدی کوچک‌زاده که خیلی جدی نزد فرجی‌ دانا رفته بود به گفت‌وگویی در ظاهر دوستانه پرداخت که این گفت‌وگو خیلی دوستانه نماند و با فریادهای مکرر کوچک‌زاده بر سر فرجی‌ دانا و در ادامه آن با سخنان تند نبویان به یک مشاجره لفظی تبدیل شد تا جلوی صحن در مدت کوتاهی با تجمع نمایندگان رو به رو شود.»

به نوشته این روزنامه «با ادامه گرفتن این مشاجره، محمدرضا خباز و چند نماینده دیگر با حضور در میان نمایندگان تجمع‌کننده از ادامه مشاجره جلوگیری کردند و به سرعت فرجی‌ دانا را به بیرون از صحن هدایت کردند و از نمایندگان مخالف وزیر درخواست کردند تا به جای خود برگردند»، اما در طول این مشاجره «محمدرضا باهنر، رئیس جلسه هیچ تذکری برای اتمام مشاجره به مخالفان وزیر علوم نداد و اجازه داد تا این مشاجره ادامه پیدا کند».

قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش مجلس، به روزنامه اعتماد گفته است که در جریان این مشاجره «رضا فرجی دانا، وزیر علوم خطاب به محمد نبویان گفت که شما نباید این فیلم را پخش می‌کردید و دیگر شما را عادل نمی‌دانم».

نرخ تورم در سراشیبی

روزنامه همشهری در شماره نهم دی‌ماه خود طی گزارشی با تیتر «نرخ تورم در سراشیبی» به نقل از «مرکز آمار ایران» نوشته است: «نرخ تورم، هم در روستا و هم در شهرها رو به کاهش است.»

به گزارش این روزنامه، نتایج اعلام شده مرکز آمار از وضعیت نرخ تورم در مناطق روستایی نشان می‌دهد که «تورم سبد کالایی خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در آبان‌ماه ۹۲ به پایین‌ترین سطح نسبت به ۹ ماه گذشته یعنی ۴۱٫۹ درصد رسیده است».

این روزنامه یادآوری کرده است که «تورم خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در پایان مردادماه یعنی پایان دولت دهم به ۴۵٫۵ درصد رسیده بود»، اما اکنون «نرخ تورم گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در مناطق شهری ایران در آذرماه ۹۲ با کاهش حدود ۳ درصدی نسبت به آبان‌ماه از ۴۱ درصد به ۳۸٫۱ درصد رسیده است».

روزنامه همشهری همچنین گزارش داده است که بر اساس «تازه‌ترین نتایج تورمی اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم در روستاها همچنان بیشتر از شهرهاست و نرخ تورم آبان‌ماه ۹۲ در خانوارهای روستایی ۰٫۴ درصد کمتر شده و به ۴۲٫۱ درصد رسیده است» و همچنین نرخ تورم مناطق شهری در آذرماه سال جاری «نشان‌دهنده کاهش میانگین نرخ تورم در دو ماه گذشته است به‌ نحوی که نرخ تورم در مناطق شهری ایران در این مدت با ۰٫۴ درصد کاهش به ۳۵٫۵ درصد رسیده است».

رضا کربلایی گزارش‌نویس روزنامه همشهری تاکید کرده است: «پیام نگران‌کننده در گزارش مرکز آمار این است که ضریب افزایش نرخ تورم روستایی در آبان‌ماه دست‌کم نسبت به چهار ماه قبل آن بیشتر بوده و درصد تغییر تورم ماهانه به ۲٫۱ درصد رسیده است»، اما «خبر خوش برای شهرنشینان ایران این است که ضریب افزایش نرخ تورم یا همان درصد تغییر تورم ماهانه برای نخستین بار از فروردین‌ماه ۹۱ در در آذرماه سال جاری دوباره به زیر یک‌درصد رسیده و نیم‌درصد شده است».

به نوشته روزنامه همشهری، بر اساس مرکز آمار ایران «تورم نقطه به نقطه شهری در آذرماه ۹۲ هم به ۲۸٫۸ درصد رسیده که نسبت به آبان ماه یک ‌درصد ریزش داشته است، و تورم نقطه به نقطه روستایی در آبان‌ماه سال جاری به ۳۵٫۲ درصد رسیده است که نسبت به‌ ماه قبل آن ۳٫۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد».

این روزنامه با تاکید بر این که گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم «نشانه‌ای آشکار از مهار نقدینگی و البته تورم است که در دو سال اخیر همواره رو به بالا بود» نوشته است: «دولت مصمم است تا سال آینده تورم را به ۲۵ درصد برساند آن هم تورم مورد محاسبه در "بانک مرکزی"، و نه "مرکز آمار" که همواره نرخ تورم را چند درصدی کمتر از بانک مرکزی اعلام می‌کند».

بازتاب متفاوت سخنان حسن روحانی در روزنامه‌ها

سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی درباره «۹ دی ۸۸» نیز بازتاب گسترده اما متفاوتی در روزنامه‌های دوشنبه داشته است.

روزنامه کیهان در صفحه یک شماره دوشنبه خود از «۹ دی ۸۸» به عنوان «روز پیروزی امت حزب‌الله بر فتنه‌گران» یاد کرده و از قول حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی نوشته است: «حماسه ۹ دی پاسخ مردم به دخالت بیگانگان بود.»

این روزنامه در تیتر دوم خود از قول حسین شریعتمداری نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در کیهان، نوشته است: «خطرناک ترین تهدید برای دولت روحانی نفوذ اصحاب فتنه است.»

روزنامه ایران ارگان دولت مطبوعاتی دولت، اظهارات حسن روحانی درباره ۹ دی را «تبیین رئیس جمهوری از رویداد ۹ دی» توصیف کرده و در تیتر یک از قول حسن روحانی نوشته است: «مردم برای جناحی خاص به میدان نیامدند» و «مردم با حضورشان ضمن دفاع از فرهنگ عاشورا به بیگانگان پاسخ درخور دادند».

به نوشته این روزنامه، حسن روحانی عصر یک‌شنبه در جلسه هیئت دولت گفت که در ۹ دی سال ۸۸ «مردم با هدف دفاع از اسلام، اهل بیت و انقلاب اسلامی به حرکت درآمدند، چون احساس کرده بودند به فرهنگ عاشورا اهانت شده و بیگانگان زمینه را برای مداخله مناسب یافته‌اند».

روزنامه ایران همچنین از قول حسن روحانی نوشته است: «با مدیریتی که رهبری انقلاب کردند، ملت ما بصیرت خود را با حضور حماسه‌ساز در انتخابات ۹۲ نشان دادند. وقتی رهبری با درایت بر جذب حداکثری تأکید کردند و حتی از کسانی که حکومت را هم قبول ندارند دعوت به شرکت در انتخابات کردند، مردم با بصیرت عمل کردند».

روزنامه قانون نیز از قول حسن روحانی نوشته است: «بصیرت با توهین و افراطی‌گری سازگار نیست.»

به نوشته این روزنامه، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه «با اشاره به فرا رسیدن روز ۹ دی و نامگذاری آن به عنوان روز بصیرت» گفت: «مردم زمانی که احساس کردند به باورها و ارزش‌های دینی و اعتقادی آن‌ها توهین شده و بیگانگان خیال دخالت در حوزه‌های اخلاقی و اعتقادی آنان را دارند به حرکت درآمده، با حضور و اجتماع‌شان به بیگانگان پاسخ درخوری دادند.»

محاکمه «مدیر ارشد وزارت ارشاد دوره احمدی‌نژاد» با شکایت یک زن

روزنامه قانون از محاکمه یکی از مدیران وزارت ارشاد در دوره احمدی‌نژاد خبر داده و نوشته است: «جلسه محاکمه یکی از مدیران وزارت ارشاد در دولت دهم و پسرش روز یک‌شنبه هشتم دی ماه به صورت غیرعلنی در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد».

به نوشته روزنامه قانون، «این مدیر وزارت ارشاد در دولت دهم و پسرش اواخر سال ۹۱ با شکایت زنی به دادگاه احضار و پس از تکمیل تحقیقات با قرار وثیقه آزاد شدند»، و اکنون «متهم نیز علیه این زن، شکایتی را در خصوص سوءاستفاده‌های مالی مطرح کرده است».

این روزنامه اشاره‌ای به اسم این «مدیر پیشین وزارت ارشاد اسلامی» نکرده است، اما روزنامه قانون پیشتر در پنجم اردیبهشت‌ماه ۹۲ از «بازداشت یک مدیر فاسد در وزارت ارشاد اسلامی» خبر داده و نوشته بود: «سرانجام آقای "س"، یکی از مدیران جنجالی و پرسروصدای وزارت ارشاد در بخش سینمایی، به دلیل فساد اخلاقی گسترده خود بازداشت شد.»

روزنامه قانون در همان شماره نوشته بود که «این مدیر ارشد فرهنگی دولت محمود احمدی‌نژاد» که برخی از سینماگران برجسته و بسیاری دیگر از بزرگان سینمای ایران را «خانه‌نشین کرده بود»، پس از بازداشت «به انواع جرائم اخلاقی و مالی» متهم شده است.

به نوشته این روزنامه، از جمله اتهامات «آقای "س" مدیر ارشد وزارت ارشاد» این بود که از «یکی از تهیه‌کنندگان زن سینما مبلغ ۳۰ میلیون تومان باج‌گیری و وی را مجبور به رابطه غیراخلاقی کرده است» و پیشتر در «سال ۹۱ نیز در یک پرونده فساد اخلاقی محکوم شده بود»، چرا که «در آن پرونده، دختر جوانی را در جشنوارهٔ فیلم کودک اصفهان به هتل دعوت و در اتاق خود با دختر جوان رابطه غیراخلاقی برقرار کرده بود که با هشیاری مسئولان هتل، فیلم فساد اخلاقی این مدیر در اختیار نهادهای مسئول قرار گرفت».

در میان مدیران ارشد معاونت سینمایی وزارت ارشاد اسلامی دولت محمود احمدی‌نژاد، علیرضا سجادپور سمت مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی این وزارتخانه را بر عهده داشت.

علیرضا سجادپور از سال ۸۸ و با تشکیل دولت دوم محمود احمدی‌نژاد به این سمت منصوب شده بود، اما در دی‌ماه سال ۹۱ و همزمان با انتشار اخباری درخصوص اتهامات مالی و اخلاقی یکی از مدیران ارشد وزارت ارشاد اسلامی به شکل ناگهانی از این سمت استعفا کرد.
XS
SM
MD
LG